Gjenbruk av humle...

Hei,

Av og til ramler det inn spørsmål i hodet mitt som jeg da gjerne kunne tenke meg svar på, selv om jeg ikke har noen som helst plan om å sette det ut i praksis.

Det som slo meg her en gang var:
Når man tilsetter humle de siste minuttene av kokingen trekkes det fint lite av alfasyren ut til bitterhet i ølen.
Erdet, rent hypotetisk, mulig å bruke denne humla om igjen som bitterhumle i neste brygg?
Ser ikke for meg å gjøre dette noen gang, men kunne tenkt meg svar på spørsmålet om noen har noen sysnpunkter på dette.

mvh
Øystein
 
Det er også mulig å bruke den som bitterhumle i samme brygg..

Når du har kokt ca 15 minutter uten humle tar du humle i en presskanne og heller over ca 1 liter kokende vørter. Dette lar du stå i 1 min, presser ned og så har du vørter med aromahumle.

Så tar du humlerestene ut av presskanna og over i en liten kjele sammmen med 1 liter vørter til og koker det i 5-10-15 minutter. Så heller du det over i presskanna igjen og presser ut. Da får du vørter med smakshumle. De to vørterne dine blander du sammen og kjøler ned og setter i kjøleskapet.

Så kan du skrape ut humla fra presskanna igjen og ha den oppi gryta og koke som bitterhumle i 30-45-60 minutter. Etter kjøling blander du smaks- og aromahumlevørteren med "hovedvørteren".


Når det gjelder lagring av brukt humle ville jeg vært litt skeptisk pga alt sukkeret på humla, men antatt at det går greit hvis du kjøler ganske raskt, forsegler lufttett, og hiver i fryseren. Men om du brygger to brygg rett etterhverandre på samme dag burde det være en smal sak å gjenbruke humla. Men da ville jeg nok hatt den humla jeg skulle resirkulert i en humlepose slik at kun smaks- og aromahumla blir kokt på nytt. Har nemlig lest noe om at det kan gi uheldig smak å koke humla veldig lenge (>90min).
 
Dette var vanlig praksis i gamle dager.Det er mye som går an, men jeg vet ikke hvor lett det vil være å kunne beregne mengder osv.
 
Takker for svar.
Da var i hvertfall ikke tanken min helt på vidda.

Men selv om det er muligheter her er nok ikke dettte noe jeg tror vi prøver med det første.

Men... takk for svar. Alltid greit å få stillt nysgjerrigheten når tanken først har oppstått.

mvh
Øystein
 
Tilbake
Topp