Gjærstarter med flytende maltekstrakt?

Hei.

Først og fremst vil jeg si tusen takk til alle bidragsytere i dette forumet. Når man først blir bitt av en hobby, er det herlig å vite at man har en nærmest ubegrenset kilde med interessant lesestoff signert kunnskapsrike ølnerder.

Så over til mitt lille dilemma:

I morgen hadde jeg tenkt å brygge en Kölsch (Bryggselvs Gahr Edition: http://www.bryggselv.no/products/klsch-allgrain-lsett-25l). Heter du Kjølner, er du programforpliktet til å brygge Kölsch.
Jeg er fersk i dette gamet; faktisk er jeg ferskere enn gjæren jeg har i kjøleskapet, og nettopp det er problemet. Min bryggerkarriere startet for seks dager siden, mens mine to rør med WLP029 er best før 7. mai. Mine to spørsmål blir da:

1. Kan jeg droppe gjærstarter og bare pitche rett i gjæringskaret?
2. Kan jeg lage gjærstarter av flytende maltekstrakt?

Maltekstraktet fant jeg i skapet. Tror min bedre halvdel hadde en idé om at det var både sunt og godt da hun kjøpte det for et par år siden (best før januar 2015), men så var det visst bare sunt. Det er snakk om flytende Moss Maltextrakt på glass (450g), ganske mørk i fargen. Ser at dette får grønt lys av Gahr i Gjærstarter-tråden her: http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=11281.0 Hvis gjærstarter er sterkt anbefalt, bør jeg da følge samme oppskrift som ved DME? I så fall bør jeg vel utsette bryggingen en dag eller to?

Takker på forhånd for tips og gode råd.
 
Velkommen til en fantastisk hobby,  gjær og gjæring er de tingene som har mest å si for det ferdige resltatet, så jeg vil absolut anbefale deg å lage en starter.
Du kan lese litt mer om startere her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,542.0.html Det er mindre viktigt hva du lager starteren i, vannkaraffel, ren farrisflaske osv funker helt fint.

moss ekstrakt funker helt fint til starter, bruk lik mengde som for LME i artikkelen.
LME- flytende
DME- faststoff/ spraymalt.

Ang kölsch, pass på gjæringstemperaturen, 16'c er sweet spoten for den gjæren.
 
Hvis du bruker 120 g flytende ekstrakt per liter starter (i stedet for 100 g/l som er standard med DME) vil du få en fin blanding i starteren. Som Bernts sier bør du absolutt lage starter til kölschen. Kölsch er et lett og lyst øl hvor eventuelle feil lett skinner igjennom. Da bør man gjennomføre gjæringen på best mulig måte for å få et optimalt resultat.

Lykke til og velkommen til en kongehobby!
 
Flott, akkurat det jeg ønsket å høre :)

Fin artikkel om et tema det tydeligvis går an å forske på i lang tid. Skal prøve å følge rådene der så godt jeg kan. Gjærnæring har jeg, men akvariepumpe er det dårlig med.
Når starteren er ferdig, skal man virkelig helle hele blandingen i gjæringskaret? Vil ikke to liter med Moss Maltekstrakt-vørter påvirke en såpass lett og lys øl som Kölsch?
 
Sett flasken til kjøling, 12-24 timer, for å få gjæret til å felle skikkelig ut og legge seg tykt på bunnen. Dette gjør det enklere å dekantere starteren, altså dumpe ut mesteparten av vørteren og sitte igjen med kun gjæret.
 
Tilbake
Topp