Anbefaler å lese artikkelen han linker til. De var den jeg baserte meg på da jeg i sin tid testet dette.
Jeg sjekket tilbake i loggen; Jeg testet både humle fra (hop sock) dryhop i whirlpool, samt å brygge back to back dryhop, (APA gikk på gjær&humke-kaka til en IPA). Siste var jeg stresse for gress, og jeg tørrhumla 2 dager, sendte IPAen rett i cold crash, kegget. og kjørte på APA-vørteren. Det resulterte i (det jeg tror er) diacetyl i IPAen. Men APAen ble fin. Jeg tror frykten for gressmak har gjort mer skade på bryggede øl enn den faktiske gressmaken.
Hvis man vil la det gå sport i gjenbruk (gjær og humle er jo nærliggende kandidater), så er jo dette spennende konsept. Og kan inspirere til kreativitet.
Men jeg ville kanskje satsa på å bruke humle fra hop socks (musselin bag). Å dumpe gjær&humle i varm vørter er neppe så bra(?).
Jeg liker gjenbruk, men det krever tid. Når man har unger er tid en luksusvare. Så jeg heller mot tørrgjør, handle inn i kvantum, og enkle metoder. Så gjenbruk av humle begrensa seg til den éne gangen. Men kanskje det burde plukkes opp igjen…