Gjenbruk av gjær, hukommelse

Jeg brukte Wyeast British ale gjær til en barleywine fra 1102 til 1030, altså helt normal utgjæring.
Så brukte jeg den på nytt i en julebarley på 1070, men den stopper også på 1030!
Non som har vært borti dette? Har gjæren hukommelse og kan ikke brukes på mindre
sterke?

Det er vanlig praksis ikke å gjenbruke gjær som har vært benyttet til sterkøl. Sterkt øl utgjør en stor påkjenning for gjæren (osmotisk sjokk, alkohol), og den er derfor ikke nødvendigvis ved særlig god helse etter å ha pløyd seg gjennom en barleywine.

Gahr skrev:
Det er vanlig praksis ikke å gjenbruke gjær som har vært benyttet til stærkøl.

Er det vørter med OG 1065 og oppover som du snakker om her som du kaller for stærkøl? (da kan jeg sikkert slutte det nye kapitelet jeg startet i dag tidliger for jeg lager ikke vørter under 1070. kanskje litt ekstra tid til å høre på litt musikk  :muzik: i steden for å studere på dette greie... hmm, The Blues and the Abstract Truth.. :skitbra:)

Gahr skrev:
Det er vanlig praksis ikke å gjenbruke gjær som har vært benyttet til sterkøl. Sterkt øl utgjør en stor påkjenning for gjæren (osmotisk sjokk, alkohol), og den er derfor ikke nødvendigvis ved særlig god helse etter å ha pløyd seg gjennom en barleywine.
Tja ,det virket ikke som helsen var svak fra 1070 til 30. Det gikk på 48 timer.
Men så var det bråstopp. Jeg har et par pakker med london ale.
Får lage en starter og pitche den oppi.

Tilbake
Topp