God dag, samt spørsmål

Nyregistrert bruker hilser godtfolket på disse sidene og slenger inn et spørsmål før førstegangsbrygging (av øl). Jeg har bare laget mjød før, og har derfor spørsmål om oppskrift. Jeg kjøpte tre kilo malt, slik at jeg kan lage en liten porsjon for å se hva det blir til. Av maltsorter ble det 2kg Maris Otter Pale ale malt og 1kg sjokolademalt, begge fra Thomas Fawcett. Jeg kjøpte også 100g Fuggles humle (blomst), og White Labs London Alegjær. Jeg har tenkt å kjøre med fem liter i første omgang.
Oppskrift (som et utgangspunkt):
1kg Pale ale malt,
100g sjokolademalt,
20 -25g humle.

Tenkte å tilsette omlag halvparten av humlen ved kokingens start og halvparten 15-10 før kokingens slutt. Kanskje vil jeg slenge med noen einerbær og.
Jeg er veldig interessert i få høre hva ekspertisen mener om oppskriften, men dette er tross alt et førstegangsbrygg, så så veldig farlig er det ikke om ikke alt blir riktig. Jeg trenger et referansebrygg, rett og slett. På forhånd takk for svar, og gjerne synsing angående hva slags brygg dette vil bli om jeg følger oppskriften.
 
Hei Bjørnson, og velkommen til forumet!

Jeg tror det godt kan bli et godt øl, men jeg ville nok nedjustert andelen sjokolademalt, da 9% er litt i det høyeste laget (skjønt det går an). Jeg skulle si, bruk halvparten av planlagt mengde sjokomalt. Med 12 g humle i kokingen (90 min) så vil du få en IBU bitterhet på 34. Det er ganske greit, om ikke litt bitter dersom du vil få dårligere utbytte enn det som er vanlig. Og ved et første brygg så blir det gjerne det... Prøv heller 7-8 g humle i første koking, dersom du mener at du muligens har fått litt dårlig utbytte etter meskingen, og juster opp dersom det gikk som bare rakker'n :).

Hvordan skal du gjøre dette praktisk sett? Har du en kvern, eller hvordan skal du ellers kverne malten? Og hva slags utstyr har du tilgjengelig? En slik mengde tilsier meg bruk av salatsil og matgryte, og det kan godt fungere det òg ;D.  :brygging:
 
Takk skal du ha for svar. Det høres vettugt ut det du sier om humlemengde og sjokolademalt, så da reduserer jeg vel litt på de ingrediensene. Malten kjøpte jeg ferdig knust i løsvekt, så jeg slipper unna kverningsprossessen, selv om jeg selvsagt vil avansere ved å kverne selv etter hvert. På utstyrsfronten ligger jeg vel litt dårlig an, så matgryte og en vanlig kjøkkensil er vel det jeg kommer til å benytte meg av. Som sagt blir dette et brygg for å introdusere meg selv til en flott bryggetradisjon, og alt vil vel bli gjort mer avansert med tiden. Hva tror du om humlemengden i slutten av kokingen, vil 10-12g humle være passelig? Hva slags styrke/smakskarakter kan jeg forvente om tingene til en viss grad går som de skal?
 
Hei

Bruk BeerCalc og prøv deg litt frem!: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Kan nok regne med en brownale med en OG på rundt 1.050 og ca. 5% alc.

Ikke prøv å ha i noen einebær på ditt første referansebrygg! Da blir det vanskeligere å vurdere hva din kombinasjon av humle og malt gjør for ølet ditt.

Lykke til
 
Og hvis dette blir godt så kan du jo brygge et brygg nummer to av de ingrediensene du har igjen. Så kan du bare bruke om gjæren igjen som vil ligge i bunnen av gjæringskaret etter gjæring.
 
Ølet ble bra, hehe. Brukte nok litt mye aromahumle, og det ble ikke så mye kullsyre som man kunne ønsket, men det var et mindre problem. Takk for alle svar. Neste brygg blir med gromme urter og uten humle.
 
Tilbake
Topp