Gjærstarter og oksidering

Nøkling

Norbrygg-medlem
Siden lufting av vørter = bra, oksidering av øl = ikke bra.
Hvordan blir dette i forhold til en gjærstarter?
Jeg bruker en stirplate og tenker det - at på ett eller annet tidspunkt, så blir jo selv denne gjærstarteren til øl, og da vil jo den ølen bli oksidert (siden den er i konstant whirlpool).

Selv om man dekanterer ølen før man heller gjæren i bøtta, så er det jo alltid litt av ølen som kommer med.
Vil denne, oksiderte delen sette noe preg på sluttresultatet? Eller er det såpass lite at det ikke har noe å si?

Det er vel to forskjellige begreper som er ute å går her. Oksygenering er det du skal ha når du gjærer en starter eller i batchen når den er kommet i gjæringskaret. Da skal du plaske med vørteren for å tilsette oksygen, eller du kan bruke o2 utstyr.

Men når vørteren er varm, skal du unngå å plaske med den, for da kan du få oksydering. Oksydering kan (eller vil med tiden) også oppstå i ølfat eller i ølflasker, og ødelegger det. Det gjør at ølet ikke har ubegrenset holdbarhet.

kanonen skrev:
Vil denne, oksiderte delen sette noe preg på sluttresultatet? Eller er det såpass lite at det ikke har noe å si?

Nei, har ingenting å si. Dekanterer selv. En gang var jeg litt seint ute med starteren og måtte sette til ca 1 liter tynn slurry på 22 liter pils. Merket overhodet ingenting til dette. Faktisk anbefaler noen å bruke starteren før flokkulering da gjæra er på topp i helse før dette skjer. Jeg lar det flokkulere og dekanterer. Den lille slanten oksydert øl har overhodet ingen effekt.

mvh

Bårdd

Sist da jeg lagde gjærstarter, 1,5 liter med wlp001 som stod i nesten 2 døgn på magnetrører så smakte jeg på vørteren fra starteren, synes ikke at det smakte så verst. Men det er godt mulig at denne oksideringssmaken er noe som utvikler seg mer negativt over tid?

Tilbake
Topp