Gjørstarter på kanne?

Hei, og takk for et knallbra forum!
Er relativt fersk i brygginga, og har akkurat begynt å brygge med gjærstarter.
Ser at mange bruker erlenmeyerkolber og liknende til å lage gjærstarteren i.. Da jeg ikke har tilgang på sånt utstyr tenkte jeg å bruke det jeg hadde tilgjengelig.
Mr Malty foreslår at jeg bruker ca 2,5L gjærstarter og det jeg har tilgjengelig da er en standard femlitersdunk i plast.
Vil det funke å sette gjærstarteren i denne? Evt hvorfor ikke?

Håper noen av dere ølguruer der ute (eller ferskinger) kan svare.

Håvard

Så lenge den er ren og desinfisert, burde den gjøre jobben greit. Dekk til med alufolie. Rist den flere ganger i løpet av det første døgnet eller to, og ta høyde for at du ikke får like god vekst som ved røreplate (jf mr malty).

Takk for kjapt og nyttig svar, Jørn!
Blir nok røreplate etter hvert, men den må bygges først :) Får holde meg til risting på et par brygg til!
Nå blir det IPA til sommern.

GingerNinja skrev:
Takk for kjapt og nyttig svar, Jørn!
Blir nok røreplate etter hvert, men den må bygges først :) Får holde meg til risting på et par brygg til!
Nå blir det IPA til sommern.

Se på DIY magnetrører her på forumet hvis du er interessert i å lage din egen rører. Er ganske enkelt og koster lite  :biersmile:

Der enkleste er å sette starteren rett i gjæringskaret. Gjør det selv ved lagerbygning, siden det ikke finnes 10-liters erlenmeyere :)

Supahenkelt: kok starter, hell i rent gjæringskar, vent til romtemperert, pitch gjær, rist i ny & ne.
Når brygget er klart tapper du det oppi starteren. Voila!

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Takk for gode svar! Skal definitivt bygge den magnetrøreren etter hvert, deler er på vei fra ebay :)
Det med å kjøre starteren rett i gjæringskaret skal definitivt prøves på neste brygg..

RawRoffe skrev:
Der enkleste er å sette starteren rett i gjæringskaret. Gjør det selv ved lagerbygning, siden det ikke finnes 10-liters erlenmeyere :)

Supahenkelt: kok starter, hell i rent gjæringskar, vent til romtemperert, pitch gjær, rist i ny & ne.
Når brygget er klart tapper du det oppi starteren. Voila!

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Er vel litt problem å få dekanert et helt gjæringskar? Eller hvor kaldt må det være, holder kjellerbod?

Tilbake
Topp