Gjerrigknarkens utstyrstråd

erlandresen skrev:
Mitt beste gjerrigknarktips:

Statoil har små poser med 3g brunt fairtrade sukker, til den nette sum av en slikk og ingenting. Jeg har investert i den utskjelte Statoilkoppen og utnytter situasjonen under kaffefyllingen til å snike med meg en neve eller to.

3g er perfekt til å strø rett i halvlitersflasker ved flasking, og jeg har aldri opplevd å få infisert brygget pga. dette. Som alle andre næringsmidler i landet er også dette pakket og forseilet i "sterilt" miljø.

Dette må jo være det beste tipset. Haha, genialt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
wvVVmvc.jpg


Jeg fant denne nede i boden og tenkte i mitt stille sinn at denne kan fungere utmerket for mesking! For en fattig student er det vanskelig å finne å få råd til igloo-bokser og sånne ting, det får komme senere.

Denne boksen er 55 liter, i relativt tykk, solid plast. Jeg tenkte å isolere den med bobleplast rundt(etter tips fra Knut-Erik her på forumet), etterfulgt av liggeunderlag og et solid snurr med gaffateip, med samme prosess på lokket og på undersiden. Jeg har noen klosser som jeg også skal sette den på slik at jeg kan fore godt under. Jeg er nysgjerrig på om den tåler varme godt. Skal teste den med vann på koketemp og sjekke om den holder 50 liter glovarmt vann godt eller om det smelter.

Hva koster det meg? Nesten ngenting! Gaffateip har jeg en million ruller av fra et gammelt liv, liggeunderlag har jeg mange av. Det liggeunderlaget jeg skal bruke er kjøpt på Clas Ohlson for under 80 kroner. Bobleplast har far min i garasjen sin. Det eneste jeg må kjøpe er en kuleventil eller noe lignende. Noen forslag på kran og filter?

//edit
http://www.clasohlson.com/no/Oppbevaringsbakk/Pr349764001 <- Her er oppbevaringsbokser. De største, som er 55l, koster 85,-. De finnes også på Biltema i størrelser opptil 77 liter. :)
 
Miguel skrev:
Er den næringsmiddelgodkjent da?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Veit du hva? Det har jeg ikke peiling på, men den har blitt brukt til å vanne ut pinnekjøtt før, og det var helt kurant altså.

Etter sjekk på clasohlson sine sider, så jeg dette på siden "Næringsmiddelgodkjent og resirkulerbart materiale." Phew.
 
Men for å være på den sikre siden ville jeg sjekket på boksen hva den er laget av og sjekket temperaturtoleransen til stoffet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Den et godkjent for næringsmiddler og tåler jo 120 grader. Burde vel gå bra da.
Her er en som bruker et lignende oppsett (vet ikke om kassa er fra Clas)
http://www.wisted.net/Bryggeriutstyret.html
 
Se der ja! Det så helt sheriff ut!

Kan du fortelle litt om hvordan du monterte kran på meskekaret? Brukte du bare enkel kuleventil i bånn med bazookafilter eller noe annet fancy? Ser du har brukt kobberrør og lignende, men kom ikke helt fram fra bildene bortsett fra det..
 
Jeg har laget silemanifold av kobberrør, lignende det som brukes til skylling. Du skimter den såvidt på bildet i bunnen av karet. Bruker hevertprinsippet , og struper slangen med en klemme, det kan du se under flippen "brygging"
 
Siden jeg ennå ikke har somlet meg til å kjøpe erlenmeyer-kolbe har jeg vært på utkikk etter et "gjerrigknark" alternativ en stund,
men det har vært vanskelig å finne noe som er flat nok i bunnen innvendig.
Men i dag kom jeg over denne på Europris.  Tar 5 liter fylt til randen, 4 liter passe full, 169,-  Helt flat i bunnen så pinnen snurrer fint :)

De har en mindre også til lavere pris.  Egentlig glasslykt.  Metallringen og hanken kan enkelt tas av.
 

Vedlegg

  • 20140407_185050.jpg
    20140407_185050.jpg
    986,9 KB · Sett: 914
Ah, ikke dum! Noe som vel også kan funke er vel kaffekanner til kaffetraktere, riktignok ikke så store, men noe mange har
 
Tim skrev:
Siden jeg ennå ikke har somlet meg til å kjøpe erlenmeyer-kolbe har jeg vært på utkikk etter et "gjerrigknark" alternativ en stund,
men det har vært vanskelig å finne noe som er flat nok i bunnen innvendig.
Men i dag kom jeg over denne på Europris.  Tar 5 liter fylt til randen, 4 liter passe full, 169,-  Helt flat i bunnen så pinnen snurrer fint :)

De har en mindre også til lavere pris.  Egentlig glasslykt.  Metallringen og hanken kan enkelt tas av.
Takk for tipset! Har nettopp kjøpt den store magnetrøreren til bryggselv og har vært på utkikk etter stor kolbe til den ei stønn. Mye penger spart om jeg får tak i denne ;)
 
230 kroner spart på Europris-flasken versus en 5000ml erlenmeyer?  Er det ikke mer penger spart på å lage en magnetrører selv? ;)
 
Sikkert nok for den som gidder det, men den til bryggselv er skikkelig kvalitet og fiks ferdig(rører fint 10 liter eller mer) Blir artig å dyrke egen gjær ;) Dessuten så slipper jeg å betale 150 kr i porto, europris har jeg rett rundt hjørnet, pen slant spart her ja!
 
En av fordelene med en skikkelig erlenmeyerkolbe er at du kan koke vørter og magnetpinne direkte i flasken, så du slipper å desinfisere annet enn gjærflasken/-posen.
Det sparer tid og er mer robust for infeksjon. Når det er sagt var det en lur billigløsning med lykt!
 
Hannaas skrev:
En av fordelene med en skikkelig erlenmeyerkolbe er at du kan koke vørter og magnetpinne direkte i flasken, så du slipper å desinfisere annet enn gjærflasken/-posen.
Det sparer tid og er mer robust for infeksjon. Når det er sagt var det en lur billigløsning med lykt!

For meg som har induksjonsplater, så spiller det hvertfall ingen rolle siden jeg ikke kan koke i Erlenmeyeren uansett.
 
En 5 liter Erlenmeyerkolbe koster kr. 350 hos KPT Komet i Drammen. Fordelen er at du kan lage starteren direkte i denne siden den tåler høy temperatur.
http://www.kptkomet.no/produkter/1/glassutstyr-og-tilbehoer-1/vnr/007950/
 
Muligheten for å koke i erlendmeyerkolbe ser jeg er et poeng.  Men faren for infeksjon ser jeg ikke. 
Vasket denne i oppvaskmaskinen i går, og dusjer man godt med starsan etterpå burde dette være mer enn rent nok.
 
Tilbake
Topp