Gjenbruk av gjær

HåvardK

Norbrygg-medlem
Smakte nettopp på en pale ale som går på flaske i helgen. Denne er gjæret på 3.generasjons US-05, og smakte aldeles fortreffelig. Såpass bra at jeg vurderer å smekke opp en ny batch på direkten, særlig siden jeg har lovet bort halvparten av denne. Hvordan vil det funke å bare la gjærkaka være igjen i karet og så tilsette vørter etter ferdig brygging? Brukte ca 100 g humle i løpet av bryggetida, har ikke tørrhumlet. Det er derfor ikke all verdens bunnfall.

Det er vel en velkjent sport, det der:). Men du kan trygt høste minst halvparten. Det skulle fremdeles være rikelig igjen, og for mye gjær er aldri noen god ide. Til en sats på 20 liter vanlig ale (OG under 1.064) skulle det greie seg med 3/4 dl rein slurry. Hvis den der er relativt rein, så kanskje 1 dl er nok?

Sist redigert:
Takk for svar. Og for ordens skyld: Det var vel egentlig det jeg trodde. Da fjerner jeg mye av slurryen (får se om jeg gidder å vaske denne - har egentlig plenty i kjøleskapet allerede) og koordinerer brygging og flasking i helga.

Jeg gjenbruker gjær fra bunnen av gjæringskaret ofte, men jeg tar meg bryet med å hente ut den gjæren jeg trenger, og rengjør gjæringskaret før neste batch.

Tilbake
Topp