Granskudd i øl. Noen erfaringer?

Hei!

Har gjort et tappert forsøk på å søke både her og på google, men finner ikke det jeg er ute etter.

Mats Ø, som også er her på forumet, og jeg har tenkt til å lage en single hop pale ale hvor vi vil bruke Southern Cross, og i tillegg ha i granskudd/granskuddsirup
Har en halvliter ferdiglaget sirup og fire-fem liter friske granskudd i frysern.

Er det noen her som har brygget øl med granskudd/sirup tidligere?
Jeg lurer litt på hvilke mengder med skudd eller sirup som bør brukes, og når det eventuellt skal has i brygget?

Jeg tenker at hvis skuddene skal koke en stund, så vil de avgi en del syrlig smak, og at det derfor kan være lurt å kompensere litt med sirupen?
Smakte også på avkoket fra skuddene da jeg lagde sirup, og kjente at det ikke var noe særlig smak etter bare fem-ti min kok, og at det da derfor bør has i når det gjenstår 20-30min av kokingen?

Hva er faren for å få med uønsket villgjær i karet om vi skulle brukt litt sammen med tørrhumlingen?

Har også tenkt litt på at det er kvae/oljer som setter smak, og lurer derfor på om det kan ha noe for seg å bruke eldre granbar som man kjører i en mørter for så å tilsette i koken?

Kan det også hjelpe på smaken om det blir brukt sirup istedet for sukker ved flasking?
Her kan det bli en liten utfordring å vite hvor mye sukker sirupen inneholder, da.. Og faren for korker som flyr kan bli stor.. :p

Vi skal enten brygge med 25l eller 78l kjele.
 
Har jo såklart ikke tenkt tanken å søke på engelsk, da..
Søket her på forumet ga ikke så veldig relevante svar.

Ønsker fortsatt input/erfaringer! :)
 
Tor-Henning skrev:
har gjort et forsøk. Så litt tynt grunnlag for å komme med tips, men om eg gjør et nytt forsøk så blir det kun granskudd på slutten av koketiden

Hva tenker du det vil gjøre med smaken? Ble det for syrlig da det fikk kokt lenge? Eller har det noe med at det kan trekke ut mere taniner/bitterstoffer ved lengre kok?
 
Jeg gjorde noe lignende i fjor. Jeg hadde sirupen i rengjorte flasker. Blandet 50 gram sirup og 80 gram kokende vann, så det lettere skulle blande seg i ølet. Jeg hadde det i karet før jeg tappet 10 liter vørter i karet, og satte til gjæring. Hadde humle til 36 IBU, ganske lite smaks og aromahumle for å la gransmaken komme frem. Det ble noe smak, litt kvaeaktig og skogspreg. Nå ett år senere er renere, smaker godt, men ganske mildt. Skulle jeg gjort den en gang til ville jeg økt mengden til 75 til 100 gram pr 10 liter. Har ikke prøvd å ha skudd i koken.

Sirupen ble hatt på flasker som var kjørt med Starsan. Jeg var derfor ikke redd for noe infeksjon. Jeg har fortsatt sirup fra i fjor og den holder seg godt. Sirupen kokte jeg selv, med tilsatt sukker. Man må sikkert justere mengden etter hvor konsentrert sirupen er.

Håper det var til noe hjelp.

Elling
 
Elling skrev:
Jeg gjorde noe lignende i fjor. Jeg hadde sirupen i rengjorte flasker. Blandet 50 gram sirup og 80 gram kokende vann, så det lettere skulle blande seg i ølet. Jeg hadde det i karet før jeg tappet 10 liter vørter i karet, og satte til gjæring. Hadde humle til 36 IBU, ganske lite smaks og aromahumle for å la gransmaken komme frem. Det ble noe smak, litt kvaeaktig og skogspreg. Nå ett år senere er renere, smaker godt, men ganske mildt. Skulle jeg gjort den en gang til ville jeg økt mengden til 75 til 100 gram pr 10 liter. Har ikke prøvd å ha skudd i koken.

Sirupen ble hatt på flasker som var kjørt med Starsan. Jeg var derfor ikke redd for noe infeksjon. Jeg har fortsatt sirup fra i fjor og den holder seg godt. Sirupen kokte jeg selv, med tilsatt sukker. Man må sikkert justere mengden etter hvor konsentrert sirupen er.

Håper det var til noe hjelp.

Elling

Takk for svar!

Hadde den mengden med sirup noe merkbar utslag på OG? Eller mtp. sødme i den ferdige ølen?
Det kan ikke gi gjæren litt for mye å jobbe med?
 
Mølstern skrev:
Tor-Henning skrev:
har gjort et forsøk. Så litt tynt grunnlag for å komme med tips, men om eg gjør et nytt forsøk så blir det kun granskudd på slutten av koketiden

Hva tenker du det vil gjøre med smaken? Ble det for syrlig da det fikk kokt lenge? Eller har det noe med at det kan trekke ut mere taniner/bitterstoffer ved lengre kok?

liten erfaring kun et brygg
men ble litt rare smaker, usikker på hvor hunden var begravd, men hadde i på 60 min og tror det kan ligge der
var vel noen som smakte kvae og harpiks i ølet
 
Hei

Den lille mengden påvirket ikke utgjæring nevneverdig. Det er ganske lite. OG blir påvirket litt. Jeg la det inn som 50 gr sukker i bryggeprogrammet. Sødmen blir gjæret bort, så smaken er mer svakt bitter og besk enn søt. Jeg konkluderte med at det ikke var superegnet til en lavhumlet Pale ale, men at den kan komplementere bra med andre smaker med litt mørkere malt evt litt røykmalt.

Elling
 
Elling skrev:
Hei

Den lille mengden påvirket ikke utgjæring nevneverdig. Det er ganske lite. OG blir påvirket litt. Jeg la det inn som 50 gr sukker i bryggeprogrammet. Sødmen blir gjæret bort, så smaken er mer svakt bitter og besk enn søt. Jeg konkluderte med at det ikke var superegnet til en lavhumlet Pale ale, men at den kan komplementere bra med andre smaker med litt mørkere malt evt litt røykmalt.

Elling

Okey. Når du lagde sirup, brukte du høy eller lav temp da? Kunne jo hende at den ble litt karamellisert i prossessen, og at den derfor ville passet bedre til et mørkt øl?
Tenkte å bruke sirupen for å evt. kompensere med syrligheten i skuddene, men hvis gjæren uansett tar seg av sukkeret er det vel lite vits å tilsette noe.
 
Jeg kokte granskuddene i underkant av en halv time, silte av og kokte inn nærmere en time til om jeg husker rett. Kokte inn sukker siste tiden. Aldri noen karamellisering. Sirupen var rennende som omtrent lønnesirup, og lys rosa i fargen. Granskuddsmaken alene er morsom, hen har for meg at det fungerer bedre i en skogsøl, sammen med andre smaker. Man får også litt mer restsødme om man bruker litt karamellmalt, som jeg tror er bra mot bitterheten. Jeg opplevde ikke noe spesielt syrlig smak, men det får man nok mer av  om de kokes lengre enn 20-30 minutter.

Sirupen vil ikke kompensere mot syrlighet siden sødmen gjæres bort, så høyere mesketemp eller karamellmalt kan hjelpe. Jeg hadde en FG på 1010 og endte med 5,4% ABV ca. Ville siktet på rundt 1014 FG og 5,5% i en ny variant. Med andre ord heve OG, øke mesketemp en grad og legge inn litt karamellmalt. Har også prøvd å lese om humletyper som kan passe, evt knuste einebær sammen med den og kanskje 1 kg røykmalt.

Vil gjerne høre om dine og andres erfaringer.

Elling
 
Har prøvd denne i fjor, ble ikke værst men vil nok brukt mer granskudd neste gang.


Kaafjordens Haandbryggeris Spruce Tip Amber Brewer: Sverre K Thomassen

Statistics
Volume: 52 liters
Boil Volume: 60 liters
OG: 1049
BG: 1042
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.65
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 9000 g
Crystal Malt 135 135 EBC 600 g
Chocolate Malt 800 EBC 100 g
Mash schedule: 55 / 15, 66 / 75, 78 / 10
Hops
Challenger 7.6% alpha 80 g 90 minutes
Cascade 6.5% alpha 80 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: Safale S-04
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 3 days.
Comments:
None humle er granskudd.
 
Sverre K skrev:
Har prøvd denne i fjor, ble ikke verst men vil nok brukt mer granskudd neste gang.


Kaafjordens Haandbryggeris Spruce Tip Amber Brewer: Sverre K Thomassen

Statistics
Volume: 52 liters
Boil Volume: 60 liters
OG: 1049
BG: 1042
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 32 IBU
BU/GU: 0.65
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 9000 g
Crystal Malt 135 135 EBC 600 g
Chocolate Malt 800 EBC 100 g
Mash schedule: 55 / 15, 66 / 75, 78 / 10
Hops
Challenger 7.6% alpha 80 g 90 minutes
Cascade 6.5% alpha 80 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: Safale S-04
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 3 days.
Comments:
None humle er granskudd.

Finner ikke noe "None humle" her, jeg Er jeg blind? :p

Tusen takk sålangt for input og erfaringer!


Har kastet sammen en oppskrift, og for øyeblikket ser den slik ut:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 60,87 l
Post Boil Volume: 54,08 l
Batch Size (fermenter): 50,00 l  
Bottling Volume: 48,00 l
Estimated OG: 14,289 Plato
Estimated Color: 27,8 EBC
Estimated IBU: 37,5 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
1,00 kg               Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)          Grain         2        8,0 %        
10,50 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         1        84,0 %        
1,00 kg               Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)   Grain         3        8,0 %        
30,00 g               Southern Cross [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop           4        19,0 IBUs    
20,00 g               Southern Cross [13,00 %] - Boil 30,0 min Hop           5        9,7 IBUs      
20,00 g               Southern Cross [13,00 %] - Boil 15,0 min Hop           7        6,3 IBUs      
20,00 g               Southern Cross [13,00 %] - Boil 5,0 min  Hop           11       2,5 IBUs      
20,00 g               Southern Cross [13,00 %] - Boil 0,0 min  Hop           13       0,0 IBUs      
2,0 pkg               American Ale (Wyeast Labs #1056) [124,21 Yeast         14       -            
0,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        9        -            
0,00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         8        -            
500,00 g              Granskudd (Boil 20,0 mins)               Herb          6        -            
500,00 g              Granskudd (Boil 0,0 mins)                Herb          12       -            
500,00 g              Granskudd (Boil 5,0 mins)                Herb          10       -            


Jeg leker også med tanken om å bruke granskuddsirup til karbonering, men har ikke peiling på hvor mye jeg evt. skulle brukt.

Er det noen som veit om det er risikabelt å tørr"humle" med granskudd pga villgjær?
 
Brooklyn brewery har lagd en øl med granskudd. "Hammarsby syndrome"

Tipper at det er risk for villgjær ja. Men skal vel gå bra hvis du fryser skuddene først.
 
Noen notater fra helgens siruplaging.
Lagde granskuddsirup slik:
1. Plukket en mengde skudd i en kjele
2. Fylte opp med vann til det dekte
3. Kokte opp og lot det koke i 45 minutter
4. Silte av skuddene og målte opp. Tilsatte 2 deler sukker til 3 deler ekstrakt.
5. Kokte opp hele batchen
6. Splittet ut halvparten etter 15 minutter. Denne ble nydelig floralsk og lukter tutti-frutti med hint av gran.
Denne hadde jeg glatt puttet i en APA sammen med tropiske humler og en enkel maltbase (pale ale, munich, bittelitt crystal 80)

7. Resterende fikk koke i totalt 45 minutter. Dette fikk en rødlig farge og ble svært aromatisk.
Noe toffee, litt tropisk armoa, litt gran (!). Brukes til is!
 
Etter 15 min har vel ikke sirupen engang rukket å skifte farge?

Var en kompis som mente at jeg kanskje burde koke granskuddene i 10min først for å få ut en del av bitterhet/syrlighet.
Kan det være en idè for ikke å risikere og sitte igjen med alt for syrlig øl?
Han mente også at mengden granskudd jeg hadde tenkt til å bruke ble veldig i overkant, til tross for at jeg fortalte han om andre erfaringer jeg har lest hvor folk anbefaler enda mer enn det jeg har satt opp.

Jeg valgte Southern Cross, da den skal smake furu-gran, for å få enda mer skogspreg. Men det frister faktisk å tilsette citra/cascade for å få den litt mer fruktig.

Ellers noen innvendinger eller tips til oppskriften jeg har satt sammen?
 
Jeg leste noe om dette (tror det var i et BYO), men finner selvsagt ikke tilbake til det. Vedkommende var i alle fall temmelig klar på at granskudd kun skulle tilsettes ved begynnelsen av koketiden. Jeg lagde et øl med mye granskudd i fjor. Da brukte jeg knappe 2 kilo til 125 liter, 3/4 i 60 min, 1/4 i ca 10 min. Humle til ca 15 ibu (lav co-humulone e. Glacier) Ølet ble egentlig ikke så verst (er nå oppdrukket) - men gran/kvaesmaken var endelig sterk nok. Om jeg lager noe slik igjen blir det mindre granskudd og kun "til bitring".

Så opskriften over tror jeg nok vil passe best til svært tørste tømmerhoggere!
 
I følge sirupkokere slipper man mye bitterhet dersom man koker maks 25 minutt. Så her spørs det vel hva man er ute etter av smak.

Elling
 
Tilbake
Topp