Gjærstarter

Mere mas fra denne kanten :)

Jeg driver å planlegger å kjøre neste batch med gjærstarter.
Når jeg har lagt inn oppskrift i Beersmith så er det noe jeg stusser på,
Oppskriftens OG er 1.061, gjæren jeg skal bruke er WLP007, pakket 20.12.2013, oppskriften er på 22 liters batch.

Beersmith sier jeg trenger 245,5 billion celler og anbefaler en starter på 1,7 liter ( 244,9 billioner) med en pakke gjær. Skal benytte magnetrører.
MrMalty sier deriomot at jeg må bruke en starter på 1.67 liter og 3 pakker gjær..

Dette ble jeg litt forvirret over, hva er riktig her ?
En annen ting, hva er egentlig best sånn om vi tenker på antall celler i starteren, bør jeg havne litt over anbefalt antall ? Sånn sett på eksempelet til Beersmith her så anbefaler den litt under det den sier jeg trenger
 
Hvilke tall plottet du inn i MrMalty for å komme frem til det resultatet?  (får ikke helt samme, så bare nysgjerrig)

Uansett, såvidt meg bekjent vil det være veldig mye død gjær i tubene dine ettersom de er snart 4 måneder gamle, og av den grunn trenger du mer enn om den hadde vært fersk. En fersk tube skal ha ~100 billioner celler, men med 25% viability som MrMalty regner ut fra produksjonsdato, så trenger du flere tuber i starteren din for å oppnå de 246 billionene som trengs (mitt tall i MrMalty, så ganske likt ditt Beersmith-tall i hvert fall).

Guruene får selvfølgelig rette på meg ved behov.


[edit] til spørsmålet ditt om antall celler i starteren, sjekk aktiv tråd om Kölsch etc. http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,20430.msg205282.html#msg205282 hvor Gahr akkurat svarte at han bruker 33% mer celler enn det MrMalty opererer med for Ales...  så tror du er trygg selv om du "over-pitcher" litt :)
 
Beersmith operer med over 50% viabilitet for samme gjæren, så det kan kanskje forklare forskjellen på antall pakker. Hva som er riktig kommer vel an på hvor godt gjæren har vært oppbevart.
 
Jeg plottet inn OG på 1.061, valgte gjeldene dato og Stirplate på mrmalty.
Mulig jeg er helt på tur her, men jeg trodde noe av poenget med starter var å slippe unna med bedre gjæring på mindre mengde gjær. 3 pakker som kalkulatoren sier er jo mere enn hva de selger med settet om jeg hadde valgt sett på amme brygg.
 
Du kan bruke slideren nederst og velge større starter. Da trenger du ikke så mange pakker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Deviator skrev:
Jeg plottet inn OG på 1.061, valgte gjeldene dato og Stirplate på mrmalty.
Mulig jeg er helt på tur her, men jeg trodde noe av poenget med starter var å slippe unna med bedre gjæring på mindre mengde gjær. 3 pakker som kalkulatoren sier er jo mere enn hva de selger med settet om jeg hadde valgt sett på amme brygg.

Settet inneholder to pakker, samme hvor frisk eller dødssyk gjæren er.. Så det er ikke alltid de selger nok gjærceller til brygget.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Fant ut at datoen på bryggselv.no på produksjonsdato ikke var oppdatert, gjæren er fra 10.03 2014. Da stiller det seg annerledes.

Beersmith og mrmalty sier jeg trenger 245 eller 246 billioner avhengig av hvem av de du spør.
Beersmith sier 1,5 liter starter gir ca 295 billioner celler på en gjærpakke, dette burde da vel være greit ?
 
Deviator skrev:
Fant ut at datoen på bryggselv.no på produksjonsdato ikke var oppdatert, gjæren er fra 10.03 2014. Da stiller det seg annerledes.

Beersmith og mrmalty sier jeg trenger 245 eller 246 billioner avhengig av hvem av de du spør.
Beersmith sier 1,5 liter starter gir ca 295 billioner celler på en gjærpakke, dette burde da vel være greit ?

Går kjempeflott!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp