Grainfather GF30 Conical Fermenter Pro - eller ikke?

Finn Berger

Moderator
Nå har jeg holdt på med denne brygginga i snart 12 år, og har egentlig aldri gjort noen store investeringer - sjøl om alle de små sikkert beløper seg til mer enn jeg gidder å regne ut:). (70 kasser bjørnunger á 40 kr, f.eks.) Så da er det vel på tide å sluke noen kameler (aka "prinsipper") og jakte på noen måter å bruke penger på som gir mening med tanke på ølkvalitet og livskvalitet - som vel er to sider av samme sak:). (Det er dessuten ikke lommer i likskjorta!)

Det er altså ølkvaliteten som er motivet, sjølsagt. Det finnes folk som brygger bedre øl enn meg - hvilket er greit så lenge det ikke er noe jeg kan gjøre med det. Men når jeg ser på hva jeg faktisk gjør, er det nokså åpenbart at det er et par ting som ikke bare kan gjøres annerledes, men kanskje også bedre. Sjøl om jeg nokså hardnakka har hevda at det er tvilsomt:).

Det er på den kalde sida av brygginga mulighetene ligger. Hva du bruker for å produsere vørter, er totalt uinteressant. Gjæring, tapping, oppbevaring; det er områdene jeg tenker å tenke nytt om. I all enkelhet: Jeg overveier å investere i stål gjæringstanker og et system for temperaturkontroll - og fating. Ut fra hva jeg har lest, ser det ut til at stål (eller glass) faktisk gir et lite overtak over ulike varianter av plast, også PET, og så må jeg bare innrømme at systemet mitt med å bruke husets ulike temperatursoner til temperaturregulering nok ikke gir perfekt kontroll.

Jeg har sett litt på Grainfathers system med glykolkjøling og koniske gjæringskar (GF30 Conical Fermenter Pro). Jeg veit at folk jeg kjenner, lager ekstremt godt øl med det, så sånn sett kunne jeg bare kjørt i vei.

Problem: Dette har jeg null greie på. Det gjør det litt vrient å vurdere, og derfor spør jeg om råd her. Hva finnes av argumenter mot Grainfathers system, og er det alternativer til det der ute?

Jeg er opptatt av det praktiske, ikke bare av kvalitet på ølet. Det systemet jeg har, med Flatbottoms, er så enkelt at jeg er nokså sikker på at dette blir vanskeligere på de fleste måter. En flatbottom veier så å si ingenting, og det gjør det mulig å flytte 25 liter øl relativt greit sjøl for en gammel mann - som dessuten ikke blir yngre med åra. Ståltankene veier 10 kilo, og det tillegget vil jeg merke. De er antakelig ikke like enkle å håndtere, heller.

Hvordan får jeg ølet inn og ut av dem? Trenger jeg pumpe? Jeg er ikke så hissig på å overføre under trykk; jeg er glad i tyngdekrafta + lukka sløyfe. Sånne ting lurer jeg på.

Sikkert en super løsning.

Det enkle alternativet er kjøleskap med en enkel termostat og evt et lite varmeelement. Trenger ikke bytte ut gjæringskarene. Ukomplisert å bytte ut ting som ryker.

Dessvere mye billigere, så du må finne på noe annet med kapitalen. Men du må passe på antallet for å unngå skilsmisserisiko.

Sist redigert:
Om du vil bytte ut gjæringskarene: Brew Bucket 27L - Ss Brewtech er gjæringsbøtte i stål. Plassert i kjøleskap med inkbirdstyring og lite varmeelement er billig og dekker behovet vil jeg tro. Ikke trykkgjæring, men det vil du ikke ha. Ordentlig åpning for reingjøring.
Du finner kjøleskap på Finn. Kanskje noe av det andre også.

Her og er en enkel sak i stål, passer fint i kjøleskap med inkbird. Har vurdert å kjøpe et par sånne til å erstatte plastbøttene mine. Bunnventilen er nok for tynt dimensjonert til å tappe trub/gjær, men funker jo til å tømme ut med når man vasker så man slipper å sjonglere tanken (og kanskje glippe og miste den).

Om man synes 27L blir i snaueste laget (det synes jeg) så har ølbrygging noen på 35L både med og uten varmeelement.

Det står at den har en kapasitet på 30 liter/8 gallons. Det er antakelig opp til kanten - og det holder for meg.

Den andre du viser til gir vel neppe muligheta til å styre tankene individuelt?

Her og er en enkel sak i stål, passer fint i kjøleskap med inkbird. Har vurdert å kjøpe et par sånne til å erstatte plastbøttene mine. Bunnventilen er nok for tynt dimensjonert til å tappe trub/gjær, men funker jo til å tømme ut med når man vasker så man slipper å sjonglere tanken (og kanskje glippe og miste den).

Jeg har nok landa på glykolkjøling, men var innom tanken på noe sånt på veien:).

Det står at den har en kapasitet på 30 liter/8 gallons. Det er antakelig opp til kanten - og det holder for meg.

Den andre du viser til gir vel neppe muligheta til å styre tankene individuelt?
Beklager jeg har tatt dette videre og var på mange måter ett svar til @Terjedd

Nei denne vil som de andre forslagene avhenge av kjøleskap og inbird.

Artig. Jeg har ikke våget meg ut på det. Har en SS Brewtech 155L tank (ikke uni) med kjøler som kan kobles til glykol aggregat, men dørstokken har vært høy. Følger tråden og ser hva du ender på. :)

Sikkert en super løsning.

Det enkle alternativet er kjøleskap med en enkel termostat og evt et lite varmeelement. Trenger ikke bytte ut gjæringskarene. Ukomplisert å bytte ut ting som ryker.

Dessvere mye billigere, så du må finne på noe annet med kapitalen. Men du må passe på antallet for å unngå skilsmisserisiko.
Om du vil bytte ut gjæringskarene: Brew Bucket 27L - Ss Brewtech er gjæringsbøtte i stål. Plassert i kjøleskap med inkbirdstyring og lite varmeelement er billig og dekker behovet vil jeg tro. Ikke trykkgjæring, men det vil du ikke ha. Ordentlig åpning for reingjøring.
Du finner kjøleskap på Finn. Kanskje noe av det andre også.

Stål og glykol er nok premisser - og muligheta til individuell temperaturstyring.

Jeg bruker GF30 som gjæringstank. Veldig fornøyd med den egentlig. Slang det på vekta her hjemme nå og tørrvekta på det er ca9,6kg
Så ja det blir litt tyngre og mest trolig høyere enn det du har i dag, så vanskeligere å løfte.

Har ikke gått til innkjøp av glykolkjøler, litt for stiv pris for min del. Bruker en kjøleboks og sirkulerer kaldt vann i kjølekappa, kontrolleren fikser når pumpa skal kjøre og ikke.

Karet er jo ikke 100% tett som et PET kar, så vil anbefalle å tilsette co2 ved overføring men går jo selvfølgelig å bare bruke gravitasjon og. Tapping fra bunnen funker veldig bra.

Varmeelementet har også vært veldig presist for meg, ikke hatt problemer med den biten - eller programvaren/appen i det hele tatt.

Jeg bruker GF30 som gjæringstank. Veldig fornøyd med den egentlig. Slang det på vekta her hjemme nå og tørrvekta på det er ca9,6kg
Så ja det blir litt tyngre og mest trolig høyere enn det du har i dag, så vanskeligere å løfte.

Har ikke gått til innkjøp av glykolkjøler, litt for stiv pris for min del. Bruker en kjøleboks og sirkulerer kaldt vann i kjølekappa, kontrolleren fikser når pumpa skal kjøre og ikke.

Karet er jo ikke 100% tett som et PET kar, så vil anbefalle å tilsette co2 ved overføring men går jo selvfølgelig å bare bruke gravitasjon og. Tapping fra bunnen funker veldig bra.

Varmeelementet har også vært veldig presist for meg, ikke hatt problemer med den biten - eller programvaren/appen i det hele tatt.
Jeg brygger såpass mye at 4 kar er et minimum. Jeg har 8 stk flatbottoms, og det har hendt at alle har vært i sving - ikke helt sjelden, faktisk. Jeg skal nok trappe ned litt - det er ikke sunt å ha så mye øl:) - men 4 er et minmum. Med bare ett ville nok glykolen falt bort.

At karet ikke er 100% tett var et leit sjokk - om det stemmer. Det et gjæringskar være, hvis ikke er du garantert oksidering..

At karet ikke er 100% tett var et leit sjokk - om det stemmer. Det et gjæringskar være, hvis ikke er du garantert oksidering..
Nei du er ikke garantert det. Som du selv sier i første innlegg har du drukket mange bra øl som stammer fra slike kar. På samme måte som at utstyret vi jobber med ikke er sterilt, det er rent nok. Så er gjæringskaret tett nok. Du vil f.eks ikke klare å lage mer enn ~1 bar trykk før trykket forsvinner mellom kar og lokk.

Nei du er ikke garantert det. Som du selv sier i første innlegg har du drukket mange bra øl som stammer fra slike kar. På samme måte som at utstyret vi jobber med ikke er sterilt, det er rent nok. Så er gjæringskaret tett nok. Du vil f.eks ikke klare å lage mer enn ~1 bar trykk før trykket forsvinner mellom kar og lokk.
Jo, et utett gjæringskar slipper inn luft - det er vel nærmest definisjonen på utett:) - og dermed får du oksidering. Nå kan riktignok en pakning av silikon være et problem fordi silikonet ikke er diffusjonstett - men det er noe litt annet.

GF'en er ikke konstruert for trykkgjæring, og skal sjølsagt være tett ved normal gjæring. Men du kan åpenbart ikke "spunde" med den. Det plager ikke meg,

Tilbake
Topp