gjærstarter..hjeeelp!

ble noe ivrig under gårsdagens vørterkoking og skulle sette igang en gjærstarter med wlp300. Da jeg ikke hadde mer spraymalt brukte jeg druesukker, og nå lurer jeg på om gjærstarteren er ødelagt? det er svært liten aktivitet i flasken etter nitidig risting så ofte jeg kan..temperaturen skal være riktig, men mistenker at druesukkeret ikke var tingen å utsette gjæren for?
 
ødelagt kanskje ikke men sukker er ikke tingen for å starte opp gjæren. det trengs (spray)malt\vørter og ikke bare farin\druesukker. Bryggemestere må gjerne svare litt mer avansert  ;D
 
Gjæren trenger å "lære" seg å spise maltose, det er nemlig det den vil finne når du skal ha den over i vørteren.  Nå har du skjemt den bort med lettspydd mat i form av enkle sukkerarter, og da vil den ikke gjøre så god jobb som den ellers ville ha gjort.  Spring ned på bua i morgen tidlig og kjøp et glass med moss maltextract og hiv oppi.  Tror for sikkerhets skyld du bør koke den først.
 
by the way, det er veldig kjekt å ha på kjøleskapet noen pakker med tørrgjær på lager. dersom gjærstarteren ikke vil eller lignende. pakkene holder seg lenge :brygging:
 
Trygve skrev:
Gjæren trenger å "lære" seg å spise maltose, det er nemlig det den vil finne når du skal ha den over i vørteren.  Nå har du skjemt den bort med lettspydd mat i form av enkle sukkerarter, og da vil den ikke gjøre så god jobb som den ellers ville ha gjort.  Spring ned på bua i morgen tidlig og kjøp et glass med moss maltextract og hiv oppi.  Tror for sikkerhets skyld du bør koke den først.

Jeg har sett litt ymse kilder når det gjelder "catabolite repression" og maltose, men de fleste ser ut til å mene at mengden maltose i starteren ikke har vesentlig betydning for gjærens evne til å bryte ned maltose og virkningen av maltase når gjæren formerer seg i vørteren. Dette er ting du først og fremst behøver å bekymre deg for ved brygging av ekstremt sterke øl.

Derimot vil gjæren ikke vokse spesielt bra i en starter som består av kun sukker. I tillegg til karbohydrater, trenger gjæren en mengde andre næringsstoffer, først og fremst nitrogen, men også en mengde sporstoffer, for å formere seg. Disse mangler i sukkerlake.
 
hmmm! Dag 3 og fra jevn bobling hvert 10-12 sekund går det allerede mye mye saktere. Temperaturen i rommet ligger på ca 14-15 grader, men familien er instruert i å tåle dette i to uker..hva skal jeg forvente meg av aktivitet? Jeg går ut fra at jeg ikke skal røre dunken mer under gjæring?
 
Ikke så uvanlig at det dapper av etter 3 dager.  Nå er plupping i gjærlås ikke noe 100 % sikker indikasjon på aktiviteten - uten at lokk og gjennomføringer er helt tette....  Ta det rolig, det er ikke så mye du kan gjøre likevel.  Mål med en oeschlevekt etter en uke, er du nede på forventet FG (ca 1/4 av utgangspunket) så er du iallefall nærme målet.

Om du ikke målte OG (noe som kan regnes som en dødssynd), så er det nok verre å beregne.  Sett dunken 4-5 grader varmere ett par dager - om det ikke medfører økt aktivitet så vil jeg tro at gjæringen er unnagjort.
 
Jeg tror du godt kan røre dunken under gjæring. I alle fall gjør jeg det. Når ting roer seg ned prøver jeg å svinge rundt på dunken så gjæra løser seg opp, gjerne daglig og øker temperaturen litt. Og jeg lar det stå 10-14 dager totalt.
janh
 
Tilbake
Topp