Gjenbruk av gjær

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
Forsøker å utvide kompetansen ut over brygging av ferdig sammensatte sett med tørrgjær og å utfordre skjebnen med gjenbruk av en gjærkake fra lageren som nå står og plopper i kjelleren.
Så vidt jeg har forstått kan jeg bare tømme ny vørter på den brukte gjærkaka, riste inn luft og vente på at mine venner gjærcellene tar fatt på et nytt oppdrag. Det jeg lurer på er om jeg bør ta spesielle forholdsregler for å unngå kontaminering av den brukte gjæren og/eller vørteren som settes til gjæring på gammel gjær.
Jeg tenker at det som er ferdig gjæret først bør stikkes om til annet kar før sukring og flasking, det medfører nødvendivis at det kommer mye luft ned i karet og etterhvert helt ned til gjærkaken. Er det noen måte å eliminere denne risikoen? Eller er den så liten at den kan ignoreres??
Bør jeg helle ny vørter rett på hele gjærkaka, eller bør jeg fjerne noe av gjærkaka først for ikke å få for mye gjær til den nye batchen?
Er den beste løsningen å høste gjær fra den gamle kaka og lage en starter som tilsettes ny vørter?
Kan Star san brukes i karet eller gjærlås eller andre hjelpemidler, eller vil det ta livet av for mange gjærceller?
Kan jeg bare tappe ny vørter rett fra kranen på Bratbergapparatet og rett ned i åpent gjæringskar, eller bør gjæringskaret ha lokk og desinfisert trakt gjennom åpningen for gjærlåsen?

Kan godt hende jeg kommer på flere spørsmål etterhvert, men det er omlag tre uker til dagens lager er ferdig gjæret, så jeg bør ha god tid til å finne det ut.

Tilbake
Topp