Gjærvalg til SMaSH Vienna/NB

Et lite spørsmål i aller siste liten...

Jeg har akkurat nå skylt ferdig en liten kok med SMaSH bestående av Viennamalt og Northern Brewer som eneste ingredienser, men har ennå ikke bestemt meg for hvilke av slurryene i kjøleskapet som skal få fornyet tillit.

Jeg har følgende:

Wyeast Denny Favorite 50
Wyeast Kölsch
WL 007

i tillegg har jeg tørrgjærene us-05 og Nottingham, men det blir vel litt vel mye med ei hel pakke til en batch på 10 liter.

Fikk også lyst til å legge ut bilde av fattigmannsskyllebøtta mi. Den bruker jeg til å sile av vørteren etter at hele pinnekjøttgryta har stått i stekeovnen en time på 65 grader.

I bunnen av bøtta har jeg skåret til et dørslag av plast som silbunn. Hele saken kostet meg 35 kroner på europris (måtte låne kran fra en annen dunk, men ei slik kran koster heller ikke mange kronene

Vedlegg

• 20130810_202506 (768x1024).jpg
    20130810_202506 (768x1024).jpg
    413,8 KB · Sett: 353
Jeg får svare selv:)

Det ble Dennys Favorite.

Har lest at noen har brukt både Pacman og us-05. Blir spennende å se hva dette blir for noe.

Kokte litt vel hardt i den vesle gryta så jeg bommet en del på 1.050 og 40 IBU som jeg siktet meg inn på, så nå har jeg kokt opp og avkjølt halvannen liter vann for å komme i nærheten av det jeg hadde håpet på.

Har du smakt noe enda? Jeg er nysgjerrig på hvordan det fungerte med vienna som base.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Har ikke smakt på den ennå, den står på gjærkaka fortsatt.  Er veldig spent på hvordan det blir selv også. Det skal visstnok bli veldig godt. Flere på utenlandske forum har denne varianten som sin "houseale" Blir denne vellykket skal jeg bruke det jeg har igjen av vienna på en litt kraftigere humlet IPA-variant bestående av vienna og citra. Dette er en variant flere snakker varmt om.

Hvordan ble denne? Eventuelt flere som har prøvd smash vienna? Har en starter gående med wlp833 og tenker å prøve en smash vienna. Tanken er å bruke hallertau hersbrucker.

Forslag til meskeoppsett, ABV og IBU mottas med takk

Tilbake
Topp