Gjærstarter med krav til 760 billioner celler

Num

 
Første post på forumet! o_O

Jeg skal nå sette lage juleøl til jul(ja, jeg vet at jeg er sent ute).
Oppskriften er basert på Nøgne Ø sin God Jul 2012 oppskrift med et OG mål på 1088.
Jeg skal for første gang brygge med BB60, og få totalt 50l på gjæringskar.

Siden dette er en ganske drøy øl og jeg skal lage såpass mye tenkte jeg at jeg skulle lage en skikkelig gjærstarter. Problemet er bare at Beersmith mener jeg trenger 3 pakker med flytende gjær i en starter på 10l.
Mr. Malty mener jeg trenger 5 pakker og en starter på 11l.
Gjæren som skal brukes er WLP530.

Dette høres for meg veldig mye ut! Kan det virkelig stemme at jeg skal bruke 5 pakker med gjær og lage en starter på 10l? Jeg kan jo ikke akkurat sette et gjæringskar med starter heller.

Det neste problemet er at jeg kun har bestilt en pakke, i den tro at det var nok :p
Har dere noen gode løsninger?
Må jeg bare bite i det sure eplet, bestille flere gjærpakker og lage en svær starter?
 
1 rør og 3 liter starter steppet to ganger er nok hvis du regner med Braukeiser sin modell for rørte startere. Styrke på vørter er da 1.040. Da er pitch rate 1M.
 
Så løsningen er å steppe vørteren?
Hva om jeg er utålmodig og må brygge i løpet av uka? :D
 
Du kan kanskje lage litt øl i to bøtter og etterfylle med vørter etter noen dager?
Har aldri laget noe på den måten så hvordan det kan gjøres må andre fortelle deg.
 
Men mrmalty vil jo ofte dra deg ned i 1 liter og flere pakker gjær. Er det ikke en grunn til at man stepper i stedet for å lage en større starter?
Spør sikkert litt teit nå men det er lenge siden jeg styrte med starter.
 
Første post på forumet! o_O

Jeg skal nå sette lage juleøl til jul(ja, jeg vet at jeg er sent ute).
Oppskriften er basert på Nøgne Ø sin God Jul 2012 oppskrift med et OG mål på 1088.
Jeg skal for første gang brygge med BB60, og få totalt 50l på gjæringskar.

Siden dette er en ganske drøy øl og jeg skal lage såpass mye tenkte jeg at jeg skulle lage en skikkelig gjærstarter. Problemet er bare at Beersmith mener jeg trenger 3 pakker med flytende gjær i en starter på 10l.
Mr. Malty mener jeg trenger 5 pakker og en starter på 11l.
Gjæren som skal brukes er WLP530.

Dette høres for meg veldig mye ut! Kan det virkelig stemme at jeg skal bruke 5 pakker med gjær og lage en starter på 10l? Jeg kan jo ikke akkurat sette et gjæringskar med starter heller.

Det neste problemet er at jeg kun har bestilt en pakke, i den tro at det var nok :p
Har dere noen gode løsninger?
Må jeg bare bite i det sure eplet, bestille flere gjærpakker og lage en svær starter?
Jeg har nettopp brygget denne - 25 liter med en pakke av gjæren. Jeg satt en starter med spraymalt, og det var PLENTY nok gjær. Den er nærmest eksplosiv, og jeg anbefaler på det sterkeste en slange fra gjærdunken ned i en bøtte vann. Jeg reiste fra brygget i to dager, og fikk en skikkelig skittjobb med å vaske vegger og gulv. Jeg flasket ølet i forrige uke, og smakte på det i den forbindelse. Et herlig øl - skikkelig juleøl!
 
Bruker ikke MrMalty lenger, synes Brewersfriend sin er mye bedre. Tror Jamil trenger å oppdatere den. Chris White sa i et foredrag for noen måneder siden at den utdatert og Jamil er mann som liker å overpitche. Mulig at de to ikke er buddies lenger... I hvertfall er det tydelig at MrMalty kalkulatoren ikke bruker Braukaiser-modellen når det gjelder cellevekst. Den er nok basert på den gamle studien de gjorde under arbeidet med boken ”Yeast”.
 
Tilbake
Topp