Pils gjærstarter viser ingen tegn til gjæring/aktivitet

Sjekker i forumhistorikk, ikke så mye info om lager gjærstartere jeg kan finne.

Jeg har en starter jeg satte søndagskveld (10.09). 3L vann med 300g spraymalt og litt gjærnæring. Tilsatte 2 pakker WLP830 (german lager), og gav den en god rist samme kveld. Har ikke magnetrører, så jeg rister manuelt, har gått fint med de andre ale starterene jeg har laget.

Den har sykt lite aktivitet, ingen krauzen og ikke mye tegn til at noe skjer. Skal det være slikt?
Har ikke laget pilsner gjærstarter før, så vet ikke hva jeg skal forvente, men ville tro at det sko være noe mer enn dette. Har noen opplevd det samme?

Bildene her er fra igårkveld (13.09), og siste fra imorges. Midterste er fra etter en rist.

13.09-1.JPG 13.09-2.JPG 14.09.JPG
 
yeah, tenkte å måle SG - men det gir så lite mening at gjæring "ikke gidder" når den har ganske optimale forhold.
 
At det ikke er så stor forskjell fra dag 3 til dag 3,5 er kanskje ikke så rart. Mye kan ha skjedd før det.
Dersom du tar bilde rett fra siden er det litt lettere å se hvor mye gjær du har i bunnen der.

Måling av SG er den eneste metoden som kan gi deg et sikkert svar.
 
Hvor gammel var gjæren? Jeg satte nylig en starter med samme gjær som nærmet seg utgått dato. Den var ganske treig med å komme i gang og første runde i gjærstarteren hadde lite eller ingen kraussen - men den ble ferdig likevel. Neste runde hadde derimot MYE kraussen - kanskje den bare er litt slapp i begynnelsen?
 
yeah, tenkte å måle SG - men det gir så lite mening at gjæring "ikke gidder" når den har ganske optimale forhold.

Du vil jo tydeligvis finn ut av det - siden du poster her:p. Og det finnes ingen annen måte å bli sikker på enn å måle. Du kan jo smake, også, selvfølgelig. Er det søtt, kan du mest sannsynlig bare hive den - men sjøl da kan du ikke vite om den kanskje har kommet i gang litt.

Har det vært gjæring, vil det så å si alltid være spor etter det på veggen til kolben. Jeg kan ikke se noe på bildet - det var derfor jeg sa at det ser dårlig ut. Ved siden av fargen.
 
Finn har selvsagt rett, du har nok ikke gått glipp av moroa, det er ikke tegn til at det har skjedd noe stort oppover veggene der.
 
Nei, gutter da!


Så eventuell spor etter gjæren på veggene kan være "vasket" av ved manuell risting.

Mål SG, ferdig snakka!

Ja, jo - hvis du står opp med jevne mellomrom natta gjennom.

Neida, mulig det er mulig at sporene etter gjærskummet er vasket av. Men uansett og selvfølgelig: Mål SG!
 
Egentlig umulig å svare på dette bare på basis av bilder. Men, to pakker på 3l i romtemperatur går fort ut (under ett døgn). Det hender ofte at første generasjon gir lite skum særlig hvis du har brukt foam Control. Sammenligningen mellom bilde 1-3 viser en starter som ikke lenger går, helt klart. Gjæra er i ferd med å bunnfelle. Det er ingen aktivitet som holder gjæra i suspensjon. Ingen gjæring med andre ord. Enten har du satt til død gjær. Eller så har starteren gått ut. Men selv litt levende gjær gir aktivitet etter 3 døgn så her må det ha vært kokt gjær eller lignende du har brukt, og det i begge pakkene. Satte du til gjæra i varm starter, over 37 C?
Fra bilde nr. 2 kan det se ut som om du har en god del gjær i starteren så jeg blir ikke forbauset om du her har slått falsk alarm. Egentlig er dette enkelt å finne ut av. La gjæra bunnfelle og mål FG på det du dekanterer av.

mvh
Bårdd
 
Har selv opplevd at WLP830 ikke gir tegn til gjæring i starter,men den gjærer fint.. Kjører du en runde 2 på denne nå så vil du se masse action..
 
Pitchet i gjæren når vørteren var lunken, så har ikke kokt den. Det er jeg sikker på.

Oppdatering: Helte av toppen som hadde skilt seg litt. SG ser ut til å være ca 1.010 ... Da har den vel kanskje hurtiggjæret uten at jeg fikk det med meg. Jeg var forsåvidt ikke hjemme nesten noe av mandag, og sjekket ikke gjærstarteren før tirsdag (da aluminiumen virket som den hadde tettet toppen). Kan være den ha tatt av mandagen?

Eneste utvei er da at den har gjæret ferdig og er good to go?
Jævla teit gjær, den nekter å oppføre seg som de andre jeg har satt starter på hehe

IMG_2076[1].JPG

Edit: smakte på prøven. Ikke noe sur, men ikke veldig søt heller. Veldig mild (søt ) egentlig
 
Sist redigert:
Slenger meg på denne:

Satte 19L pilsner til gjæring fredag formiddag, med ett rør WLP830. Stått på konstant 10,5 grader i kjelleren. OG 1053. Måler ikke temp på vørter ved pitching, men Brewster-kjølingen gikk på full guffe og tappet veeeldig sakte, så jeg vil tippe godt under 20 grader i alle fall. Foreløpig ingen aktivitet, og målt SG.

Er mer rastløs nå enn da samboeren skulle føde.

Ha tålmodighet?
Riste litt i dunken?
Sette den ut i litt høyere temperatur, til aktivitet?
Mer gjær? Har liggende én pose Saflager W 34/70.
 
Ett rør i 19L pils på 10 grader? Da har du brukt altfor lite gjær og det kommer nok til å ta lengre tid å se aktivitet.
 
Yepp, regnet på ny nå og jeg må ha hatt slag da jeg trykket inn på MrMalty.. Får tak i riktig mengde fersk gjær i morgen ettermiddag, så får jeg satse på at det ikke har gått dukken allerede.
 
Fått tak i 3 x wlp830 nå, så blir det rett hjem og tilsette det i bøtta.

Om ting har gått galt, kan man kjenne noen usmaker allerede nå?
 
Fått tak i 3 x wlp830 nå, så blir det rett hjem og tilsette det i bøtta.

Om ting har gått galt, kan man kjenne noen usmaker allerede nå?

Nei, men det som eventuelt kan ha gått galt, tror jeg gjæren kan rydde opp i under en diacetylrast - eller under modningen seinere. Så lenge det ikke har skjedd noen aktiv gjæring, er det ikke produsert estere eller alkoholer, så vidt jeg vet.

Problemet med en veldig lang lagtid er vel ellers at andre organismer enn gjæren kan komme i gang, og få etablert seg, mens de ellers ville ha blitt utkonkurrert av gjæren, som gjør det utrivelig for dem gjennom å senke pH'en - det er det første gjæren gjør, før du ser noen aktivitet, så det kan godt ha skjedd - og produsere alkoholer. Men faren er vel mindre med lager, som står såpass kaldt.

For å være litt slem: Du kunne like gjerne ha kjøpt en ekstra pose 34/70. Det ville antakelig holdt, sammen med den du har. Og det er den samme gjæren som 830.

Forøvrig: Jeg mener det er veldig lurt å sette en starter, uansett. Men RDWHAHB - det blir øl:).

edit: Du må nok tilsette oksygen på nytt. Det er viktig. Sjekk grundig om det er kommet i gang aktivitet. Jeg lurer på om jeg ikke i så fall ville råde deg til å spandere de tre posene 830 på et nytt brygg, og heller la dette bli det det blir.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp