Gjerrigknarkens utstyrstråd

Veit ikke helt, men brukte en rørbit jeg hadde liggende. Ellers koster vel en meter med kobber 40 kroner på Biltema. Så har jeg kjøpt rørklemmer til 15 kroner, ballofix til 39 kroner og albue til 29 kroner. Med brakett og bolter blir det vel rundt 200 kroner tilsammen.
 
Brygging under open himmel, ny mottrend i bryggenoreg? Sidan eg ikkje har temperaturskap å gjære i, har eg alltid tima bryggeøktene etter gradestokken. I særleg kalde perioder, har eg latt ein varmomn stå på for å sikre passeleg temperatur for undergjæring. No har det siste veka for akkurat for varmt inne i bod og kjellar for undergjæring, men fin, stabil utetemperatur for dette. Har rett nok vore fin temp for kölsch, så denne har eg ståande i boda rundt 16-17 grader. Parallelt har eg også hatt planar om ein bokkøl på wlp833, og den har det vore verre med slik tempen har vore siste ida. Også dei neste sju dagane er det meldt 8-9 nattetemp og 10-11 dagtemp. Fin temp for bokkølet! Karet vart sett ut til gjæring i kveld, tildekt med plastsekk for å hindre regnvatn rundt gjærlåsen. Frå dag 8 kryp gradestokken ned nokre hakk til, og då reknar eg med siste veka kan takast innomhus på noko varmare temperaturar.
 
For en genial tråd! Er det noe i veien for å bruke kuleventiler fra Biltema til kokegryta? Koster 1/3 av ventilene på bryggselv.
 
For en genial tråd! Er det noe i veien for å bruke kuleventiler fra Biltema til kokegryta? Koster 1/3 av ventilene på bryggselv.

Jeg har brukt disse masse selv. Så lenge du styrer unna minikuleventilene (de med små, svarte kranhåndtak), så fungerer de fint.
 
Får ikke testa ordentlig før til helga, men maltmølla jeg bestilte fra aliexpress kom endelig nå for noen dager siden, og den ser veldig lovende ut. Det eneste minuset var at det tok litt tid.

Tror også den er litt mindre enn monster mill og liknende, men tror nok den skal gjøre jobben veldig bra. Kan justeres enkelt og greit, tror dette var et kupp :)

http://www.aliexpress.com/item-img/malt-mill-grain-mill-home-brew-mill-barley-crusher/1279557106.html#
Selv om det ikke er gratis/hjemmelaget, så blir det ikke så gæærnt, og mye billigere enn tilsvarende i Norge. Det ser ut til at selgeren uoppfordret har satt customs value til $30, så da slapp man jo også tull og sånt :)

Åja, har forresten testa med drill og et par never malt - er null problem å sette den på uten noen modifikasjoner, bare å stramme til ordentlig, og gi gass :)
Hvordan er erfaringen med kinamølla?? vurderer å kjøpe denne....
 
Jeg har brukt disse masse selv. Så lenge du styrer unna minikuleventilene (de med små, svarte kranhåndtak), så fungerer de fint.
Hvorfor bør vi styre unna minikuleventilene med svart plasthåndtak? Jeg har noen av dem, og de fungerer tilsynelatende helt fint.
 
Hvorfor bør vi styre unna minikuleventilene med svart plasthåndtak? Jeg har noen av dem, og de fungerer tilsynelatende helt fint.
Håndtaket som er av plast griper rundt mutteren som styrer ventilen. Når ventilen blir varm blir plasten myk og da går fort sporet som griper mutteren i stykker. Det har skjedd meg hvertfall.
 
OK, jeg har ikke brukt dem på kokekjelen. Nå kjøper jeg bare rustfrie ventiler, men jeg har fremdeles to av disse Biltemaventilene stående i bryggeriet mitt. Den ene blir drevet av en servomotor og blir stadig regulert og åpnet og lukket under skylling med vann fra 78 til 80 grader. Den ventilen har overlevd ganske mange sykler uten problemer.
 
Tilbake
Topp