Gjenbruk av gjær og OG

Jeg har en plan om å lage en belgier etterfulgt av en Imperial Stout og gjæren jeg har anskaffet til belgieren kan "tilfeldigvis" brukes til begge typene....

Ettersom jeg har lest kan gjæren bli for sliten til gjenbruk etter en "stor" øl, men....hvor ca vil grensen gå?

Jeg har bestemt meg for å ikke ta av med OG på belgieren og satser på Leffeaktig ABV på belgieren for å spare gjæren, men vil dette gå bra og......enda viktigere, kan jeg kjøre på med mere i belgieren (veldig fristende!).
Foreløpig oppskrift ligger på 1.070 OG. Og hvis jeg stoler på den FG jeg har lest andre har fått på gjæren, kan jeg gå lengre ned i OG.

Gjæren jeg skal bruke er Wyeast Abbey 2
 
Du kan jo lage ein starter som du splittar i to, og så bygg vidare på. Så kan du bruke litt lenger tid på å bygge opp starteren til brygg #2, om du vil bruke samme gjæren.
 
Du må/kan kanskje brygge en gang til for å oppnå riktig gjærmengde til en Imp stout.. avhengig av anntal litere du skal brygge..

Jeg gjør det ca slik:
starter
øl med ca OG1050
øl med ca OG1070
øl med ca OG1090

grensen for å gjenbruke slurry er kanskje 1080.

EDIT
du kan brygge mange ganger og gjenbruke slurry men ikke hele mengde da.. bruk Mrmalty.com for å sjekke mengde.

Jeg har opplevd at det er ikke lurt å gjenbruke slurry fra et mørkt øl til et lyst et. Det setter farge og smak som du ikke forventer (muligens) på ølet.
 
interesant. brygget en dubbel, eller rettere sagt... old ale forrige helg. OG 1066.
tenkte å brygge neste helg når den skal fates, og gjennbruke den gjæren. det burde gå bra det da..
skal da etter planen brygge en sterk skotsk ale, sannsynligvis med OG rund 1080-1100
 
Det var jo positivt!

Hvis gjæren kan gjenbrukes etter å ha tygd seg gjennom 1.080, så går det jo helt fint! Og jeg kan faktisk pøse på med mere :p

Protto: Sant nok, det vil være en løsning hvis noen tilbakemelder at ABV blir for høy i belgieren :)

Nå ser jeg forresten at hvis utgjæring som jeg har sett andre har hatt ned mot 1.010 med samme gjær er noe jeg tør å satse på, så vil "vitale mål" bli FG ned i 1.062 og da ABV rundt 6.6. Men hvis gjæren tåler opp mot 1.080 så kan jeg holde meg til opprinnelig plan og kanskje prøve å gå høyere
 
Tilbake
Topp