Gjærstarter - trenger hjelp :)

Hei.

Jeg skal brygge en Sticke alt på fredag. OG ca på 1.058-1.060. Jeg har to rør med WLP036 Dusseldorf Alt 07/02 - utgangsdato på dem er 27.05.14, slik jeg har forstått det er disse da produsert 4 mnd i forveien, altså 27.01.14.

Spørsmålet mitt er todelt:
1. Mr. Malty har en glideskala med "growth factor", den står på default på 3,0. Jeg setter starter i 5 liters dunke, altså simple starter. Hvor er det mest korrekt at jeg setter denne glideskalaen?
2. Mr. Malty sier jeg trenger 2 vials(som jeg har), og en starter på 3.19 liter, jeg ønsker å ha en mindre starter ved å gjøre det som jeg tror heter å "steppe" starteren. Slik jeg har forstått dette så setter man i praksis 2 startere for å få korrekt antall gjærceller - men hvordan gjør jeg dette i praksis? Når bør jeg starte? hvor stor starter "første gang", hvordan benytter jeg da mr.malty?

Kunne noen ha hjulpet meg ut med dette slik jeg har en frisk og sunn gjær med nok celler til fredag:)

Hei!

Kanskje det går an å bruke denne kalkulatoren:http://web.archive.org/web/20140108174714/http://yeastcalc.com/

Kenneth

Hvis du skal steppe opp starter, så bør du lese om gjærstarter i medlemseksjonen.
Glideskalaen setter jeg der det passer meg med antall rør med gjær jeg har tilgjengelig.
Hvorfor vil du ikke lage en enkel starter på 3.19 liter? Dette er jo det enkleste :)

Løver skrev:
Hvis du skal steppe opp starter, så bør du lese om gjærstarter i medlemseksjonen.
Glideskalaen setter jeg der det passer meg med antall rør med gjær jeg har tilgjengelig.
Hvorfor vil du ikke lage en enkel starter på 3.19 liter? Dette er jo det enkleste :)

Grunnen til jeg ikke ønsker dette er at jeg synes 3 liter av 25 liter kan være noe i overkant mye.

Løver skrev:

Grunnen til jeg ikke ønsker dette er at jeg synes 3 liter av 25 liter kan være noe i overkant mye.

men du skriver at du setter glideskalaen på antall rør du har... kan du forklare?

Covi skrev:
Dekanterer du ikkje startaren? Har vel ikkje noko å sei kor mange liter startaren er på då?

der kan du se... og her ser du hvorfor nybegynnere spør en ekstra gang:) da er det bare å sette en starter på 3,5 liter på mandag, så dekanterer jeg så klart:)

Takk:)

Tilbake
Topp