Gjærstarter starter ikke.

Hei.

Lagde en gjærstarter i går og fulgte MrMaltys tall. Et glass WL 001 California Ale, og starter på 1,46 L.
Nå har den stått i ca 20 timer, og det er lite/ingen aktivitet. Gjæren har bunnfelt, akkurat som om starteren hadde stått i kjøleskapet.
Jeg skal brygge i kveld, og har ikke mere gjær. Er denne starteren ødelagt eller hva?

Etter 20 timer er den gjerne ferdiggjæret allerede. Hvor mye bunnfall er det?

Det ser ikke ut til at den har formert seg. Jeg fulgte med den i går kveld, og så også på den i dag tidlig. Ingen aktivitet. Det eneste er at det skummer mer nå enn det gjorde i går når jeg rister på den.

Den sto på kjøkkenet i går kveld og i natt. Ca 19 grader. Satte den inn på badet i dag tidlig, hvor det er 22.1 grad i øyeblikket.
Jeg har forresten vært nøye med hyigenen osv.

Jeg pitchet en wlp001 starter på 1 L på tirsdag. Den stod på 18-19 grader,  men jeg flyttet den etterhvert til 22-25 grader. Det tok altså ca et døgn før synlig aktivitet (rister av og til).  Nå står den på 21 grader og det er fremdeles liv i bunnfallet. Tenker jeg setter den til kjøling og bunnfelling ikveld.

E

HåvardMcTwist skrev:
Jeg skjønte hva du mente, men tror du jeg kan pitche denne daffe starteren min?

Jeg har denne gjæren liggende, hvis du ikke vil gamble. Legg ut et bilde av den - før du rister den godt nok en gang.

Fader, jeg helte oppi 2 rør wlp001 en gjærstartersom holdt 28 grader varm vørter. Er gjæren ødelagt?

Fader, jeg helte oppi 2 rør wlp001 en gjærstartersom holdt 28 grader varm vørter. Er gjæren ødelagt?
Nei. Det blir vond starter-øl, men den heller du bare av. Gjæren tåler oppimot 40 grader. Høy temperatur speeder opp prosessen, så 28C for en starter er helt greit.

Smak på starteren. Smaker det søtt så har ikke gjæren satt i gang. Smaker det tørt(, og oksidert), så har den satt i gang/gjæret seg ut.

Tilbake
Topp