gjærstarter, usikker

Jeg satte en starter på 1,5 liter og 1 rør wlp001. Den ser nå slik ut.

Er dette normalt?
 

Vedlegg

  • bilde(3).JPG
    bilde(3).JPG
    314,6 KB · Sett: 175
Har aldri hatt så mye skum selv bortsett fra hvis jeg kjører hastigheten ganske høyt, men jeg vil ikke anta annet enn at det ser helt fint ut. Lukter sikkert godt (Jeg lukter på mine en en-to ganger om dagen for educational purposes). I starter-tilfellet vil jeg si lukt, ikke smak. Er det fra gjæringskar vil jeg si smak, ikke bare bare lukt :)
 
Miguel skrev:
Har aldri hatt så mye skum selv bortsett fra hvis jeg kjører hastigheten ganske høyt, men jeg vil ikke anta annet enn at det ser helt fint ut. Lukter sikkert godt (Jeg lukter på mine en en-to ganger om dagen for educational purposes). I starter-tilfellet vil jeg si lukt, ikke smak. Er det fra gjæringskar vil jeg si smak, ikke bare bare lukt :)

lukter en starter så godt da? Om den har stått på magnetrøer er den jo ganske oksidert. Satte min første på rører denne uka. Kan ikke si at jeg synes den lukta så fryktelig godt når jeg satte den i kjøleskapet etter at den var gjæret ut.
 
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Har aldri hatt så mye skum selv bortsett fra hvis jeg kjører hastigheten ganske høyt, men jeg vil ikke anta annet enn at det ser helt fint ut. Lukter sikkert godt (Jeg lukter på mine en en-to ganger om dagen for educational purposes). I starter-tilfellet vil jeg si lukt, ikke smak. Er det fra gjæringskar vil jeg si smak, ikke bare bare lukt :)

lukter en starter så godt da? Om den har stått på magnetrøer er den jo ganske oksidert. Satte min første på rører denne uka. Kan ikke si at jeg synes den lukta så fryktelig godt når jeg satte den i kjøleskapet etter at den var gjæret ut.

Vel, av de starterne jeg har satt så er det ingen som har luktet direkte vondt. Du pitcher jo veldig mye mer gjær i en starter enn det som trengs til brygget, så du får en følelse av hva gjæren gjør. Når jeg mener "lukter godt" så mener jeg at det lukter riktig, men i de fleste tilfeller godt, hvis du lukter på riktig tidspunkt. De fleste starterne jeg har satt lukter jo faktisk godt før jeg skrur av karusellen og de flokkulerer.

Men samtidig enig i deg, det lukter ikke noe du vil ha under armene før du skal ut på byen. Men skal sies at jeg fortsatt har til gode å smake en god definisjon  av okisert øl, men smak og lukt er ikke det samme før du faktisk smaker på det. Det lukter gjær når den er ferdig med å snurre.. Derfor jeg lukter hele veien underveis, for få en heads up på hva jeg kan forvente av gjæren.

Edit: en 1056 lukter jo mindre enn en 1968, f.eks. Halvveis-Close but not the same. Spørs på gjæren.
 
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Har aldri hatt så mye skum selv bortsett fra hvis jeg kjører hastigheten ganske høyt, men jeg vil ikke anta annet enn at det ser helt fint ut. Lukter sikkert godt (Jeg lukter på mine en en-to ganger om dagen for educational purposes). I starter-tilfellet vil jeg si lukt, ikke smak. Er det fra gjæringskar vil jeg si smak, ikke bare bare lukt :)

lukter en starter så godt da? Om den har stått på magnetrøer er den jo ganske oksidert. Satte min første på rører denne uka. Kan ikke si at jeg synes den lukta så fryktelig godt når jeg satte den i kjøleskapet etter at den var gjæret ut.

Satte en starter på WLP007 uten magnetrører. Den synes jeg luktet ganske godt. Den jeg satte nå, på rører, var en WLP051. Der synes jeg ikke gjærlukta kom så godt gjennom. Luktet mer "stramt" øl, men ikke direkte vondt. Vet ikke om det har med at ølet er oksidert,  eller om det er andre årsaker.  Mener å huske at WLP007 luktet  mer og bedre også før pitching, sammenlignet med WLP051, så sikkert en sammenheng :)
Vel, av de starterne jeg har satt så er det ingen som har luktet direkte vondt. Du pitcher jo veldig mye mer gjær i en starter enn det som trengs til brygget, så du får en følelse av hva gjæren gjør. Når jeg mener "lukter godt" så mener jeg at det lukter riktig, men i de fleste tilfeller godt, hvis du lukter på riktig tidspunkt. De fleste starterne jeg har satt lukter jo faktisk godt før jeg skrur av karusellen og de flokkulerer.

Men samtidig enig i deg, det lukter ikke noe du vil ha under armene før du skal ut på byen. Men skal sies at jeg fortsatt har til gode å smake en god definisjon  av okisert øl, men smak og lukt er ikke det samme før du faktisk smaker på det. Det lukter gjær når den er ferdig med å snurre.. Derfor jeg lukter hele veien underveis, for få en heads up på hva jeg kan forvente av gjæren.
 
Tilbake
Topp