Hei jeg ser at når folk bruker gjærstarter brukes det DME, men er det mulig å bruke vanlig malt? Gjøre som normalt (så fremt og er på 1030-1040)
Vil fungere det. Merket at halvannen liter fryst vørter bruker lang tid på å tine, typ 24 timer? Tining i vannbad kan jo være et alternativ.
Ser jeg har rundt 4 cm på en fryst Pepsi Max flaske, men jeg tror disse plastflaskene utvider seg en del ved trykk, slik at det ikke er så kritisk.Hvor mye headroom lar du det være igjen i flaska?
Vet ikke om det er nødvendig å fryse ned, men i utgangspunktet litt skeptisk til ikke å gjøre det da vørter jo er et supert vekstmiddel for mikroorganismer/bakterier. Men får en det sterilt så vil det nok fungere, antar at du da vil bruke noe annet enn plastflasker.Jeg tenkte også på det, men for meg passer det nok bedre å lage en egen startervørter. Tror du det er nødvendig å fryse ned? Jeg tenkte meg å koke opp hele greia, og så fylle flasker helt opp. Jeg har en ganske kjølig kjeller, og tenkte at sterilisert vørter på tette og fulle flasker skulle holde seg lenge der. Det blir en del arbeid å lage dette, men så blir det tilsvarende mye enklere å sette en starter.
Ferdig vørter fra malt istedenfor DME er det billigste alternativet for en starter,vørterøl det dyreste. Hvis prisen ikke spiller noen rolle ser jeg ikke mange andre fordeler.Personlig lager jeg starter mens jeg lager middag eller noe slikt, så merker ikke så mye til tidsbruken. Den må uansett står et døgn på røreren og det samme for å bunnfelle så det løser strengt tatt ikke så mange problemer å ha nedfryst vørter klar.
For de gangene kan man like gjerne ha en sixpack med vørterøl stående, det gjør også nytten som starter, er ren og kan oppbevares i romtemp i evigheter. Flaskene kan også tappes ferdig øl på etterpå.