Grainfather G40

Er i tenkeboksen for å gå for en G40. Den virker perfekt med all automatikk og hull i bunn for enkel vasking. Problemet er at den er på 40 liter og den er litt rar størrelse. Hadde vært perfekt om den var på 30 liter. GF 30 l som selges i dag virker ikke å ha samme spesifikasjonene som G40. Hva tenker dere om det? Er det noe fordel med 40 literen og er det andre maskinalternativer til denne prisklassen?
Jeg ser også at Brewzilla Gen 4 er på vei som også er smart laget men er usikker på hvilken av disse som er best.
 
Jeg har vurdert den, og har vel egentlig bestemt meg neste gang den kommer på tilbud. De tingene jeg har sett på som en fordel er perforering på siden så man slipper røret i midten. Plass til mer malt. Da kan jeg f.eks lage et fat med imperial stout, eller to fat med f.eks pils. I tillegg er vaskingen fin, siden man tapper ut i bunnen. Nå må jeg bære G30 fra garasjen og inn i dusjen. Med G40 kan jeg vaske i garasjen og helle alt i en bøtte uten å snu kjelen.

Som sagt, jeg venter på tilbud, for per i dag synes jeg den blir for dyr.
 
Jeg har vurdert den, og har vel egentlig bestemt meg neste gang den kommer på tilbud. De tingene jeg har sett på som en fordel er perforering på siden så man slipper røret i midten. Plass til mer malt. Da kan jeg f.eks lage et fat med imperial stout, eller to fat med f.eks pils. I tillegg er vaskingen fin, siden man tapper ut i bunnen. Nå må jeg bære G30 fra garasjen og inn i dusjen. Med G40 kan jeg vaske i garasjen og helle alt i en bøtte uten å snu kjelen.

Som sagt, jeg venter på tilbud, for per i dag synes jeg den blir for dyr.
Vet du hvor mye den kostet på tilbud sist?
 
Kjører min første batch nå. Kommer fra G30. Er det riktig at resirkulering kjører med ventilen helt åpen under meskingen, slik det kommer frem i bruksanvisningen? Vil bare dobbeltsjekke dette. Andre ting å huske på ? Får jeg plass til 2 ølsett i denne? Antar jeg da setter den til 46 liter (max), som da skal gi 40 liter vørter til gjæring?
 
Kjører min første batch nå. Kommer fra G30. Er det riktig at resirkulering kjører med ventilen helt åpen under meskingen, slik det kommer frem i bruksanvisningen? Vil bare dobbeltsjekke dette. Andre ting å huske på ? Får jeg plass til 2 ølsett i denne? Antar jeg da setter den til 46 liter (max), som da skal gi 40 liter vørter til gjæring?
Jeg opplever at det fort blir tomt i bunnen hvis ventilen er helt åpen. Men dette er da i starten av meskingen. Pleier å gå seg til når maltsenga har satt seg.

Jeg ha vært oppmot 45 liter og da er det ganske fullt, men da må man bare fylle på med vann litt ut i koken heller.
 
Jeg opplever at det fort blir tomt i bunnen hvis ventilen er helt åpen. Men dette er da i starten av meskingen. Pleier å gå seg til når maltsenga har satt seg.

Jeg ha vært oppmot 45 liter og da er det ganske fullt, men da må man bare fylle på med vann litt ut i koken heller.
Ja, gikk bra med mesking for meg med full ventil. Takk for tips om 45 liter.
 
Jeg opplever at det fort blir tomt i bunnen hvis ventilen er helt åpen. Men dette er da i starten av meskingen. Pleier å gå seg til når maltsenga har satt seg.

Jeg ha vært oppmot 45 liter og da er det ganske fullt, men da må man bare fylle på med vann litt ut i koken heller.
Har du forresten en måte å måle temperaturen i mesken som kommer til gjæring? På G30 var det et Wortometer. Tror ikke det finnes for GG40 ( fordi temp sensor ikke har et uttak). Men kanskje finnes det en 3part leverandør?
 
Det oppstod et problem. Jeg må ha kommet borti humle risten på bånn, for den var løs og vørter var ikke klar. I tillegg fikk jeg bare 15 liter (hadde forventet 23).

Får pumpet resirkulering, men får ikke pumpet gjennom kjøler.

Hva gjør jeg nå?
 
Har du forresten en måte å måle temperaturen i mesken som kommer til gjæring? På G30 var det et Wortometer. Tror ikke det finnes for GG40 ( fordi temp sensor ikke har et uttak). Men kanskje finnes det en 3part leverandør?
Jeg måler det som kommer ut med et vanlig termometer. Må strupe en del på pumpa nå på varme dager.
 
Kan jo bare kjøpe et billig ute/inn digitalt termometer på Biltema eller Jula, dvs en slik med ledning og probe. Koster 50 kr på Biltema, artikkel 84-0801. Jeg måtte pusse i ca 10 sekunder med litt pussepapir for at proben skulle gå helt inn.
IMG_2584.jpg
 
Er jo denne du har brukt med din gamle G30, hvordan målte du temperaturen da. Du putter den inn på siden der silikonslangen er.
 
Skal til å kjøre batch 2 med min nye G40. Første gangen gikk ikke så bra, fordi rista på bunnen ble slått løs under whirlpool. Dermed ble pumpa tilsynelatende blokkert. Men pumpa så ut til å pumpe det som er i karet øverst. Men hva med det nederste karet? Må jeg løfte den tunge enheten og helle dette ut? Det er ikke vørter, det er bare vaskevann. Fikk det meste ut med pumpa i sted, men etter jeg spylte endel vann ned der, får jeg det nå ikke ut med pumpa. Noen som har en formening om hvor mye vørter som ligger i det hulrommet? Det ser nå ut til å komme,men går veldig sakte. Vet heller ikke hvor bra dette er for pumpa.
 
Er det kanskje toppen av røret som går til pumpa jeg ser der på bunnen? Men har fortsatt et 1-2 cm lag med vaskevann i bunnen.
 
Skal til å kjøre batch 2 med min nye G40. Første gangen gikk ikke så bra, fordi rista på bunnen ble slått løs under whirlpool. Dermed ble pumpa tilsynelatende blokkert. Men pumpa så ut til å pumpe det som er i karet øverst. Men hva med det nederste karet? Må jeg løfte den tunge enheten og helle dette ut? Det er ikke vørter, det er bare vaskevann. Fikk det meste ut med pumpa i sted, men etter jeg spylte endel vann ned der, får jeg det nå ikke ut med pumpa. Noen som har en formening om hvor mye vørter som ligger i det hulrommet? Det ser nå ut til å komme,men går veldig sakte. Vet heller ikke hvor bra dette er for pumpa.
Tenker du på det som er i siktglasset? Mener jeg las at det var ca 4dl. Du kan skru ut pluggen i bunnen av siktglasset, så renner det ut. Hvis pumpa tetter seg når jeg vasker pleier jeg å spyle inn i senterhullet, da kommer det meste ut.
 
Det ordnet seg. Dette står i den detaljerte bruksanvisningen, ikke i den som følger med på papir. Mener personlig at dette burde vært nevnt i en setning i den. Man må skru av en HEX-mutter på enden av pumperøret. Da er det enkelt å tømme alt. Takk for tipset med å spyle ned hullet.
 
Tilbake
Topp