Finn Berger
Moderator
Det er vel egentlig ikke så komplisert?Vi er for tiden langt inn i Nerde-verden, og da må vi være mer presiseBeklager på forhånd.
Høsting kan gjøres på mange stadier, på samme måte som en starter også har flere stadier. Vi må ihvertfall skille mellom topphøsting under kraeusen, og bunnhøsteng etter tapping til fat.
Vi må naturligvis også skille høsting av gjær på flere parametre (ex. ABV), men dropper det her…
Gjæren kan være helt forskjellig i disse fasene.
I tillegg må vi skille mellom inngang og utgang av en starter. Du kan via stepping, få god vitalitet ut av en gammel (halv-død) gjær.
Det vi diskuterer nå, tolker jeg er ‘utgang’ av en gjærstarter, og ikke inngang.
Vi bunnhøster normalt etter tapping, så jeg forutsetter at det er det vi snakker om. Har du kar med konisk bunn og mulighet til å ta ut gjær underveis, kan du styre hvilken gjær du vil ta ut. Da vil du kaste det første som bunnfeller seg, og heller ikke ta med det siste. Bryggeriene gjør dette, men de fleste av oss hjemmebryggere kan glemme å prøve å skille ut den beste gjæren.
Topphøsting: Skum av og hiv det første skumlaget - "skitskummet" som Espen Lothe har kalt det. Med et normalt gjæringsforløp skal det beste tidspunktet for høsting være på dag 4, men en må se an litt hvordan gjæringa går. Men også her gjelder at det er den "midtre" gjæren du helst vil ha, mens du vil unngå både den mest og den minst flokkulente. Og det er lettere å få til når du topphøster enn når du bunnhøster.
Jeg skjønner ikke hva du mener med inngang og utgang av en starter.