Gjærstarter uten skum?

Hei,

Jeg satte min første gjærstarter i går med WLP029 German Ale / Kölsch.
Forsøkte å følge oppskriften her: https://www.bryggselv.no/blogg/gjaerstarter/
Alt ser egentlig greit ut, kokte opp næring og spraymalt og kjølte ned. Tilsatte gjæren og satte på magnetrører med alufolie over tuten. Satte hastigheten slik at jeg får en liten "malstrøm" i koblen.

Jeg tilsatte også et par dråper defoamer under koking av spraymalt for å unngå at det kokte over.

Nå har den stått siden kl 15 i går, og det er enda ikke kommet skum (som det angivelig skal gjøre?)
Er dette vanlig? Eller har jeg gjort noe feil?
 

Vedlegg

  • IMG_9078.JPG
    IMG_9078.JPG
    140,9 KB · Sett: 80
Helt vanlig. Jeg lar den stå 12-18 timer før jeg slår den av, så står den 12 timer til uten røring, før jeg setter den i kjøleskapet til bunnfelling. :)
 
Et spørsmål til; hva gjør dere med selve magnetpinnen? Ser for meg at det kan være vanskelig å fiske denne opp fra koblen uten å risikere å tilføre ulumskheter... Hvordan og når i prosessen får man tak i den?
 
Et spørsmål til; hva gjør dere med selve magnetpinnen? Ser for meg at det kan være vanskelig å fiske denne opp fra koblen uten å risikere å tilføre ulumskheter... Hvordan og når i prosessen får man tak i den?
Fest en sterk magnet til den fra utsiden av kolba, så blir den igjen når du pitcher. Evt kan du pitche den også.
 
Et spørsmål til; hva gjør dere med selve magnetpinnen? Ser for meg at det kan være vanskelig å fiske denne opp fra koblen uten å risikere å tilføre ulumskheter... Hvordan og når i prosessen får man tak i den?
Jeg har limt en magnet på en pinne, og desinfiserer denne før jeg stikker den nedi kolben og fisker opp magneten. Men magnet på utsiden funker sikkert også, vil jeg tro.
 
Hei,

Jeg satte min første gjærstarter i går med WLP029 German Ale / Kölsch.
Forsøkte å følge oppskriften her: https://www.bryggselv.no/blogg/gjaerstarter/
Alt ser egentlig greit ut, kokte opp næring og spraymalt og kjølte ned. Tilsatte gjæren og satte på magnetrører med alufolie over tuten. Satte hastigheten slik at jeg får en liten "malstrøm" i koblen.

Jeg tilsatte også et par dråper defoamer under koking av spraymalt for å unngå at det kokte over.

Nå har den stått siden kl 15 i går, og det er enda ikke kommet skum (som det angivelig skal gjøre?)
Er dette vanlig? Eller har jeg gjort noe feil?

Med bare et par dråper defoamer skulle det komme skum. Hvis gjæren nærmet seg utløpsdato, kan den vær fryktelig treig. Jeg trengte 48 timer på å få i gang en 029 for litt siden. Da hadde den nettopp gått ut på dato, men det skal ikke egentlig være noe problem. Jeg stoler ikke på Whitelabs der; flere har hatt dette problemet, og jeg har hatt det tidligere sjøl, også.

Du bør alltid sjekke om det har skjedd noe. Lukt, smak, eller ta en prøve og mål. Tar det veldig lang tid uten at noe skjer, skal du likevel ikke gi opp. Som regel blir det liv nedi der til slutt.

Nyttig redskap til å håndtere rørepinneproblemet er en liten supermagnet. Jeg har en kube på en kubikkcentimeter. Med den kan du holde rørepinnen stødig på plass, eller du kan bevege den for å røre i et fast gjærsediment, eller du kan bruke den til å hale rørepinnen opp av gjæringskaret etter at du har slomset den nedi. (Det kommer til å skje:p.) Alt dette gjør du med magneten på utsiden av karet, selvfølgelig.

Supermagneter er kraftige saker, og kan være skumle i samband med glass. Så vær litt forsiktig. Og kjøp ikke en stor! Den vesle kuben min greier seg lenge.
 
Med bare et par dråper defoamer skulle det komme skum. Hvis gjæren nærmet seg utløpsdato, kan den vær fryktelig treig. Jeg trengte 48 timer på å få i gang en 029 for litt siden. Da hadde den nettopp gått ut på dato, men det skal ikke egentlig være noe problem. Jeg stoler ikke på Whitelabs der; flere har hatt dette problemet, og jeg har hatt det tidligere sjøl, også.

Du bør alltid sjekke om det har skjedd noe. Lukt, smak, eller ta en prøve og mål. Tar det veldig lang tid uten at noe skjer, skal du likevel ikke gi opp. Som regel blir det liv nedi der til slutt.

Akkurat... Jeg fulgte rådet lengre opp her i tråden og avsluttet det hele da jeg hadde planlagt å brygge denne i morgen. Den står nå i kjøleskapet og slapper av. Da spørs det vel hvor mye futt det blir i gjæra(?)

Utløpsdatoen er i september 2018, og pakkedatoen var i midten av mars. Så det var jo kanskje litt rart dette...
 
Hva kan jeg måle? Og evt hva kan jeg smake etter? :)
Prøv først å smake litt. Er det søtt, har det antakelig ikke skjedd noe som helst. Er du i tvil, kan du måle SG med hydrometer eller refraktometer. Da får du klar beskjed om det har skjedd noe - og om hvor mye som har skjedd. Men du mister litt gjær med hydrometerprøven, da - så det er ikke det første du tyr til.

edit: Men denne gjæren var jo veldig fersk, ser jeg. Så da bør det vel ha gått bra:).

Gjærstartere oppfører seg noen ganger litt rart, og kan være vanskelige å tyde. Så venn deg til å lukte og smake på det som skjer.
 
Målte med refraktometeret nå, viste 1020, så da har den vel forsynt seg en del i alle fall. Var var 1040 i utgangspunktet med 100g spraymalt pr liter vann :)
 
Målte med refraktometeret nå, viste 1020, så da har den vel forsynt seg en del i alle fall. Var var 1040 i utgangspunktet med 100g spraymalt pr liter vann :)

Litt kjipt, den skulle vært nede under 1.010. Men du har gjær, og det går nok bra.

Moral: Ikke forhold deg til anbefalt antall timer, men til hva som faktisk skjer. Og det krever litt erfaring. Dette var erfaring nr.1;).

Videre moral: Dette gjelder på alle områder innenfor brygginga:).
 
Målte med refraktometeret nå, viste 1020, så da har den vel forsynt seg en del i alle fall. Var var 1040 i utgangspunktet med 100g spraymalt pr liter vann :)
Litt kjipt, den skulle vært nede under 1.010.

Det må jo regnes om når det brukes refraktometer når vørteren er gjæret og inneholder alkohol (fordi refraktometeret måler brytning av lys i en væske, og en veske med alkohol har en annen brytningsindeks enn uten)

Om dere leker litt rundt med denne kalkulatoren, https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ , er ikke FG 1.020 med refraktometer så veldig langt fra FG 1.010 med hydrometer.
 
Hvor mye det skummer er varierende og avhengig av gjærtype. Jeg bruker fargeforendringen til å hjelpe meg å vurdere om starteren er ferdig, Når den er blitt melkeaktig og betraktelig lysere I fargen så er det en god indikasjon på at den ferdig. Gjærtyper som er flokkulente vil begynne å legge seg straks du slår av røreren...
 
Det må jo regnes om når det brukes refraktometer når vørteren er gjæret og inneholder alkohol (fordi refraktometeret måler brytning av lys i en væske, og en veske med alkohol har en annen brytningsindeks enn uten)

Om dere leker litt rundt med denne kalkulatoren, https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ , er ikke FG 1.020 med refraktometer så veldig langt fra FG 1.010 med hydrometer.

Selvfølgelig. Jeg bruker ikke refraktometer, og tenker ikke på at folk kan bruke det uten å kjenne til at avlesningen må regnes om når det er alkohl i væsken - og jeg la dessuten ikke engang merke til at han sa han hadde brukt det:).

Da er det nok en optimal mengde optimalt livsfriske kølschgjærceller som kan settes i arbeid. Sånne lager veldig godt øl:).

@Terje J Det stemmer jo det du sier om at det er store forskjeller gjærtyper i mellom. Og kølschgjæren hører til de lavtskummende (høres ut som om det er snakk om vaskepulver:p). Så med litt defoamer oppi ser det nokså udramatisk ut, og langt unna det skumhelvetet du får om du spinner en weissbiergjær uten defoamer.
 
Jeg dekanterte og tilsatte 0,5 L fersk vørter i dag før jeg startet brygginga. Da boblet det godt i kolben :)
Tok sågar av 1 dl og satte ny (liten) starter på denne. Tenkte å kjøre denne i 2 trinn for å skaffe ny runde gjær til neste gang.
Er det innafor å gjøre det slik? Hvor lenge kan den gjæra stå i kjøleskap etterpå?
 
Jeg dekanterte og tilsatte 0,5 L fersk vørter i dag før jeg startet brygginga. Da boblet det godt i kolben :)
Tok sågar av 1 dl og satte ny (liten) starter på denne. Tenkte å kjøre denne i 2 trinn for å skaffe ny runde gjær til neste gang.
Er det innafor å gjøre det slik? Hvor lenge kan den gjæra stå i kjøleskap etterpå?

Du bør bruke den innafor 2 uker - og aller helst innafor ei uke. Etter de to ukene bør du overveie å sette en ny starter på en del av den - eller i alle fall å gi den en liten dose gjenopplivingsvørter på starteren. Da lager du den svakere enn en vanlig starter, kanskje helt nede på 1.020-25.

Om du lurer på hvor lenge den kan stå før den er helt død, så er svaret veldig lenge, dvs. mange måneder.
 
Om du lurer på hvor lenge den kan stå før den er helt død, så er svaret veldig lenge, dvs. mange måneder.
Tanken var å "lagre" gjæra til neste Kölsch, så det kan jo bli et par måneder til. Er det da bare å starte gjennopplivning igjen med ny starter, kanskje 2 steg?
 
Tilbake
Topp