Grainfather connect ,noen nybegynnertanker

Har brygga første brygg på min Grainfather connect 30 l .Var litt spent etter og ha brygga på Brattbergs kompaktbrygger(100% manuell) i noen år .Det meste gikk greit, mest overrasket over hvor fort det kjøla med motstrømskjøleren. Etter brygginga kjørte jeg kokende vann gjennom hele systemet inkl. kjøleren.
Det jeg lurer litt på er hvordan dere tømmer pumpa helt etter vask? Det vil jo bli stående noe vann igjen i pumpa og røret som går opp langs bryggeren. Det gjør vel kanskje ikke noe så lenge det er reint vann eller.....
Til slutt ,noen som har erfaring med humlekurv kontra humlepose .Forøvrig er dette et veldig bra forum.Alltid noe og lære :);)
 
Min er faring er at hvis man har krana åpen (må fjerne kula og fjære under ventilen færst ) å tømmer kjelen i vasken så renner alt ut. :)

Jeg bruker humlekurv som jeg sirkulerer gjennom, har gitt opp å ha mye humle rett i GFen :oops: Humleposer syns jeg virker som litt styrete :p
 
Jeg lar den stå opp ned etter vask/skylling. Tror ikke det er noe vann igjen i pumpa da. Bruker en falskbunn (egentlig til Brewzilla) om jeg har mye humle i kokeren. Har kuttet ut sokkene jeg brukte tidligere. 120 batcher så langt. Varmesikringen har begynt å svikte, men etter litt kommunikasjon med GF support, sender de meg en ny. Ikke så verst kundeservice for en maskin som har passert garantitiden med mer enn 3 år...
 
Jeg pleier også å kjøre gjennom varmt vann, ikke alltid kokende, men 70+ grader. (Gidder ikke vente.på varmere vann) Jeg har også fjernet.kula og fjæra og skyller til slutt ved å spyle inn gjennom utløpet av kjøleren og heller tømmer kokeren i vasken.

En gang etter 50ish batcher har jeg åpnet pumpehuset og gjort reint.

Bruker humlekurv som henger på kanten av kokeren. Synes det funger bedre enn poser. Kjører også Wirepool med humler kun i kurven. Blir litt grums av det og da hender det jeg må skrape av humlefilteret når jeg pumper.

Tenker å sette en 10L prøvebatch. Dankan det hende kurven min ikke når ned til vørten, så da må jeg finne på noe

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg har byttet skrukoblingene til cam-locks med dette kittet: Grainfather Cam Lock Conversion Kit Ombyggingssett til Cam Lock koblinger - Ølbrygging AS
I tillegg bruker jeg denne silbunnen: Silbunn, Ø=297 mm - Utstyr til brygging - ølbrygging - Ølbrygging AS

Med disse modifiseringene har jeg kunnet kaste hop-spideren og kan lempe oppi så mye humle jeg vil uten at det blir tett. I tillegg er cam-locks mye enklere å håndtere enn skrukoblingene.
Cam-locks er vel ikke nødvendig med tanke på humler, men skrukoblingen er lei når den blir varm og du må holde imot.

Silbunnen ser veldig fin ut. Jeg har fundert på om jeg måtte mekke til noe for å få større siloverflate. Bruker du original-silen under sil-bunnen i tillegg? Eller er det kanskje ikke plass til den?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Cam-locks er vel ikke nødvendig med tanke på humler, men skrukoblingen er lei når den blir varm og du må holde imot.

Silbunnen ser veldig fin ut. Jeg har fundert på om jeg måtte mekke til noe for å få større siloverflate. Bruker du original-silen under sil-bunnen i tillegg? Eller er det kanskje ikke plass til den?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Med cam-locks blir det «krysset» som er i skrukoblingen borte, og da eliminerer man muligheten for at det tetter seg der. Men hovedgevinsten er at man slipper å ta på varme skrukoblinger, ja. Pluss at det går utrolig mye fortere å koble.

Det går an å bruke originalfilteret på pumpen fortsatt, men min erfaring er at silbunnen er god nok. Har prøvd begge deler uten å merke forskjell så nå bruker jeg kun silbunnen.
 
Tilbake
Topp