Glemte og riste gjæringsbøtta [emoji15]

Uff da,

er jo ikke helt lett og huske alt første gang man brygger.

Brygget det første brygget på Grainfather for 3 dager siden. Det gikk egentlig kjempebra, selvom det tok litt tid. (Brukte lang tid på og komme opp i kok syntes jeg, men har ikke så mye erfaring og sammenligne med).

Uansett ble jeg jo ferdig og vørteren ble pumpet over i gjæringsbøtta, gjæren ble rehydrert og helt over i bøtten før den ble satt i kjelleren.

Etter en dag var det god aktivitet syntes jeg, ploppet i alle fall en god del. Men på andre dagen var det mere stille, det var her jeg kom på at jeg skulle ra ristet oxygen i vørteren.

Det er fortsatt litt aktivitet, og jeg tenkte bare la den stå og håpe på det beste.

Eller er det lurt og gjøre noe nå? Er det noe og gjøre og i såfall hva?

Jeg håper ikke det tar mer en 14 dager og gjære ut for da skal vi på 3 ukers ferie.

/jeppe




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette går bra :)
Alltid viktig å ha forbedringer klar til neste brygg.
Det er klart det hadde vært en fordel om du hadde ristet inn O2, men som førstereis er dette ikke noe å bry seg om
 
Det er bra, krysser fingrene for det og lar det stå. [emoji1303]

får huske det til neste gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruker du tørrgjær skal behovet for å riste være lavt ettersom gjæren inneholder nok fettstoff for den mengde celledelinger som skjer :).
 
Du kan også la vørteren plaske godt ned i gjæringskaret når du tapper fra bryggekarmtil gjæringskar.
 
Jeg lot jo faktisk vørteren plaske litt nedi gjæringsbøtta, hadde jo bare slangen litt igjennom hullet til gjærlåsen når jeg pumpet over, så ble vel litt plask tenker jeg. Nå ser det faktisk litt ut som om gjæringen har stoppet opp litt, ikke flere plopper i dag som jeg har set og gjærlåsen er ganske level. [emoji51] skal først være ferdiggjæret om en uke... Vi får nå se hvordan det går, det får bare stå og så se om vi treffer FG rett om en ukes tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er ganske normalt at det tilsynelatende ikke er mer aktivitet etter 1 uke. Bare la det stå tiden ut, og sjekk SG over 3 dager. Om den er stabil over 3 dager er det klart for flasking.:)
 
Brygget det første brygget på Grainfather for 3 dager siden. Det gikk egentlig kjempebra, selvom det tok litt tid. (Brukte lang tid på og komme opp i kok syntes jeg, men har ikke så mye erfaring og sammenligne med).

/jeppe

Mulig du allerede gjorde dette, men et tips er å sette GF på koke-instillinger allerede i det du starter skyllingen. Dermed kan du skylle samtidig som den står og varmer opp til koketemp. Den vil uansett ikke rekke å komme til koketemp før du er ferdig med skyllingen, men du sparer ca 20 min eller noe slikt.
 
Mulig du allerede gjorde dette, men et tips er å sette GF på koke-instillinger allerede i det du starter skyllingen. Dermed kan du skylle samtidig som den står og varmer opp til koketemp. Den vil uansett ikke rekke å komme til koketemp før du er ferdig med skyllingen, men du sparer ca 20 min eller noe slikt.

Ja det skal jeg huske takk, leste også om det etterpå, også leste jeg om en reset knap i bunnen som jeg skal prøve, just in case.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Plopping har jeg hatt på 2 av 6 bøtter jeg har gjæret. Plopping er en dårlig indikator på om det gjærer eller ikke.
 
Får sjekke det, var ikke helt i vater men nesten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

En lite lekasje greier ikke ta unna co2en under storm gjæringen, men når gjæringen begynner og avta tar lekasjen det, legg noe tungt på lokket så vannstanden i gjærlåsen stiger, hvis den etter en stund faller tilbake er det elkk, eller ha så lite vann i låsen at det såvidt er sammen hengende vannsøyle, da begynner det nok og ploppe igjen.

Hvis du gir F i gjærlås og lar det stå 14 dager er alle bekymringer om plopp borte. :)
 
Hvis du gir F i gjærlås og lar det stå 14 dager er alle bekymringer om plopp borte. :)
Word!

Jeg gidder ikke en gang å kjøre SG-målinger over flere dager ved brygging av overgjærede ales når jeg gjærer 14 dager. Så lenge SG-målingen etter to uker er i nærheten av beregnet FG etter 14 dager (og det har den alltid vært så langt), så antar jeg det er FG, og flasker.

(Det er mulig det er noen spesialtilfeller ved high gravity og/eller ganske lave gjæringstemperaturer)
 
Det finnes mange måter å brygge på. To ytterpunkter er hvor den ene siden tar målinger, skriver logg og gjør minimale endringer fra gang til gang i søken etter bedre brygg. Den andre måler sjeldent og noterer lite. Ingen av delene er riktig/feil. Det er bare forskjellige prosesser og forskjellige intensjoner som ligger bak.
Når Sarge ikke måler med '6 bøtter' som erfaring, må man ta det som én bryggers erfaring, ikke et generelt råd.
De fleste 'brew masters' på små og store bryggerier, måler og noterer mye.
 
Når Sarge ikke måler med '6 bøtter' som erfaring, må man ta det som én bryggers erfaring, ikke et generelt råd.
De fleste 'brew masters' på små og store bryggerier, måler og noterer mye.
Det er helt korrekt. Det er også en kalkulering i forhold til antall ganger man åpner bøtta. Åpning av bøtta er alltid en risiko for å introdusere infeksjon (selv om alkoholen er dannet etter få dager). Spesielt for lette øl er jeg litt forsiktig, siden lavere alkoholinnhold betyr mindre motstand mot infeksjoner.

Ellers er OG-SG-FG-logger bare en side av saken. Jeg noterer ganske mye under bryggingen, og også ift. temperatursvingninger både under mesking, brygging, avkjøling og gjæring. Som sagt måler jeg SG sjeldnere fordi jeg ikke vil åpne gjæringsbøtta for ofte.

For øvrig finnes det jo mange grunnlag for råd. Noen er basert på førstehåndserfaring, og andre er basert på andres erfaring og råd. Jeg har kanskje ikke så lang erfaring, men jeg leser mye om brygging, spesielt når jeg lurer på noe selv så søker jeg opplysninger, gjerne fra flere kilder for å få et helhetsinntrykk, så jeg vil vel si at det jeg sier er basert på mer enn én bryggers erfaring.
 
Som jeg også skriver er det flere som ikke måler og noterer mye. Jeg har derimot ikke lest særlig fra veldig erfarne brew masters at de ikke gjør det.
 
Som jeg også skriver er det flere som ikke måler og noterer mye. Jeg har derimot ikke lest særlig fra veldig erfarne brew masters at de ikke gjør det.
Jeg kommer aldri til å bli noen brew master, ganske enkelt fordi jeg alltid kommer til å titulere meg som hjemmebrygger. ;) Å logge og måle er helt klart et must dersom man skal kunne gjenskape et brygg gang etter gang og kunne gjøre nettopp små justeringer.

Nå handlet dette vel først og fremst om å nå FG. Jeg skrev litt nonchalant "gidder ikke", men sannheten er vel heller det at jeg som sagt forsøker å unngå å introdusere infeksjoner gjennom SG-målinger. Jeg vil tro at proffere bryggerier har måter å tappe samples på som gjør at det er mindre fare for infeksjon enn ved å åpne lokket i bøtta. Om jeg hadde mulighet, så ville jeg selvsagt ha fulgt det meste av parametre.

Så hvorfor støtter jeg forslaget om to ukers gjæring? Jo, for det første tilsier min korte egenerfaring at dette stemmer. Det er videre lærebøker om brygging som beskriver oppskrifter med gjennmgående kun 1 ukes gjæring (men da gjerne med litt lenger modning). Og så har vi det at 2 uker stadig nevnes på ulike fora som en god varighet for gjæringen, der stormgjæringen gjerne skjer de første 4-5 dagene, hvorpå gjæren "rydder opp" etterpå. Bottom line er at man på to uker har ganske lang tid for å nå FG.

Å henvise til at kort fartstid = upålitelig råd er etter min mening en lite konstruktiv kritikk. Hvis du mener jeg tar feil, så synes jeg heller du burde komme med et råd som opplyser bedre og som forklarer hvorfor jeg tar feil.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp