Grums i gjærlåsen.

Kokte isammen et øl-set på fredag kveld. Lørdags morgen var halvparten av vannet i gjærlåsen borte (låg utover lokket på karet), toppen til låsen var blåst av og låg på motsatt ende av lokket enn der gjærlåsen er. Sidene på karet (over vørteren) er fullt av grums og så var der også litt av det i gjærlåsen. Lukten er fin og det går ganske bra i låsen enda. Har det blitt gjort noe galt eller er dette noe som kan forekomme, dette er nytt for meg?

Rune
 
De er blitt offer for stormgjæring  :laugh:

Ikke noe farlig, men selvsagt ubehagelig med gjærskumm over hinken.
Vask av og skift vann i gjærlåsen din, når det  gjærer godt som nå er det liten infeksjonsfare da trykket er stort.

Årsaken.... For lite rom mellom brygget og lokket? Eller bare en god eksplosiv gjæring?

Uansett, dette gir seg iløpet av det første døgnet og da vil det pluppe fint igjen :ilike:

Lykke til :biersmile:
 
Ok. Har opplevd at vannet i låsen "freser"(i kortere periode) før det går over i hyppige "plopp"  men aldrig at det skummer så mye og at toppen til låsen ikke er på plassen sin.
Men skummet har ikke gått lenger enn til rett innenfor første kammeret, så det er før vannet i låsen. Er det da nødvendig å begynne å rengjøre låsen?
 
Dette skjedde meg også, og siden jeg liker at ting er "rent" også utenpå ble gjærlås vasket & stelt :angel:

Men infeksjonsfaren er kansje ikke så stor... når det gjærer går strømmen av luft ut av karet og lite "uheldige elementer"
kommer inn så det hele er vel kansje mest kosmetisk... ;)
 
Jeg pleier bare å skifte vannlås siden jeg har flere 'på lager'. Når du forventer at det kan komme skum/gugge i låsen så er det greit å bruke en type gjærlås som lar seg demontere helt i motsetning til de vanlige 'svanehalsene' som er vanskelige å rengjøre inni.

0100099.jpg

Gjærlås som lar seg demontere og vaske

0100016.jpg

Gjærlås som ikke lar seg demontere og som er vanskelig å vaske inni

Det at det ble såpass mye skum kan ha flere grunner:
  • Rett og slett for mye vørter til dunken
  • Sterk vørter slik at det er mye å forgjære
  • Gjærtype og -mengde: noen typer gjær gir masse skum (f eks den til Westmalle)
  • Temperatur. Dersom gjæringen begynte på ca 20 °C så stiger tempen i brygget og står den og stormgjærer på over 25 °C. Bør unngåes pga evt usmak/ulukt på ølet (også avhengig av øltype)
 
Vørter mengden er på 23 liter, dunken på 30 liter. OG mener jeg var ca 1044. Gjæren er munton's premium gold overgjær. Og typen øl er export pilsner, men vørter tempen var vel omlag 20 grader da gjæren ble tilsett. Den står no i et rom som holder ca 18 grader, men aktiviteten er roet seg betraktlig, nesten ingen aktivitet i låsen no. Målte den til 1024 i dag. Kan gjæren ha fått seg en knekk i stormgjæringen?
 
Jeg har opplevd litt mer enn grums i gjærlåsen :laugh:
Gjærlåsen var gått helt tett og lokket på gjærbøtta klarte ikke å holde på trykket.
Dettte kan vel kalles stormgjæring?
 
RuneGE skrev:
Jeg har opplevd litt mer enn grums i gjærlåsen :laugh:
Gjærlåsen var gått helt tett og lokket på gjærbøtta klarte ikke å holde på trykket.
Dettte kan vel kalles stormgjæring?

Var et slikt syn som møtte meg i dag når jeg kom hjem.
Lokket var av, å øl og gjærslam lå å fløt utover gangen.
Så jeg måtte koble på en blowoff hose.
Å nå freser det godt fra den.
241_00006_1.jpg
 
Tilbake
Topp