Gjærstarter. Hvor mye mer får jeg.

Heisan,
Har satt en starter med 1 rør 029 gjær i 2 liter vørter 1.040. Alt er gått etter planen, og det står nå til kjøling.
Hvor mye, sånn ca, kan jeg regne med at gjær mengden har økt med denne starteren. Noen kloke hoder som vet?

Sist redigert:
Det husker jeg ikke. Men kjøpt i fårgårs og nylig annkommet butikk. Var denne nye typen i flat avlang pakke.

Sist redigert:
tja, en plass imellom 280 og 340 milliarder celler totalt kanskje..

Edit: hvis du ikke ristet på starteren så fikk du nok bare halvparten og knapt det

Sist redigert:
Nei har ikke det heller. Første gang jeg setter starter. Måtte prøve den nye hjemmelagde magnetrøreren.
Skal lese meg mer opp på emne, men ble veldig nysjerig på mengden når jeg så hvor bra det gikk. :)

Du kan bruke en kalkulator på nettet til å regne ut dette.
Jeg bruker den som ligger på BrewersFriend. Det finnes flere andre.

De nye rørene fra White Labs heter PurePitch og skal ha 6 måneders holdbarhet, mot 4 måneder på de gamle.
Kalkulatoren jeg har linket til tar ikke hensyn til denne nye, forbedrede holdbarheten. Den regner med at etter 4 måneder så er 100% av gjæren i røret død.
La oss anta at røret du kjøpte var 14 dager gammelt. Regner vi det om til "4 måneders holdbarhet" blir det: 14 dager * (4/6) = 9 dager gammelt.

Legger du inn en dato som er 9 dager tilbake i tid og velger "Liquid Packs/Vials" for gjærtype i "Part 1" i kalkulatoren og så finner du ut at du har ca 94 milliarder gjærceller i røret.
Fyller du ut resten av Part 1 også, får du vite hvor mange gjærceller du trenger til ditt brygg (OG, Volum, Target Pitch Rate).

I "Part 2" fyller du ut startantallet gjærceller (som du kan hente fra Part 1), 2 liter vørter, OG 1.040 og velger en av Vekstmetode/modell som har magnetrører ("Braukauser - Stirplate" eller "C. White Stir Plate").
Da får du opp et estimat på hvor mange gjærceller du ender opp med. C. White: 295 milliarder, Braukauser: 413 milliarder celler.
Forskjellen på de ulike Vekstmodellene kan du lese om nederst på siden under overskriften How the calculator works: ;-)

Dersom dette ikke er nok gjær til ditt brygg, kan du "steppe" starteren med lage ekstra vørter og kjøre starteren en gang til.
"Starter size" som du angir da for Step 2, skal være TOTALvolumet på det som er i den første starteren etter du eventuelt har tømt av litt av det første ølet starteren laget (det kommer jo an på om du har tid til å la den bunnfelle skikkelig først) + den nye vørteren du lager nå. Hvor mange gram DME du skal bruke for å få rett OG på starterne får du også opplyst.

Lykke til med gjæringen.

PS
Det kan være lurt å ta vare på gjærpakken, i alle fall til ølet er ferdig gjæret.
Der finner du produksjondato, best før dato samt lotnummer.
Det lotnummeret kan du legge inn på yeastman.com og få en rapport over gjærkvaliteten på akkurat den gjæren du har.

Veldig bra den veiledningen der. Usikkerheten med gjærstartere regnes vel som ca pluss minus 15-20% som vises greit i eksemplet. Det som virkelig skaper usikkerhet er hvor mye gjæren reduseres pr. dag i kjøleskapet, det har jeg ikke sett noe estimat/kalkulator på. Dette gjelder først og framst ikke dødelighet men hvor mye gjæren tappes for energi reservene sine med påfølgende redusert gjærforløp etter tilsetning.

Noen som har sett noen slike undersøkelser? Har hørt/lest at du ikke bør vente mere enn en uke med å bruke gjæren hvis du skal ha samme gjærforløp som ved å bruke den på dag 1.
Vet at det uansett vil gjære ut, men det kan bli variasjoner i resultatet.

Tilbake
Topp