Hei!
Det kan hende du har tatt ditt valg allerede, men tenkte å dele mine tanker om dette;
Jeg startet i november 2014 med BIAB-sett fra Bryggselv. Dette fungerte meget bra, og som nevnt over tok det mellom 5 og 6 timer pr brygg. Jeg valgte å bruke induksjonstoppen vår som varmekilde, og sånn sett okkuperte jeg matlagingsmulighetene i heimen i de timene jeg holdt på. Ville muligens anbefalt en ekstern varmekilde om du er i samme situasjon som jeg var.
Under skylling med BIAB syntes jeg det var litt kronglete å få til på en skikkelig måte, da meskeposen selvfølgelig vil "bre" seg utover når du hviler den f.eks på en rist. Dette førte til at jeg under skylling helst trengte hjelp av min bedre halvdel - dette medførte at jeg stort sett aldri brygget når jeg var alene hjemme.
Jeg har laget 12 brygg på BIAB-metoden, og har vært kanonfornøyd med resultatet hver gang - til tross for to tilfeller av litt lav effektivitet, men ølet smakte fortsatt veldig godt!
Etter siste runden med BIAB i Oktober i år bestemte jeg meg for at jeg ville ha kompaktbryggeri. Jeg solgte kjelen og begynte å spare.
I går endte jeg opp med å kjøpe meg en Grainfather, som jeg gleder meg veldig til å begynne å brygge med.
Jeg ser for meg følgende fordeler, for
meg:
- Automatisk sirkulering under mesking
- Automatisk temperaturkontroll
- Maltrøret og stativet gjør det enklere å skylle på egenhånd
Disse tre hovedpunktene avgjorde valget for meg - men brygging med BIAB er veldig bra - kanskje bedre for mange andre
Lykke til, det blir godt øl uansett hvilken variant du velger!
PS. Som nevnt over her bør man under brygging med flere vurdere større volum, det er kjedelig med små batcher når man lager godt øl!