Ørnegård
Norbrygg-medlem
Etter sist brygg (en ESB med safeale s-04) tok vi vare på slurryen. Og tenkte å gjøre et forsøk på å bruke denne på nytt ... Har forsøkt å lese om gjenbruk, startere og sånn og føler det dukker opp minst to spørsmål for hvert jeg finner et svar på
Har lest at mange bare setter neste brygg rett på gjærkaken etter forrige - og det funker sikkert fint, men tenkte det hadde vært litt artig å få vasket gjæren og beregnet bortimot riktig gjærmengde til neste brygg.
Har sett denne videoen: http://chopandbrew.com/2013/03/30/chop-brew-episode-04-washing-yeast-with-don-o/ og tenkte å vaske gjæren som vist på videoen.
Men jeg er litt usikker på bruk av mrmalty.com når man har slik vasket gjær. Etter denne vaskeprosessen så skulle vel man ha bortimot 100% ren gjær?
Ville dere brukt "fanen" Liquid Yeast? Og tenkt at 0,3 dl av gjæren tilsvarer ett rør WLP-gjær ...?
I såfall:
Hvis jeg setter
- Fermentation type Ale
- OG 1.060
- Liters 75
- Production date = flaskedato (sist mandag)
- Intermittent Shaking
Og lar Growth Factor stå på default, så får jeg at jeg trenger 4 vials (altså 4 x 0,3 dl?) i en starter på 5.33 liter
Høres dette rimelig ut?
Eller ville dere valgt "Repitching from Slurry"? Og satt
- Harvest date = flaskedato (sist mandag)
- Yeast consentration billion/ml til default
- Non-yeast Percentage = default
Som da viser at jeg må ha 463 ml (4,6 dl) ?
Eller spurt på en annen måte: Hvis vi vasker gjæren som vist på videoen over - hvordan ville dere beregnet hvor mye av denne gjæren en trenger til neste brygg?
Har lest at mange bare setter neste brygg rett på gjærkaken etter forrige - og det funker sikkert fint, men tenkte det hadde vært litt artig å få vasket gjæren og beregnet bortimot riktig gjærmengde til neste brygg.
Har sett denne videoen: http://chopandbrew.com/2013/03/30/chop-brew-episode-04-washing-yeast-with-don-o/ og tenkte å vaske gjæren som vist på videoen.
Men jeg er litt usikker på bruk av mrmalty.com når man har slik vasket gjær. Etter denne vaskeprosessen så skulle vel man ha bortimot 100% ren gjær?
Ville dere brukt "fanen" Liquid Yeast? Og tenkt at 0,3 dl av gjæren tilsvarer ett rør WLP-gjær ...?
I såfall:
Hvis jeg setter
- Fermentation type Ale
- OG 1.060
- Liters 75
- Production date = flaskedato (sist mandag)
- Intermittent Shaking
Og lar Growth Factor stå på default, så får jeg at jeg trenger 4 vials (altså 4 x 0,3 dl?) i en starter på 5.33 liter
Høres dette rimelig ut?
Eller ville dere valgt "Repitching from Slurry"? Og satt
- Harvest date = flaskedato (sist mandag)
- Yeast consentration billion/ml til default
- Non-yeast Percentage = default
Som da viser at jeg må ha 463 ml (4,6 dl) ?
Eller spurt på en annen måte: Hvis vi vasker gjæren som vist på videoen over - hvordan ville dere beregnet hvor mye av denne gjæren en trenger til neste brygg?