Grunn til at det ikke finnes oktoberfestbier i norge?

Jeg har til gode å smake vondt øl fra 7 fjell jeg :) synes gahr er fantastisk flink i arbeidet sitt der, og alle de andre som hjelper han. 7 fjell henger høyt på min liste da jeg går på polet ;) hvilke 7 fjell øl har du drukket som ikke var bra?
 
Okei, mulig jeg ikke har den største innsikt i den bergenske butikkfloraen, men om du går til Rema 1000 og forventer øl-mekka, så fortjener du å bli skuffet.
 
Om ikke jeg har misforstått helt, har da også Vinmonopolet noe de skulle ha sagt med tanke på hvilke typer varer de vil selge. Vinmonopolet utarbeider lanseringsplaner, og så er det vel opp til importører å komme med anbud ut fra disse? At det finnes lite klassiske lagerøl på polet har nok en del å gjøre med generelt manglende fokus og interesse for disse ølstilene blant 'folk flest'.
Vinmonopolet skaper ikke trender, de svarer på dem.
 
Det jeg forsto etter samtale med en medarbeider på polet her i BEEEGHEN var at det var importørene som kom med tilbud om varetyper, ikke motsatt. Men da hadde han lite greie om øl da (weiss-oktoberøl som ekte oktoberfest øl osv). I det hele tatt veldig få i regnbyen som kan noe om oktoberfestbier (og at det er kun de 6 helles fra Munchen som er 'offisielle' oktoberfestbier, eller historien rundt oktoberfestbier, ifra 'gammeldags mørkere oktoberfiestbier a la USA' nå til nådagens helles. Er glad i skikkelig god IPA og stout også her, samt belgisk, men lurer på hvorfor vi har sporet av? til de grader mot IPA (og dårlig IPA, ikke engang skikkelig Burton-on-Trent IPA)? Uansett, som sagt tidligere, jeg har ofte bastante meninger særlig etter en homebrew-tuesday-wednesday osv! Og har mye å si om import av øl, vin, landbruksprodukter, tollbarrierer osv (oftest helt uten belegg..the best way! don't think, just do!), men det får nå være..;)
 
Tilbake
Topp