Glutenfritt øl

Går utfra at du blander cøliaki og glutenintoleranse. Personer med cøliaki kan IKKE drikke vanlig øl (de fleste blir dårlige relativt kjapt, andre kan få mindre reaksjoner - men alle får betydelige skader i tarmen. Uansett.) Glutenintolerante kan ha varierende grad av hva de tåler.
Enten har du cøliaki, eller så kan du drikke så mye gluten du bare orker. "Glutenintoleranse" som ikke er cøliaki har ikke noe medisinsk vitenskapelig grunnlag.
 
Enten har du cøliaki, eller så kan du drikke så mye gluten du bare orker. "Glutenintoleranse" som ikke er cøliaki har ikke noe medisinsk vitenskapelig grunnlag.
Ikke uenig. Kjenner kun til cøliaki - en konkret medisinsk diagnose. Glutenintoleranse har for meg alltid vært et diffust begrep.
 
Går utfra at du blander cøliaki og glutenintoleranse. Personer med cøliaki kan IKKE drikke vanlig øl (de fleste blir dårlige relativt kjapt, andre kan få mindre reaksjoner - men alle får betydelige skader i tarmen. Uansett.) Glutenintolerante kan ha varierende grad av hva de tåler.
Du må gjerne gå ut i fra hva som helst. Men når jeg skriver cøliaki så mener jeg det. Som sagt anbefaler folk å snakke med lege og følge det legen sier.
mvh
Bård
 

Der leser jeg blant annet:

"Man har lenge vært klar over Ikke-cøliakisk glutensensitivitet, men mangelen på diagnostiske tester eller klare biologiske forandringer har gjort det vanskelig å diagnostisere tilstanden utover at pasientene forteller at de reagerer på gluten." At pasienter selv er i stand til å single ut ett protein stiller jeg meg kritisk til.

Denne studien peker på andre mulige årsaker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648697 Stoffene som "får skylda" i denne studien er det vel dessverre en del av i øl.

Beklager mitt noe flåsete og bastante innlegg. Det er veldig trendy å skylde på gluten for tiden, langt mer enn forskningen gir belegg for. Dette er et felt som for tiden får mye fokus, og jeg antar at det vil komme flere studier som kan kaste lys på saken i tiden fremover.

On topic: Brewers Clarex, som Miguel sa, så lenge det ikke er snakk om cøliaki. Ellers finnes det en Basic brewing-episode fra 2007-ish der han intervjuer noen damer som har startet et bryggeri som brygger glutenfritt, uten vanlig malt. Muligens verdt å sjekke ut.
 
Som svar til trådstarter:
Hvis det er snakk om glutenintoleranse ville jeg ha prøvd å brygge vanlig øl med Clarity ferm. Masse info og tester på nett som viser at dette fungerer. 2-row pale malt har minst gluten i utgangpunktet, så det er kansje greit å bruke som basismalt.
For å brygge helt glutenfritt øl tror jeg at ferdig hvit durra ekstrakt er den enkleste veien å gå, selv om det koster litt. Kan brukes som direkte erstatning for vanlig maltekstrakt. Du finner masse info på hjemmesiden til denne norske inportøren: http://durras.no/
Jeg har også eksprimentert litt med bokhvete og kan anbefale deg på det sterkeste å styre unna. Mye styr og blir ikke godt. Masse info om dette og annen glutenfri brygging her: http://www.glutenfreehomebrewing.org/
 
Hei!
Jeg har akkurat tappet mitt tredje brygg,2 J(jarles)PA og en Bohemian pilsner med "Clarity Ferm" og dette funker utmerket for min fru som har reagert sterkt på gluten og fikk ingen reaksjoner på disse maltbaserte ølene. Hurra!!!
Kjør på!!!:)
 
Som svar til trådstarter:
Hvis det er snakk om glutenintoleranse ville jeg ha prøvd å brygge vanlig øl med Clarity ferm. Masse info og tester på nett som viser at dette fungerer. 2-row pale malt har minst gluten i utgangpunktet, så det er kansje greit å bruke som basismalt.
For å brygge helt glutenfritt øl tror jeg at ferdig hvit durra ekstrakt er den enkleste veien å gå, selv om det koster litt. Kan brukes som direkte erstatning for vanlig maltekstrakt. Du finner masse info på hjemmesiden til denne norske inportøren: http://durras.no/
Jeg har også eksprimentert litt med bokhvete og kan anbefale deg på det sterkeste å styre unna. Mye styr og blir ikke godt. Masse info om dette og annen glutenfri brygging her: http://www.glutenfreehomebrewing.org/

Har du prøvd dette durraekstraktet?

Hvordan blir ølen i tilfelle?

Og, ville det funger med durraMEL? på en eller annen måte? Durramel er jo grisebillig fra iherb.
 
Hei!
Jeg har akkurat tappet mitt tredje brygg,2 J(jarles)PA og en Bohemian pilsner med "Clarity Ferm" og dette funker utmerket for min fru som har reagert sterkt på gluten og fikk ingen reaksjoner på disse maltbaserte ølene. Hurra!!!
Kjør på!!!:)
En gledens dag!
 
Har du prøvd dette durraekstraktet?

Hvordan blir ølen i tilfelle?

Og, ville det funger med durraMEL? på en eller annen måte? Durramel er jo grisebillig fra iherb.

Nei, jeg har ikke prøvd durra. Men gutta på Bakke Brygg som selger det her mente det ble godt øl av det.
Du må ha maltet durrakorn for å kunne konvertere det, funker ikke med mel. Du ville også bare fått grøt som du ikke hadde klart å sile av. Uansett så er det litt utfordring å brygge på annet enn malt på grunn av enzymaktiviteten som gjerne er mye dårligere. Beerzym kan hjelpe bra her, funka inhvertfall på mitt mislykkede forsøk på bokhvete øl.
 
Såvidt jeg vet finnes det ingen enkle (og billige) måter å teste på. Du kankjøpe engangskit til mange hundre kroner eller sende det inn til en lab, som nok er enda dyrere. Det er flere stoffer enn kun glutenproteiner som glutenallergikere reagerer på, derfor er det ikke gjort i en håndvending.

Hvis du bruker brewers clarex/clarity ferm i en vanlig øl (ikke f.eks massiv hveteøl) så skal disse bli på under 20PPM, som er den internasjonale standarden for glutenfritt, selv om det bare er glutenredusert, egentlig.
 
Såvidt jeg vet finnes det ingen enkle (og billige) måter å teste på. Du kankjøpe engangskit til mange hundre kroner eller sende det inn til en lab, som nok er enda dyrere. Det er flere stoffer enn kun glutenproteiner som glutenallergikere reagerer på, derfor er det ikke gjort i en håndvending.

Hvis du bruker brewers clarex/clarity ferm i en vanlig øl (ikke f.eks massiv hveteøl) så skal disse bli på under 20PPM, som er den internasjonale standarden for glutenfritt, selv om det bare er glutenredusert, egentlig.

dette er jeg klar over, dette er kunn for gøy. se hva de midlene vi kjøper og benytter klarer å gjøre med en vanlig øl.

Og å gi ett kanskje trygt produkt til en gluten-alergiker er så teit å foreslå at du selv kan prøve å spise en glødende ildrød bolt.
 
Sist redigert:
Hvorfor er disse proteinene mer gøy enn øvrige proteiner?

Vel, jeg er ingen lege eller doktor. Men det virker som flertallet med slik allergier misliker gluten mest. Dette er ikke en diskusjonstråd, her lures det på en grei enkel måte å teste væske (øl) for innhold av gluten til bestemt metning.

Ser glutentox finnes i statene, har mest lyst å teste på vegne av allergiske venner. ;)
 
Vel, jeg er ingen lege eller doktor. Men det virker som flertallet med slik allergier misliker gluten mest. Dette er ikke en diskusjonstråd, her lures det på en grei enkel måte å teste væske (øl) for innhold av gluten til bestemt metning.

Ser glutentox finnes i statene, har mest lyst å teste på vegne av allergiske venner. ;)
Ah, da misforstod jeg det forrige innlegget ditt. Lykke til med prosjektet!
 
Tilbake
Topp