Granskudd i øl. Noen erfaringer?

Postet litt researc eg gjorde i fjor i denne tråden:

http://forum.norbrygg.no/threads/gran.13515/

Brygga et øl basert på den siste oppskrifta i innlegget, den fra Charlie Papazian.


Recipe: #63 SvErD Vinter

Style: Specialty Beer


Recipe Specifications

--------------------------

Boil Size: 32.28 l

Post Boil Volume: 28.08 l

Batch Size (fermenter): 25.00 l

Bottling Volume: 25.00 l

Estimated OG: 1.069 SG

Estimated Color: 36.4 EBC

Estimated IBU: 21.0 IBUs

Brewhouse Efficiency: 72.00 %

Est Mash Efficiency: 77.8 %

Boil Time: 90 Minutes


Ingredients:

------------

Amt Name Type # %/IBU

6.60 g Calcium Chloride (Mash 60.0 mins) Water Agent 1 -

3.50 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 2 44.3 %

2.40 kg Munich Malt (25.0 EBC) Grain 3 30.4 %

1.00 kg Wheat, Torrified (3.3 EBC) Grain 4 12.7 %

0.50 kg Crystal Malt (300.0 EBC) Grain 5 6.3 %

0.50 kg Pale Crystal Malt (31.0 EBC) Grain 6 6.3 %

225.00 g Spruce Tips (Boil 90.0 mins) Flavor 7 -

70.00 g Saaz [3.00 %] - Boil 60.0 min Hop 8 18.4 IBUs

1.00 tsp Irish Moss (Boil 15.0 mins) Fining 9 -

80.00 g Spruce Tips (Boil 15.0 mins) Flavor 10 -

20.00 g Saaz [3.00 %] - Boil 15.0 min Hop 11 2.6 IBUs

1.00 tsp Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins) Other 12 -

1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 13 -

15.00 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Dry H Hop 14 0.0 IBUs
 
Jeg leste noe om dette (tror det var i et BYO), men finner selvsagt ikke tilbake til det. Vedkommende var i alle fall temmelig klar på at granskudd kun skulle tilsettes ved begynnelsen av koketiden. Jeg lagde et øl med mye granskudd i fjor. Da brukte jeg knappe 2 kilo til 125 liter, 3/4 i 60 min, 1/4 i ca 10 min. Humle til ca 15 ibu (lav co-humulone e. Glacier) Ølet ble egentlig ikke så verst (er nå oppdrukket) - men gran/kvaesmaken var endelig sterk nok. Om jeg lager noe slik igjen blir det mindre granskudd og kun "til bitring".

Så opskriften over tror jeg nok vil passe best til svært tørste tømmerhoggere!

Du tror ikke at kvaesmaken kommer av at det kokes for lenge, da? Jeg mener å ha lest at det kan produsere harpiks-smak, i tillegg til tanniner.

I følge sirupkokere slipper man mye bitterhet dersom man koker maks 25 minutt. Så her spørs det vel hva man er ute etter av smak.

Elling

Det kan jeg si meg enig i! Har kokt sirup i to omganger, hvor første runde ble kokt i nesten to timer (etter tilsatt sukker), mens andre runde kun fikk en snau halvtime, da jeg prøvde å oppnå den freshe rosa fargen på sirupen. Og den første fikk en tydelig bitter ettersmak, mens den siste ble fruktig og frisk.
 
Du tror ikke at kvaesmaken kommer av at det kokes for lenge, da? Jeg mener å ha lest at det kan produsere harpiks-smak, i tillegg til tanniner.



Det kan jeg si meg enig i! Har kokt sirup i to omganger, hvor første runde ble kokt i nesten to timer (etter tilsatt sukker), mens andre runde kun fikk en snau halvtime, da jeg prøvde å oppnå den freshe rosa fargen på sirupen. Og den første fikk en tydelig bitter ettersmak, mens den siste ble fruktig og frisk.
Hvor mye sukker tilsatte du?
 
Nå er ølen brygget, gjæret ferdig, og har stått på flaske i litt over en uke. Utrolig spent på å smake! Må bare si at granskuddene lukta skikkelig, og tilogmed smakte litt bringebær(!) etter noen måneder i frysern.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp