glemte klarningsmiddel

Hei

Brygget en belgisk blond forleden, men etter at jeg hadde tappet vørteren på gjæringskaret og satt det unna kom jeg på at protoflocen var avglemt! kan man tilsette noe i etterkant? ønsker ikke grumsete øl
 
Prøv uten klarningsmiddel. Bruker ingenting av det og får klart øl. Bruk heller litt tid
Hei

Brygget en belgisk blond forleden, men etter at jeg hadde tappet vørteren på gjæringskaret og satt det unna kom jeg på at protoflocen var avglemt! kan man tilsette noe i etterkant? ønsker ikke grumsete øl
Coldcrash først.Kok opp litt vann med gelatin. Jeg bruker 1ss. på 50l.Tilsett blandingen mens den fortsatt er lunken.Da får du klart øl på et døgn.
 
OK. Er det en løsning å stikke om ølet å la det stå til klarning ei stund da eller? lønner det seg å sette det kaldt før tapping?
 
Protafloc har jeg sluttet å bruke. Ser ikke noe poeng i at ølet på død og liv skal være klart. Bruker det i noen få ølstiler som lager, bockøl osv.
 
Bør ikke blandingen heller tilsettes allerede coldcrashet øl?
Jo det er noe av poenget. Jeg erfarer nå at karboneringen tar noe lenger tid med bruk av gelatin,så her etter kommer jeg til å ha nok klarningsmiddel (protafloc eller irish moss) på lager.
 
Tilbake
Topp