Gjenbruk av gjær.

Flasket på lørdag og tappet av gjær med hevert, "støvsugde" toppen av trub'en i gjæringsbøtta (ca en liter). Den har stått kaldt siden, men har ikke bunnfelt på samme måte som når jeg lager gjærstarter. Er det normalt?

Skal brygge i kveld og bruke slurry'en. Noen spsm; bør jeg kjøre slurry'en i magnetrøreren med litt vørter for å vekke den opp? Hvor mye bør jeg bruke (skal brygge 50 liter)?

Umulig å si uten å telle celler..
Gjorde det samme som deg og sjekket det med microskop etterpå og det var veldig få gjærceller i slurryen..
Var fra en 60 liter lager (OG 1.046 FG 1.008) og det var ikke nok celler til med enn en 15 liter..
Hadde da 3 liter slurry..
Kastet resten så fikk ikke sjekket det..

Kan det være at du bare har fått støvsugd opp de minst flokkulerende cellene, som naturlig nok ligger på toppen?

Satte bætsjen til gjæring i to spann. Brukte vanlig gjær (Denny's favorite) i den ene og slurry i den andre. Veldig lite plopping i slurry-spannet imorges, 8-10 timer etter pitching.

Støtter Frode T litt på denne. Man vil vel helst ha med seg enten en miks av all gjær, eller det som ligger i midten. (Midten, den mest gjennomsnittlige gjæren) slik at du ikke over tid bruker om igjen gjær med lav flokkuleringsevne/høy attenuasjon.

Brukte du nok slurry? Har erfart at resultatet er definitivt bedre å overpitche slurry enn å underpitche kontra over/under fersk gjær.

Jeg tok ut midten på denne (10L bøtte)og den inneholdt ganske lite gjærceller..
Var vel nok til en 20 liter fant jeg ut..(mikroskop telling)
Tilsatt 5 liter vann og stått 20min etter tapping fra gjærdunken..
Fra en 60 liter lagerøl..wlp830
Og 1.046 fg 1.008 (full fart lager gjæring.) Som var meget god :)..

Vedlegg

• 20151031_140422.jpg
    20151031_140422.jpg
    105,9 KB · Sett: 55
Sist redigert:
Jeg tok ut midten på denne (10L bøtte)og den inneholdt ganske lite gjærceller..
Var vel nok til en 20 liter fant jeg ut..(mikroskop telling)
Tilsatt 5 liter vann og stått 20min etter tapping fra gjærdunken..
Fra en 60 liter lagerøl..wlp830
Og 1.046 fg 1.008 (full fart lager gjæring.) Som var meget god :)..

Rart, hvor tok de andre gjærcellene veien. Du startet med nok gjærceller til å gjære en 60L der gjæren formerte seg sannsynligvis 2-3 ganger, og etterpå fikk du nok til kun 20L.

Har ikke utstyr til å telle selv dessverre, så jeg baserer meg på nokså omtrentlig metode å pitche basert på antatt gjærvekst. Da renser jeg ikke gjæren men bruker en viss prosent/ml av totalen på neste brygg. Tar derfor ikke med humle og minst mulig trub i gjæringskaret. Sålangt har det fungert tilfredsstillende for meg, men skikkelig kontroll føler jeg ikke at jeg har.

Stusset litt på fargen her..for meg så så det ut som det i bunn var gjær men dette stemmer ikke med det jeg har sett om vasking av gjær..

Satte uansett starter på denne og er på gjæring på en 100 liter nå..
Passet på så vi fikk med minimalt av humle etter kok og denne gang..
Fikk med veldig mye sist..

Støtter Frode T litt på denne. Man vil vel helst ha med seg enten en miks av all gjær, eller det som ligger i midten. (Midten, den mest gjennomsnittlige gjæren) slik at du ikke over tid bruker om igjen gjær med lav flokkuleringsevne/høy attenuasjon.

Brukte du nok slurry? Har erfart at resultatet er definitivt bedre å overpitche slurry enn å underpitche kontra over/under fersk gjær.
Den kom i gang og ploppet etterhvert like bra som det andre spannet med vanlig gjærstarter. Men det tok noen timer. En annen ting; høstet gjær fra toppen av det den vanlige bætsjen, og satte en gjærstarter på magnetrøreren. Men den kom aldri i gang. Skjønner ikke hva som har skjedd.

Tilbake
Topp