Gjennbruk av gjær.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei folkens.
Skal tappe en BPA idag og lurte på å prøve å ta rede på gjæra for gjennbruk.
Hvordan skal jeg gå fram? Skal jeg ta rede på hele gjærkaka, tømme den i et glass og rett i kljøleskapet eller hva?
 
jeg bruker norgesglass til lagring av gjær, og gjør følgende....
koker opp glass lokk og tettestrikk.
når det har kokt i minst 5 min, løfter jeg ut glassene, og fyller dem nesten halfulle med kokt vann, og korker.
settes på kjøkkenbenken til avkjølin, og deretter settes de sammen med vørteren i gjæringskapet over natta for å få samme temp som vørteren.
når jeg tapper over vørteren/ølet til nytt kar for å blande med sukkerlaken, ligger gjærkaka igjen. dit tømmer jeg vannet fra glassene, og rister dette inn igjærkaka.
da blir den løs og grei å tømme over iglassene igjen, og korkes og inn i kjøleskapet... ferdig...  :)
 
Trond.A skrev:
Hvor lang holdbarhet har denne gjæra, og hvor mange ganger kan den resirkuleres?

Jeg ville ikke oppbevart den mer enn et par uker. Så lenge den er fri for infeksjoner, så er det ingen grense for hovr mange ganger du kan gjenbruke gjær, men som med all håndtering øker risikoen for ødeleggende infeksjon når du gjenbruker gjær.  Som ei ekstra sikkerhet, bruker jeg å slippe en klordioksidtabell i gjæren en times tid før pitching når jeg gjenbruker gjær.
 
gustavf skrev:
Som ei ekstra sikkerhet, bruker jeg å slippe en klordioksidtabell i gjæren en times tid før pitching når jeg gjenbruker gjær.

Klordioksidtabelett ? Hvor får du tak i disse ?
 
BorBar skrev:
gustavf skrev:
Som ei ekstra sikkerhet, bruker jeg å slippe en klordioksidtabell i gjæren en times tid før pitching når jeg gjenbruker gjær.

Klordioksidtabelett ? Hvor får du tak i disse ?

..og sitter du på jobb og skriver, Gustav, siden du putter hele tabeller oppi gjæra? ;D
 
BorBar skrev:
Klordioksidtabelett ? Hvor får du tak i disse ?

For eksempel Ebay:
http://shop.ebay.com/i.html?rt=nc&LH_BIN=1&_nkw=chlorine+dioxide&_trksid=p3286.c0.m301
Eller Northern Brewer:
http://www.northernbrewer.com/default/chlorine-dioxide-tablets-20-ct.html
Jeg antar at butikker i Norge som selger varer til friluftsbrukg også kan ha, men vær oppmerksom på at det kun er vannrensetabletter med klordioksid som kan brukes. Andre kjemikalier for vannrensning dreper normalt også gjær.

Tabeller, tabletter, teblader, tablåer...

Tabeller, tabletter, tablåer...
 
Er dette tilsvarende vannrensetablettene fra forsvaret?

Kan f.eks denne benyttes da?, ebay nummer: 220656697713
(Står potable?)

EDIT: Hærregud, jeg må være blind, det er jo akkurat de samme tablettene :) (observerte at Northern Brewer ikke sender utenfor usa, så ebay er vel enklere)
 
Gustav, sa ikke han fra WhiteLabs på Tautra at det var ikke lurt eller noe sånt da du spurte ham om bruk av slike kemikalier? Kanskje forstodde jeg svaret ikke riktig.
 
Huub skrev:
Gustav, sa ikke han fra WhiteLabs på Tautra at det var ikke lurt eller noe sånt da du spurte ham om bruk av slike kemikalier? Kanskje forstodde jeg svaret ikke riktig.

Jo, han sa det, men jeg er ganske sikker på at han misforstod spørsmålet. I Yeast-boka er det nevnt som en mulig teknikk og det selges i kommersiell skala for vasking av gjær.
 
Det kan stemme at han ikke forstodde spørsmålet ditt helt riktig fordi det skjedde oftere tror jeg.

Emnet her heter gjennbruk av gjær og det gjelder slurry her. Har du erfaring med topcropping? Hvis ja, kan du ikke legge ut en like fin video om dette enn du gjorde om slurryvasking?  :biersmile: Jeg her stående vørter til gjæring og gjæren egner seg supert til topcropping men jeg må se det gjerne en gang i steden for at jeg bare leser om det.
 
Har ikke top croppet selv, men etter sigende er det en ideell måte å høste gjær på, om man gjør det rett. Skum av det første laget som stiger opp, og høst det neste. Renslighet er selvsagt en dyd, og det er om å gjøre å unngå støvete rom! Det er dog ikke alle gjærstrains som egner seg like godt. Fine typer er Wyeast 1056, 1318, 3787 og 3944 og Whitelabs WLP001, WLP400 og 530. Og det dekker jo det meste av det man trenger (med unntak av lagerøl, da...). Espen Lothe top-cropper gjær til Kinn-ølene, og bruker Wyeast 1318 og 3787. Han gjærer i åpne kar, noe som gjør det enkelt å komme til. Plastdunkene som vi hjemmebryggere typisk bruker, er gode slik sett.
 
Bruker 3787 selv nu og står fra onsdag. Ikke så voldsomt mye skum som den pleier å ha på sterkere vørtere men ca 6 cm på dag 5. (20 liter OG1048)

Hvor mange gjærseller eller milliliter skal vi ta bort til å bygge opp en fin celmenge til neste 20liters brygg og kan det være dårlig for gjæringprosessen som foregår?
 
Har topphøstet 1318 en eller to ganger, og det gikk egentlig veldig greit (jeg høstet riktignok hele laget etter noen små dager), så det kan godt skje igjen.
Ellers var inntrykket at jeg fikk høstet veldig mye gjær, men at dette sank sammen etter noen timer.
Tiden og tankene har fløyet, så jeg skal ikke skryte på meg særlig mer erfaring enn det. :)
 
Tilbake
Topp