Grainfather, Beer Brew 30 eller Maltmølla's; hva bør jeg velge?

Hei! Jeg er i startfasen for hjemmebrygging og er veldig usikker på hva som er best å velge av utstyr for en nybegynner. Som tittelen sier er jeg i tvil om hvilken type jeg skal gå for, men jeg tror det må bli Grainfather eller Beer Brew 30, alternativt en jeg så på finn.no som heter "Maltmølla's Hjemmebryggeri" (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=6436194&finnkode=65006277)

Setter pris på argumenter for og imot de forskjellige løsningene. :)
 
Jeg kjører BB30 og er veldig fornøyd. Noen småting som kunne vært bedre, men det kan det vel med alt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for BB30/60 eller Bratberg. Disse har vært lengst i gamet og det er mye erfaringer på disse.
Eller du kan utvide enda mer å gå for "kjeleoppsett" RIMS/HERMS, men det er kanskje neste steg.
 
Jeg kjører BB30 og er veldig fornøyd. Noen småting som kunne vært bedre, men det kan det vel med alt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for BB30/60 eller Bratberg. Disse har vært lengst i gamet og det er mye erfaringer på disse.
Eller du kan utvide enda mer å gå for "kjeleoppsett" RIMS/HERMS, men det er kanskje neste steg.

Takk for svar. 30 liter er mer enn nok for meg, vil nok ikke brygge så store batcher til å begynne med uansett, må jo klare å drikke opp også... :)... Er det noen problemer med å brygge 1/2 mengde? Jeg ser de fleste oppskrifter er beregnet på 25 liter.
 
Det er et utrolig vanskelig spørsmål. Mitt svar må bli at de fleste fungerer helt fint. Jeg har brygget mye på BB30, men har det siste året laget mitt eget 3 kjelers oppsett. De som har kjøpt Grainfather er også fornøyde. Brattbergbryggerne er fornøyde med sin løsning. Maltmølla ser ut som et to kjelers oppsett i fancy utførelse, og fungerer helt sikkert det også. Det er jo ganske standard med to 36 liters kjeler med varmeelement. Styreenheten ser ut som to STC-1000, som sikkert har Mats sin programvare.
Poenget er hvor mye penger skal du bruke på bryggeutstyr, og hvor mye skal du bruke på 'ekstrating'. Jeg tror de aller fleste 'utvider' settet sitt med ett eller annet. Du finner mange tråder på forumet om utvidelse og oppgradering av de fleste systemer, foruten Speidel som mange bruker som den er. Da kommer det også an på hvor 'flink' du er, eller hvor flink du ønsker å bli... Alt kan læres... ser det ut for :)
Styr unna useriøse leverandører...det synes som det viktigste...
 
Takk for svar. 30 liter er mer enn nok for meg, vil nok ikke brygge så store batcher til å begynne med uansett, må jo klare å drikke opp også... :)... Er det noen problemer med å brygge 1/2 mengde? Jeg ser de fleste oppskrifter er beregnet på 25 liter.
Da passer BB30/Bratberg/GF bra. Da kan du brygge ofte og ikke så altfor mye. For meg er 25 liters batcher perfekt. Da har man en del selv og man kan gi bort litt... Det er mulig å brygge mindre batcher, men det er like mye jobb.
 
Jeg hadde tidligere Bratberg kompaktbrygger gen 1 og gen 2 og har brygget mye godt øl på de. Men brygger nå ene og alene på Grainfather som jeg er veldig fornøyd med.

De har en super serviceorientert kundeservice som hjelper de som får problemer av noe slag. Det er en stor gruppe med internasjonale Grainfather users på Facebook med mye gode tips, og hvor man treffer de med mest erfaring på GF. Også er veiledninger, videoer, egen bryggeapp med flere ferdige oppskrifter for GF osv osv.

Helt overlegen totalt sett, både sammenlignet med BB30 og Bratberg kompaktbrygger.
 
Jeg har en BB60, og vil egentlig anbefale den. Den er mer fleksibel pga størrelsen. Nå brygger jeg stort sett bare no sparge, og det krever nesten en såpass stor kjele. Men jeg er nokså sikker - basert på hva folk sier - på at GF egentlig er bedre enn BB, så hvis valget sto mellom en GF og en BB30, ville jeg nok ikke vært i tvil.
 
Jeg ville ha gått for noe anerkjent,det på finn.no så veldig "hjemmelaget"ut spør du meg.
Hjemmelaget? Jeg synes utførelsen ser bra ut. Foruten popnaglene på silkaret og løsningen med det ene lokket later maltmølla til å holde en langt høyere kvalitet enn mye annet. Har du f.eks sett produktene som markedsføres under 'Beer Brew'?
 
Hjemmelaget? Jeg synes utførelsen ser bra ut. Foruten popnaglene på silkaret og løsningen med det ene lokket later maltmølla til å holde en langt høyere kvalitet enn mye annet. Har du f.eks sett produktene som markedsføres under 'Beer Brew'?
Smaken er som baken,jeg kan kun uttale meg om det jeg selv har brygget på,
Beer Brew 60.
GF for min del ligger et par tusen for høyt til at det kan forsvares opp i mot BB-30.
Men det er bare min mening.
 
Underlig, det her. Jeg har vært rimelig grinete over kvaliteten på BB60'en min, men når noen begynner å rakke ned på den, vil jeg forsvare den. Pokker heller, den forvokste hermetikkboksen har jo gitt meg over 30 batcher med godt øl, og jeg begynner å se på den med sympati:). Seriøst, den har virkelig vært verdt penga!
 
Gikk fra BIAB til GrainFather nå i høst, og er veldig fornøyd. Særlig tre ting som peker seg ut: Innebygd pumpe (et must for god sirkulasjon og den inkluderte motstrømskjøleren), fleksibelt rør som gjør det enkelt å lage mindre batcher – og ikke minst fantastisk utbytte (typisk 80-85 %).
 
Gikk fra BIAB til GrainFather nå i høst, og er veldig fornøyd. Særlig tre ting som peker seg ut: Innebygd pumpe (et must for god sirkulasjon og den inkluderte motstrømskjøleren), fleksibelt rør som gjør det enkelt å lage mindre batcher – og ikke minst fantastisk utbytte (typisk 80-85 %).
Bruker også Grainfather (3 ganger) men utbytteformelen til Grainfather stemmer dårlig med tallene jeg får på Brewers feiende. Har du sjekket det?
 
Bruker også Grainfather (3 ganger) men utbytteformelen til Grainfather stemmer dårlig med tallene jeg får på Brewers feiende. Har du sjekket det?
Ja, det er forskjell. Brewers friend gir noen prosent dårligere utbytte. Det kan kanskje forklare de vanvittige utbytte-prosentene enkelte GF-brukere har kommet med. Dette krever mer forskning. Noen andre som har testet dette?
 
Tilbake
Topp