Gjenbruk av gjær

Har 2stk 20L dunker med skum på toppen nå. Har stått til gjæring i 3 døgn. Skal brygge til helga. Kan eg ta dette skummet og lage starter av det. Gjæren er wlp001.
 
Korleis kan eg vite kor mykje gjær eg får med meg da?  StarSan på alt av utstyr skal vel gjøre susen?
 
Jeg vil tro det er alt for lite gjær i skummet. Når CO2 forsvinner ut av skummet har du skuffende lite væske igjen, vet ikke om det er så mye gjærceller der.
 
Har fått gjort det nå, men fekk ikkje så mykje så han karen på http://forum.northernbrewer.com. Satt min direkte i kjøleskapet og tenkte å dekantere den.
Imorgen lager eg ein starter på 4,5L og 500g spraymalt og hiver slurryen frå top-cropping oppi der og brygger på Lørdag.
 
Tøft, dette gir meg jo nye muligheter for å høste gjær tidligere. Det er kanskje et poeng og time dette til slutten av stormgjæringen for å minimere infeksjons- og oksydasjonsfaren?
 
Noen gjærstammer egner seg meget godt til top cropping, slik som Wyeast 1318. Tror ikke wlp001 er fullt så god, men du kan prøve.

Det er ikke mye gjær å hente hvis det bare er skum på toppen, men hvis det ligger et gjærlag på toppen, er det bare å høste. Timing er viktig, slik at det forstatt er masse gjær på toppen, ikke bare skum. Dag to eller tre er gjerne fin dag å høste på.

Bruk kalkulatoren til mrmalty.com for å finne ut hvor mye du trenger, eventuelt om du trenger starter.
 
Top-croppa og har satt starter på 5L, tror kanskje beholderen er for liten og st jeg har fått litt mye gjær med under top-croppingen. Syns punkter? Bør vel vaske vekk det som renner ut. Er bare eit par timer siden jeg satt den. Kjøkkenet kommer vel ikkje te å sjå ut imorgon.
y4unugu7.jpg
 
Tilbake
Topp