Glasstermometer

Satt et brygg idag og oppdaget at glasstermometeret mitt viser forskjellig alt etter om jeg dypper hele termometeret nedi, eller kun den røde bunnen. Forskjellen var på opptil 10 grader! Jeg hadde ikke tid til å teste for å finne hvor mye det varierte med hvor stor del av det som var nedsenket i mesken. Bestemte meg for konsekvent å stole på avlesingen når kun den røde delen var nedsenket.

Etterpå satt jeg det i isvann og det viste +6 grader, i kokende vann viste det +92 grader. Da hadde jeg også kun den røde delen nedsenket.

Termometeret er kjøp på Safiren i Sandnes, men det ser likt ut som artikkel 7128 hos petit, "Termometer -10-110 grader, lang type". Tror ikke jeg fikk noe "bruksanvisning" med det.

Er det noe galt med det eller fungerer det bare i et visst temperaturspekter?
Er det noen som kan si hvordan det skal brukes (helt nedsenket eller bare litt). Bør jeg kalibrere det, evt hvordan?
 
Stoler selv ikke mye på disse termometrene.
Har opplevd att de kan variere med opp til 4-5ºC, de kan også vise for mye ved kok og for lite ved isvann eller motsatt, så man kan ikke kalibrere det og legge til f.eks. 3ºC til alle målingene, men heller lage en graf hvor man kan lese av ca. hva feilmarginen er på hver enkelt temperatur.

Det er foresten somregel en strek på disse termometerne som indikerer hvor dypt de skal stikkes ned.
 
Har et som er langt går til hundre grader,kjøpt på europris :(
Testet det med kalibrert termometer i kaldt vann fra springen; kalibrert termometer viste 6,2 grader og europris viste ca 10.!  :eek:
Dette sjekket jeg selvsagt etter at jeg hadde satt øl med bruk av dette! Men tror det går bra. Skulle ha ca 12 grader i vørten,mens europris viste 16,så da var det kanskje egentlig 12-13. :eek: En ting er iallefall sikkert:IKKE STOL PÅ DISSE!

Kenneth
 
Høres desvvere så altfor kjent ut, dette problemet med Europris-termometre.  Mitt viser 96 grader i kokende vann - og ja; da er det korrigert for høyde over havet.

I tillegg til CO-varianten, finnes det jo også gode; men litt dyrere alternativer, som f.eks. dette hos ELFA:

www.elfa.se

Artikkelnummer: 76-660-50

MVH

Morten M
 
Steinarja skrev:
Bruker selv samme termometer som Vikste å er strålende fornøyd.

Bruker også det termometeret og den funker bra  :yes:
Anbefaler den på det varmeste, ettersom den er ganske billig også
 
Shea-Arne skrev:
Steinarja skrev:
Bruker selv samme termometer som Vikste å er strålende fornøyd.

Bruker også det termometeret og den funker bra  :yes:
Anbefaler den på det varmeste, ettersom den er ganske billig også

Samme her. Og fornøyd jeg også. Det eneste som trekker det ned er relativt langsom måling. Dvs, du må stå med den i mesken eller det du skal måle en liten stund for at verdien skal være konstant
 
Glimrende! Da blir det innkjøp og modding av CO sitt. Tåler det å ligge flytende slik lenge, med lokk på meskegryta?
 
Funker fint dette, men jeg ville kanskje styrt unna furulister, hvis man ikke har ambisjoner om å lage et tyriøl.  ;)
 
En tom isboks med et trangt hull i midten vil sikkert også holde seg flytende over mesken. Det finnes flere veier til Rauma! ;D
 
Eduard skrev:
Det finnes flere veier til Rauma! ;D
.....bortsett fra idag, hvor veiene er stengt!  Får håpe sneen tiner snart, så ting kan normaliséres.

Ellers var iskrembokslokkløsningen (Puh!) enkel og grei.  Er jo også enklere å holde ren enn trevirke.

Morten M
 
Tilbake
Topp