Gjenbruk av gjær

yqu9yguq.jpg

Her har jeg ca en liter gjær høstet fra gjæringskar. Hva bør jeg gjøre med denne før jeg pitcher på nytt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Skal du bruke den innen rimelig tid(1-3 veker) er det bare og helle av mest mulig av ølet på toppen og pitche heile gjæren i vørteren.

Gjæren ser fin ut, så jeg ville ikke ha vasket den tror jeg. Og jeg ville definitivt ikke ha tilsatt alt. Bruk mr.malty heller.

Bjarte H skrev:
Gjæren ser fin ut, så jeg ville ikke ha vasket den tror jeg. Og jeg ville definitivt ikke ha tilsatt alt. Bruk mr.malty heller.
Mr.malty er nedlagt tror jeg.
På siden der står det bare at du kan kjøpe app til telefonen din...

magne1972 skrev:
Bjarte H skrev:
Mr.malty er nedlagt tror jeg.
På siden der står det bare at du kan kjøpe app til telefonen din...

Funker hos meg (pc med win7)

Denne gjæren tenker jeg å bruke til å revitalisere et brygg som gikk galt. Jeg startet på 1.091, og gjæringen stoppet på 1.054. Jeg er ganske sikker på at det er min egen feil, for jeg ga ikke starteren nok tid, og fikk dermed alt for lav pitch rate.

Jeg bruker kalkulatoren på brewersfriend.com. Gir ganske like resultater som Mr. Malty, men lar deg lage startere i opp til 3 steg  :ilike:

I dette tilfellet er det ikke noe problem å pitche for mye gjær. All den tid jeg underpitchet første gang vil jeg tro den første gjæren allerede har gitt fra seg nok smak (mer gjærsmak jo mindre man pitcher, riktig?) `Dette er også en annen gjærstamme enn den som er ment for denne ølen, så jo mindre smaksbidrag den gir, jo bedre.

Spørsmålet nå er om gjæren bør revitaliseres før jeg pitcher den til denne halv-gjærede ølen? Den er resultatet av 3 uker på primærdunk, deretter 4-5 dager i kjøleskapet.

Jeg brukte den senest i går. Er nok bare Java som ikke starter opp. Mener dem ihvertfall kjører på Java?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tilbake til emnet:

Etter en uke i kjøleskapet, bør gjæren revitaliseres ved å la den gjære litt DME før jeg pitcher den, eller kan den like godt pitches med en gang?

gjæren stammer fra en øl med OG 1.078, FG 1.009. WLP013 - gjæret i 3 uker på 20grader, deretter gikk slurryen i kjøleskapet for en snau uke siden

Det er en veldig stor øl å høste gjær fra.. Jeg tror at jeg ville ha latt den gå et døgn på magnetrører med dme ja.

Bjarte H skrev:
Det er en veldig stor øl å høste gjær fra.. Jeg tror at jeg ville ha latt den gå et døgn på magnetrører med dme ja.

Hvor stor starter ville du laget til denne da? Selv med ølen på toppen dekantert er det minst en halv liter gjær. Hva med om jeg lager 0.5L vørter med SG 1.080, og blander det med gjæren (ca 0.5 L hvis jeg fjerner ølet på toppen, vil gi starteren en OG på ca 1.040), har den på røreren et døgn, så hiver hele oppi?

Konsekvensen av at gjæren ikke jobber hardt nok er at gjæren ikke legger igjen nok smak.

Her er en fin artikkel om dette:
http://byo.com/yeast/item/1664-yeast-strains-for-belgian-strong-ales

Tilbake
Topp