Gjenbruk av gjær, er starter nødvendig?

Leho

Norbrygg-medlem
Jeg er fremdeles en novise i bryggerfaget, men har blitt helt hekta. For øyeblikket står en pale ale og en pils til gjæring i underetasjen og jeg vurderer å høste gjæren fra begge når de er ferdig gjæret. Har sett Fosseids video og tror jeg skal få til den prosessen, men en ting jeg lurer på er om jeg må/bør/ikke trenger lage en gjærstarter etter at gjæren er vasket og før den pitches i ny vørter (planlegger en bitter (OG 1040-1050) med pale ale gjæren og en ny pils SOGmed pilsgjæren).
Ser for meg at det går mindre enn en uke fra vasking til gjenbruk av gjæren. Ser også for meg at jeg bruker omtrent halvparten av gjæren jeg høster (har fått inntrykk av at det blir litt overdrevent å bruke hele kaka, med mindre jeg tømmer den nye vørteren rett oppi gjæringskaret med kaka i bunnen. Skjønner at jeg må oksygenere etter at gjenbruksgjæren er pitchet, i større grad enn jeg har gjort til nå (med ny tørrgjær).

tips anyone? 

Bruk Mr. Malty pitching rate calculator. Der finner du fanen repitching from slurry. Når du har beregnet hvor mye du trenger i desiliter trenger du ikke å tenke på starter.

Såvidt jeg har forstått (er fersk på dette med startere selv) så er det Alltid en fordel å lage starter. Grunnen er at hvis du pitcher en starter på rette tidspunktet (16-24 timer?) så vil gjæren din være velfødd og i ved god helse og klar for å jobbe. Samtidig er det et poeng å ikke bruke alt for mye gjær (selv om det er mindre problematisk å bruke for mye gjær enn det er å bruke for lite gjær). Du bør derfor bruke en gjærkalkis for å beregne hvor stor starter du bør lage og hvor mye slurry du skal ha i den.

Bruker du ikke starter, men bare passe mengde av gjæren du høstet, så mister du denne fordelen med at gjæren er aktiv. Da kommer gjæringen senere i gang, med de ulemper det kan føre med seg.

Trur eg. Men det er mange her inne som kan utdype og evt korrigere.

Lenge siden dette har vært diskutert ser jeg, men prøver meg med et spørsmål:
Jeg har glemt tørrgjæra mi 12mil unna bryggested for helga, men har vært veldig heldig å fått et glass med gammel gjær av en ivrig brygger. Rekker ikke gjærstarter, og har aldri brukt gjær i denne formen før. Mitt spørsmål er, kan jeg helle gjæra i gjæringskaret før jeg heller nedi nedkjølt vørter i kveld, for at det skal blande seg? Jeg tenkte imidlertig å varme glasset forsiktig opp mot samme temp som vørteren har etter nedkjøling.

Tilbake
Topp