Gjærstarter til flere brygg

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal sette en starter for første gang. Skal bruke samme gjær til flere brygg, men ønsker ikke å vaske gjær. Planen er som følger:

Når jeg setter starter, lager jeg starter til 100 mill celler ekstra. Så heller jeg av overflødig starter i et glass, og lar det være igjen nok mengde til første brygg i kolben. Da har jeg gjær tilsvarende ett rør i glasset, som jeg da lager en ny starter til ved neste brygg.

Feks, har ett rør som er 1 mnd gammelt, og skal brygge 25 liter Mild. OG 1035. Trenger da en starter på 0.65 liter for å få 164 mill celler. Plusser på 100 mill celler, og må ha en starter på 2 liter til 264 mill celler. Når starteren er ferdig, heller jeg av 1.35 liter i et glass og setter kaldt. I kolben har jeg da 0.65 liter igjen til Mild.

Høres dette ut som en grei plan?

Jeg tenker at det høres ut som en helt grei plan.

Med unntak av at 1.35 liter kan ikke inneholde 100 mill celler dersom 0.65 liter inneholder 165 mill. Du må dele starteren litt annerledes.

Tja, jeg vil si det har en del å si hvilken type gjær du skal bruke. Er det gjær som flokkulerer lett vil du få problemer med å tømme av riktig mengde gjær, men er det en gjær som holder seg flytende i starteren høres det vel ut som en grei plan.

Sist redigert:
Denne taktikken fungerte bra for meg med WLP001 og WLP051 og kommer til å fortsette å gjøre dette.

Amarillo har helt rett i at høyt flokkulerende gjær ikke egner seg. Ialefall ikke WLP002. Gjæren flagret rundt som klumper i starteren og falt ut som bly med en gang jeg slo av magnetrøreren.

Det vil i din 2l starter være totalt 265 mrd celler.
For å finne ut hvor mye starter du må helle av for å få 100 mrd celler til lagring, så må du dele starterstørrelsen med totalt antall celler og gange med ønsket antall celler.
Slik:
2 / 265 x 100=0,75l

Jeg tenker at det høres ut som en helt grei plan.

Med unntak av at 1.35 liter kan ikke inneholde 100 mill celler dersom 0.65 liter inneholder 165 mill. Du må dele starteren litt annerledes.
Hehe, så klart, skjønner ikke at jeg klarte å overse dette.

Tja, jeg vil si det har en del å si hvilken type gjær du skal bruke. Er det gjær som flokkulerer lett vil du få problemer med å tømme av riktig mengde gjær, men er det en gjær som holder seg flytende i starteren høres det vel ut som en grei plan.
Denne taktikken fungerte bra for meg med WLP001 og WLP051 og kommer til å fortsette å gjøre dette.

Amarillo har helt rett i at høyt flokkulerende gjær ikke egner seg. Ialefall ikke WLP002. Gjæren flagret rundt som klumper i starteren og falt ut som bly med en gang jeg slo av magnetrøreren.

Det vil i din 2l starter være totalt 265 mrd celler.
For å finne ut hvor mye starter du må helle av for å få 100 mrd celler til lagring, så må du dele starterstørrelsen med totalt antall celler og gange med ønsket antall celler.
Slik:
2 / 265 x 100=0,75l
Gjæren jeg skal bruke er wlp013, det burde vel gå?

Produksjonsdatoen for den lagrede gjæren er vel den dagen den tas av magnetrøreren, stemmer det?

Husk at holdbarheten blir kortere enn for kjøpegjær, så du må dimensjonere starteren i henhold til riktig celletall. Bruk slurry-funksjonen på mrmalty, eller et annet alternativ.

Så lenge renholdet er 100% tror jeg du har et bra opplegg på gang!

Akkurat, så jeg måler mengde gjær og bruker slurry funksjonen og produksjonsdato i mr.malty for å finne rett celletall?

Akkurat, så jeg måler mengde gjær og bruker slurry funksjonen og produksjonsdato i mr.malty for å finne rett celletall?
Ja, nettopp. Produksjonsdato settes til høstedatoen, så ser du hvor mye slurry som trengs for å oppnå et gitt antall celler. Da kan du regne ut hvor mange celler du har tilgjengelig, og bruke det som utgangspunkt for en starter. Mulig andre kalkulatorer kan gjøre dette enklere.

Satte en starter på W-34/70 slurry og hadde den i gjæringsskapet (som holder 10C) for bunnfelling.
Den har stått tre-fire dager men oppdaget nå at jeg glemte å sette i støpselet.
Er dette noe å bry seg om?

Tilbake
Topp