Gjærstarter

Heisann!
Benytter anledningen til å spre min begeistring for dette forumet. Helt genialt for en sylfersk brygger som meg! Føler jeg begynner å få grei oversikt over det meste nå.
Men i forbindelse med en allgrain pils jeg skal brygge til helgen, lurer jeg på følgende:
Har satt en gjærstarter etter oppskrift fra gahr, dog den enkle varianten uten magnetrører. Brukte flytende maltekstrakt og et rør german lager ferskgjær. Hadde i gjæren i går/ onsdag kveld..og tenkte sette den til kjøling i kveld/morgen tidlig for at gjæren skal synke til bunnen. Planen var å kun tilsette gjærslurryen i bånn.
Hvor lenge holder denne seg i kjøleskapet? Bør jeg brygge lørdag..eller holder'n seg til søndag og?

Mvh pepper'n

Den holder seg helt fint, jeg setter heller ikke kaldt bare for et par døgn. Mulig jeg gjør feil her, men nedkjøling er en påkjenning for gjæren det også.
Noen lagerstammer har lang lag-time, vlp833 bruker gjerne du par dager på å komme i gang.

Sent from my ST17i using Tapatalk 2

Knut Inge skrev:
Den holder seg helt fint, jeg setter heller ikke kaldt bare for et par døgn. Mulig jeg gjør feil her, men nedkjøling er en påkjenning for gjæren det også.

Sent from my ST17i using Tapatalk 2

White Labs anbefaler i hvert fall å sette starteren kaldt hvis du ikke skal bruke den umiddelbart.

Tilbake
Topp