Gjerrigknarkens utstyrstråd

Hvis folk vil ha termometeret så kan jeg absolutt anbefale det som bryggeland selger. Det er snakk om det lille med en klokke og en holder så man kan feste det på kanten av en kjele.

Selv om det kanskje ikke er billigst, så er jo termometer sammen med hydrometer instrumenter som bør være av god og nøyaktig kvalitet.

Det koster hundre kroner på bryggeland og er det beste frittstående termometeret jeg har brukt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Hvis folk vil ha termometeret så kan jeg absolutt anbefale det som bryggeland selger. Det er snakk om det lille med en klokke og en holder så man kan feste det på kanten av en kjele.

+1 Det enkle er ofte det beste.
 
"Slangen er 12mm food grade silikonslange fra Bryggselv. Skjønte at jeg ikke kunne være gjerrigknark på akkurat det. Til tapping av vørter bruker jeg 10mm drikkvansslange fra båtavdelingen på Biltema. Den har en tendens til å kollapse litt når tempen passerer 80º, så jeg kommer nok til å bytte den ut."

Der er det jeg var redd for ja. Sjekk hva slags gummi som er i slangen, og Google hva den tåler. Den inneholder mest sannsynlig myknere (giftstoff). Samme som skjedde meg. Husk: Alle slanger som skal i kontakt med varm væske burde være silikon. Lite tips :)
 
Pedersen skrev:
AlexanderD skrev:
http://www.ebay.com/itm/6ft-Silicon...68?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac979f354 Handlet nå, hadde ikke hastverk så tenkte å sjekke det ut. 4m for 180ish kroner? Verdt å se på :)
Har kjøpt akkurat makan fra samme selger, synes det var triste greier, stiv til å være silikon og knekker lett, men sånn er no Hongkong varer på ebay, enten funker det eller så er det bare å kaste i søpla.

Jeg kjøpte to meter for 80 kroner fra Bryggselv, så jeg veit ikke helt jeg... ;)
 
Ettersom dette er en gjerrigknark-tråd så kan jeg fortelle at jeg hadde utgifter på 35 kroner for min magnetrører (bortsett fra kolbene da...).
Jeg fant en pc på fyllinga, den hadde strømforsyning med vifte og bryter innebygd. Alt jeg måtte gjøre var å klippe bort ledninger bortsett fra den grønne og svarte. Disse må kobles sammen for å få bryteren til å slå av og på vifte.

Fra pc'ens harddisk tok jeg ut magnetene og limte fast på vifta. En glassplate fra et kjøleskap (sikkerhetsglass) ble lagt oppå, festet fire gummiputer på boksen for å få glassplata til å ligge i ro. (Etter første forsøk der kolben med tre liter gjærsuppe smalt i gulvet en sen kveld....)

35 kroner betalte jeg for to rørepinner, det var alle utgifter jeg hadde.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-New-25...48?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e5f87504
Rører fem liter uten problemer.
 

Vedlegg

  • 027.JPG
    027.JPG
    65,9 KB · Sett: 1.059
nordhagen skrev:
Pedersen skrev:
AlexanderD skrev:
http://www.ebay.com/itm/6ft-Silicon...68?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac979f354 Handlet nå, hadde ikke hastverk så tenkte å sjekke det ut. 4m for 180ish kroner? Verdt å se på :)
Har kjøpt akkurat makan fra samme selger, synes det var triste greier, stiv til å være silikon og knekker lett, men sånn er no Hongkong varer på ebay, enten funker det eller så er det bare å kaste i søpla.

Jeg kjøpte to meter for 80 kroner fra Bryggselv, så jeg veit ikke helt jeg... ;)

Hvis det var såpass billig der så er det jo bra, trodde det var oppimot 90kr for 1 meter?

Ja, kvaliteten er jo det som blir spennende å se på. Hvis det ikke funker er det tross alt bare 180kr :p
 
Amarillo skrev:
Ettersom dette er en gjerrigknark-tråd så kan jeg fortelle at jeg hadde utgifter på 35 kroner for min magnetrører (bortsett fra kolbene da...).
...

Det gleder er gjerrigknark-hjerte å høre :) En annen bra ting med å være gjerrigknark er at man kan bidra til gjenbruk av gammalt ræl istedet for at det kastes. Liker!
 
Dette er en helt genial tråd. Om noen sitter på en superbillig måte for folk å komme i gang med tapping på fat hadde det også vært interessant.
 
DIY flasketørker, ikke pen men den funker fint :p
20140324_202327_zpsax8efseb.jpg


Plate fra ett ødelagt ikea bord, rester til ben og 30 min med drill osv, så hadde jeg en flasketørker med plass til 52 flasker :)
0kr tot, ikke verdt mye mer heller :p
 
AlexanderD skrev:
DIY flasketørker, ikke pen men den funker fint :p
Plate fra ett ødelagt ikea bord, rester til ben og 30 min med drill osv, så hadde jeg en flasketørker med plass til 52 flasker :)
0kr tot, ikke verdt mye mer heller :p

Den var jo fin! Selv fant jeg ut at pinnene i skuffene i oppvaskmaskinen min gjør nytten.
 
Får ikke testa ordentlig før til helga, men maltmølla jeg bestilte fra aliexpress kom endelig nå for noen dager siden, og den ser veldig lovende ut. Det eneste minuset var at det tok litt tid.

Tror også den er litt mindre enn monster mill og liknende, men tror nok den skal gjøre jobben veldig bra. Kan justeres enkelt og greit, tror dette var et kupp :)

http://www.aliexpress.com/item-img/...me-brew-mill-barley-crusher/1279557106.html#
Selv om det ikke er gratis/hjemmelaget, så blir det ikke så gæærnt, og mye billigere enn tilsvarende i Norge. Det ser ut til at selgeren uoppfordret har satt customs value til $30, så da slapp man jo også tull og sånt :)

Åja, har forresten testa med drill og et par never malt - er null problem å sette den på uten noen modifikasjoner, bare å stramme til ordentlig, og gi gass :)
 
Mitt beste gjerrigknarktips:

Statoil har små poser med 3g brunt fairtrade sukker, til den nette sum av en slikk og ingenting. Jeg har investert i den utskjelte Statoilkoppen og utnytter situasjonen under kaffefyllingen til å snike med meg en neve eller to.

3g er perfekt til å strø rett i halvlitersflasker ved flasking, og jeg har aldri opplevd å få infisert brygget pga. dette. Som alle andre næringsmidler i landet er også dette pakket og forseilet i "sterilt" miljø.
 
erlandresen skrev:
Mitt beste gjerrigknarktips:
Statoil har små poser med 3g brunt fairtrade sukker, til den nette sum av en slikk og ingenting. Jeg har investert i den utskjelte Statoilkoppen og utnytter situasjonen under kaffefyllingen til å snike med meg en neve eller to.
3g er perfekt til å strø rett i halvlitersflasker ved flasking, og jeg har aldri opplevd å få infisert brygget pga. dette. Som alle andre næringsmidler i landet er også dette pakket og forseilet i "sterilt" miljø.

Haha, 6g per liter i porsjonspakning. Det er jo nesten for godt til å være sant.
 
AlexanderD skrev:
nordhagen skrev:
Pedersen skrev:
AlexanderD skrev:
o
http://www.ebay.com/itm/6ft-Silicon...68?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac979f354 Handlet nå, hadde ikke hastverk så tenkte å sjekke det ut. 4m for 180ish kroner? Verdt å se på :)
Har kjøpt akkurat makan fra samme selger, synes det var triste greier, stiv til å være silikon og knekker lett, men sånn er no Hongkong varer på ebay, enten funker det eller så er det bare å kaste i søpla.

Jeg kjøpte to meter for 80 kroner fra Bryggselv, så jeg veit ikke helt jeg... ;)

Hvis det var såpass billig der så er det jo bra, trodde det var oppimot 90kr for 1 meter?

Ja, kvaliteten er jo det som blir spennende å se på. Hvis det ikke funker er det tross alt bare 180kr :p

Ikke fått testet silikonslangen jeg kjøpte på AliExpress tidligere i uka. ID 1/2" OD 3/4"
Men den var ihvertfall rimelig.  1,6$/meteren. Spør selgeren, så fikser han det selv om du ikke finner det på nettbutikken http://www.aliexpress.com/store/1017341
 
Tilbake
Topp