Gjærstarter fra malt

Hei jeg ser at når folk bruker gjærstarter brukes det DME, men er det mulig å bruke vanlig malt? Gjøre som normalt (så fremt og er på 1030-1040)
 
Joda fult mulig det. Men er det praktisk? Muligens billigere å bruke malt?
Jeg bruker DME fordi det tar meg ca 30-40 min å lage fra jeg starter til den sviver på magnetrørerren.
Så spørsmålet blir jo en kombinasjon av tids forbruk, kostnad på råvarer og enkelthet.
 
Ja den kan jeg se.

Jeg skulle brygge en runde blond ale først så jeg tenkte egentlig bare bruke litt av denne :)
Men da fikk jeg et flott svar :) takk.
 
Hei jeg ser at når folk bruker gjærstarter brukes det DME, men er det mulig å bruke vanlig malt? Gjøre som normalt (så fremt og er på 1030-1040)

Hei. Det er slik jeg forstår det ingenting i veien for å lage en mini-mesk med OG 1.040. Grunnen til at så mange bruker DME er at det er lett. Veldig lett.
Lett å måle opp, og hele prosessen tar minimalt med tid. Å begynne med en mesk for starter høres unødig ut siden man uansett dekanterer.

Et alternativ er selvfølgelig å ta av en liter før kok når du brygger. Dette går an, men kokes separat.

Et nettsøk ga meg dette treffet. Mini-mesk til starter i presskanne:

https://homebrewhooligans.wordpress...-grains-in-a-french-press-for-yeast-starters/

Ikke optimale resultater, men enklere enn å finne frem bryggeutstyret!

Edit: der var jeg litt i seneste laget!
 
Lekte med tanken på dette. Så jeg søkte, og fant denne tråden, som jeg tar opp igjen.

Hva med rett og slett å lage en stor batch på pale ale malt, fylle på mineralvannsflasker og hente fram ved behov? Skulle spare både arbeid og penger, ville jeg tro.

Noen som gjør sånt?
 
Jeg tenkte å prøve det iallefall. Lage fem liter ekstra når jeg lager rundt OG 1.040 brygg og så ha på flasker og fryse ned, og så koke når jeg skal lage starter, det burde vel gå, må bare huske å trikse med oppskriften til brygget sånn at det blir riktig.
 
Vil fungere det. Merket at halvannen liter fryst vørter bruker lang tid på å tine, typ 24 timer? Tining i vannbad kan jo være et alternativ. Denne vørteren koker ikke over eller har fare for å brenne seg fast slik som ved bruk av DME, en lite pluss.
 
Jeg tenkte også på det, men for meg passer det nok bedre å lage en egen startervørter. Tror du det er nødvendig å fryse ned? Jeg tenkte meg å koke opp hele greia, og så fylle flasker helt opp. Jeg har en ganske kjølig kjeller, og tenkte at sterilisert vørter på tette og fulle flasker skulle holde seg lenge der. Det blir en del arbeid å lage dette, men så blir det tilsvarende mye enklere å sette en starter.
 
Hvor mye headroom lar du det være igjen i flaska?
Ser jeg har rundt 4 cm på en fryst Pepsi Max flaske, men jeg tror disse plastflaskene utvider seg en del ved trykk, slik at det ikke er så kritisk.
 
Jeg tenkte også på det, men for meg passer det nok bedre å lage en egen startervørter. Tror du det er nødvendig å fryse ned? Jeg tenkte meg å koke opp hele greia, og så fylle flasker helt opp. Jeg har en ganske kjølig kjeller, og tenkte at sterilisert vørter på tette og fulle flasker skulle holde seg lenge der. Det blir en del arbeid å lage dette, men så blir det tilsvarende mye enklere å sette en starter.
Vet ikke om det er nødvendig å fryse ned, men i utgangspunktet litt skeptisk til ikke å gjøre det da vørter jo er et supert vekstmiddel for mikroorganismer/bakterier. Men får en det sterilt så vil det nok fungere, antar at du da vil bruke noe annet enn plastflasker.
 
Nei, tenkte meg plastflasker. God vask og starsan, holder ikke det? (Har sikkert et litt for letttvint forhold til begrepet "sterilt":oops:.)
 
Desinfeksjon med starsan er jo ikke garantert å ta knekken på alle bakterier, skal vørteren stå lenge ville jeg personlig satset på frysing. Øl er spesielt dårlig vekstmedium for bakterier i motsetning til vørter.
Nå vil det sikkert merkes hvis noe har vokst i vørteren, og den skal jo kokes før bruk, men jeg har god plass i en fryser så satser på den.
 
Har vært inne på tanken å fryse ned noen flasker med vørter i forbindelse med brygging, men tenkte da å ta vørter med litt høyere OG og heller bare vanne den ut før bruk, da sparer man plass i fryseren :)
 
Personlig lager jeg starter mens jeg lager middag eller noe slikt, så merker ikke så mye til tidsbruken. Den må uansett står et døgn på røreren og det samme for å bunnfelle så det løser strengt tatt ikke så mange problemer å ha nedfryst vørter klar.

For de gangene kan man like gjerne ha en sixpack med vørterøl stående, det gjør også nytten som starter, er ren og kan oppbevares i romtemp i evigheter. Flaskene kan også tappes ferdig øl på etterpå.
 
Personlig lager jeg starter mens jeg lager middag eller noe slikt, så merker ikke så mye til tidsbruken. Den må uansett står et døgn på røreren og det samme for å bunnfelle så det løser strengt tatt ikke så mange problemer å ha nedfryst vørter klar.

For de gangene kan man like gjerne ha en sixpack med vørterøl stående, det gjør også nytten som starter, er ren og kan oppbevares i romtemp i evigheter. Flaskene kan også tappes ferdig øl på etterpå.
Ferdig vørter fra malt istedenfor DME er det billigste alternativet for en starter,vørterøl det dyreste. Hvis prisen ikke spiller noen rolle ser jeg ikke mange andre fordeler.
Jeg synes det er litt moro også ennå, så jeg bruker gjerne en riskoker styrt av en PID som jeg vanligvis bruker til sous vide for å meske typisk 300 gram malt til en starter samme dag som jeg skal sette starteren. Da slipper jeg fryse stadiet også, og det er gjort på en times tid med lite innsats.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp