Gummi-lukt fra slanger...

Noen som vet åssen man blir kvitt gummilukta som kommer av nye armerte silikonslanger i forbindelse med ei sirkulasjonspumpe? De er næringsmiddelgodkjente osv....

Når jeg testet pumpa med varmt vann i sta kom det en flau gummilukt (som typisk fra nye hageslanger) som satte seg i vannet.

No middel jeg kan kjøre gjennom disse for å bli kvitt lukta?
 
Det høyres litt rart ut at det skal vera gummilukt av silikonslanger - og iallefall om dei er næringsmiddelgodkjent..  Sikker på at det ikkje er PVC-slange du har ?
 
Vanlige silikonslanger er ikke armerte, jeg har i alle fall aldri sett det.
Har lest om silikonslanger som er forsterket med en armert ytterslange, med disse var hinsides dyre og beregnet til spesielle formål.

Armerte slanger er som regel PVC slanger (som f.eks hageslanger).
PVC slanger kan lett gi en plast/gummi smak og lukt.

Har sett at de på homebrewtalk forumet har diskutert hvordan fjerne plastlukten fra gjæringskar, der tok de beholderne ut i sommer-solen 1 til 3 dager, da var all lukt borte.
 
oeng skrev:
Vanlige silikonslanger er ikke armerte, jeg har i alle fall aldri sett det.
Har lest om silikonslanger som er forsterket med en armert ytterslange, med disse var hinsides dyre og beregnet til spesielle formål.

Armerte slanger er som regel PVC slanger (som f.eks hageslanger).
PVC slanger kan lett gi en plast/gummi smak og lukt.

Har sett at de på homebrewtalk forumet har diskutert hvordan fjerne plastlukten fra gjæringskar, der tok de beholderne ut i sommer-solen 1 til 3 dager, da var all lukt borte.

Sjekk linken:
http://www.olbrygging.no/products/silikon-slange
Leste just nå at det ikke skal avgi no smak, så satser på å kjøre gjennom endel vann før bruk :yes:
 
Når det kommer til slange for tapping fra fat har jeg svært dårlig opplevelse med den slangen som heter "superflex" eller noe sånt. Denne: http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-superflex Her ble det for meg en sterk gummi/vinyl smak og lukt fra det ølet som hadde ligget i selve slangen siden forrige tapping. Denne inntraff etter ganske kort tid, så med mindre man tappet flere på rappen måtte jeg tappe ut en desiliter eller så for å ikke få med gummismaken i hele glasset. Flere som opplever dette?

Man kan jo anta at det kanskje forvinner etter en del bruk? Eller at det finnes andre triks? Uansett har jeg gått helt bort fra denne tappeslangen til fordel for denne mye tynnere og finere slangen: http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett. Her blir det heller ikke liggende massevis av øl i slangen og jeg har ikke merket lukt og smaksproblemer.
 
Ekornbakke skrev:
Når det kommer til slange for tapping fra fat har jeg svært dårlig opplevelse med den slangen som heter "superflex" eller noe sånt. Denne: http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-superflex Her ble det for meg en sterk gummi/vinyl smak og lukt fra det ølet som hadde ligget i selve slangen siden forrige tapping. Denne inntraff etter ganske kort tid, så med mindre man tappet flere på rappen måtte jeg tappe ut en desiliter eller så for å ikke få med gummismaken i hele glasset. Flere som opplever dette?

Man kan jo anta at det kanskje forvinner etter en del bruk? Eller at det finnes andre triks? Uansett har jeg gått helt bort fra denne tappeslangen til fordel for denne mye tynnere og finere slangen: http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett. Her blir det heller ikke liggende massevis av øl i slangen og jeg har ikke merket lukt og smaksproblemer.
Jeg har samme slange, med samme problem. Ølet som ligger i slangen ei stund blir både stygg smak og lukt av. Jeg har latt slangen stå med sterkt vaskemiddel (MIM Kombi) i sikkert to-tre døgn totalt, skylt ut med Star San. Men problemet ble ikke løst da heller. Så nå har jeg fylt et 9-liters fat med Star San, og skal prøve å tappe litt og litt i noen dager, til fatet er tomt for å se om det kan fjerne lukt og smak fra slangen.. Småirriterende kan man si.
 
Silikonslange luktar ikkje - ikkje i begynnelsen og ikkje seinare.   Det er derfor vi brukar silikon i brygging.   Eg har så langt ikkje hørt at det skulle finnast noko næringsmiddelgodkjent silikonslange som gjev frå seg noko til det som vert pumpa igjennom.  

Det er  to metodar som vert brukt til å laga næringsmiddelgodkjent/fda silikonslange:     platina herda og peroksyd herda

platina herda.  Her brukar ein platina salt for å herda polymeren (siloxane). Herding skjer ved romtemperatur.   Einaste biproduktet er etanol = sprit.

peroksyd herda:   Her  brukar ein organisk peroksyd saman med polymeren og etter at slangen er ekstrudert vert den varma opp.   Oppvarminga gjer at silikon vert laga og det er nokre biprodukt som er peroksyd og ketoner - som fordampar i prosessen.  

Ingen av desse avgjev noko lukt a la det som hageslange luktar.

Når slange luktar så er det fordi det er brukt kjemikalier i produksjon som ikkje er bundne til stoffa i slangen slik at dei går over i den væska ein pumpar gjennom slangen.   Dette er vanleg ved PVC.   PVC inneheldt ymse vi ikkje vil ha i oss og heldigvis luktar det.  
 
katla skrev:
Silikonslange luktar ikkje - ikkje i begynnelsen og ikkje seinare.  Det er derfor vi brukar silikon i brygging.  Eg har så langt ikkje hørt at det skulle finnast noko næringsmiddelgodkjent silikonslange som gjev frå seg noko til det som vert pumpa igjennom. 

Det er  to metodar som vert brukt til å laga næringsmiddelgodkjent/fda silikonslange:    platina herda og peroksyd herda

platina herda.  Her brukar ein platina salt for å herda polymeren (siloxane). Herding skjer ved romtemperatur.  Einaste biproduktet er etanol = sprit.

peroksyd herda:  Her  brukar ein organisk peroksyd saman med polymeren og etter at slangen er ekstrudert vert den varma opp.  Oppvarminga gjer at silikon vert laga og det er nokre biprodukt som er peroksyd og ketoner - som fordampar i prosessen. 

Ingen av desse avgjev noko lukt a la det som hageslange luktar.

Når slange luktar så er det fordi det er brukt kjemikalier i produksjon som ikkje er bundne til stoffa i slangen slik at dei går over i den væska ein pumpar gjennom slangen.  Dette er vanleg ved PVC.  PVC inneheldt ymse vi ikkje vil ha i oss og heldigvis luktar det. 

Lure på om vi må få litt meir dokumentasjon på dei slangane som ølbrygging.no selge!? Div søk på nett gir ikkje meg nåken gode svar på om dei slangane der er beregna på vesketemperatura over 50+  Google søk på ACS slanga gir heller ikkje so mykje. Bedre føre var en etter snar når det gjelde og eksprimentere med helsa og PVC ;)
 
Betenkelig at det står at PVC slangen fra Bryggselv er næringsmiddelgodkjent, men lukter for jævlig i lang tid da.
 
Næringsmiddelgodkjent er ikke en fellesbetegnelse på at en plast type er godkjent for alle typer næringsmiddel.
En plast type blir f.eks næringsmiddelgodkjent til et spesifikk næringsmiddel.

Eksempelvis kan PVC være næringsmiddelgodkjent som plastfolie til innpakning av kjøtt, det betyr ikke at den samme PVC-plasten er næringsmiddelgodkjent til oppbevaring av sprit, øl eller varmt drikkevann.

Derfor kan en næringsmiddelgodkjent plast avgi smak og lukt når den brukes på andre næringsmiddler enn den er godkjent for.
 
Et annet eksempel er March pumpene som ikke har spesifikt næringsmiddelgodkjent pumpene sine for varm vørter.
Alle komponentene er individiuelt OK for det aller meste av næringsmidler, men da pumpene deres brukes til alle mulige formål innen næringsmiddel, blir det alltfor dyr prosess å søke FDA godkjenning på alle mulige varianter av næringsmidler.
 
LasseO skrev:
katla skrev:
Silikonslange luktar ikkje - ikkje i begynnelsen og ikkje seinare.   Det er derfor vi brukar silikon i brygging.   Eg har så langt ikkje hørt at det skulle finnast noko næringsmiddelgodkjent silikonslange som gjev frå seg noko til det som vert pumpa igjennom.  

Det er  to metodar som vert brukt til å laga næringsmiddelgodkjent/fda silikonslange:     platina herda og peroksyd herda

platina herda.  Her brukar ein platina salt for å herda polymeren (siloxane). Herding skjer ved romtemperatur.   Einaste biproduktet er etanol = sprit.

peroksyd herda:   Her  brukar ein organisk peroksyd saman med polymeren og etter at slangen er ekstrudert vert den varma opp.   Oppvarminga gjer at silikon vert laga og det er nokre biprodukt som er peroksyd og ketoner - som fordampar i prosessen. 

Ingen av desse avgjev noko lukt a la det som hageslange luktar.

Når slange luktar så er det fordi det er brukt kjemikalier i produksjon som ikkje er bundne til stoffa i slangen slik at dei går over i den væska ein pumpar gjennom slangen.   Dette er vanleg ved PVC.   PVC inneheldt ymse vi ikkje vil ha i oss og heldigvis luktar det.  

Bedre føre var en etter snar når det gjelde og eksprimentere med helsa og PVC ;)


Drit i helsa....tenk heller på ølet som kan bli ødelagt :-D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
 
Mattias S skrev:
LasseO skrev:
katla skrev:
Silikonslange luktar ikkje - ikkje i begynnelsen og ikkje seinare.  Det er derfor vi brukar silikon i brygging.  Eg har så langt ikkje hørt at det skulle finnast noko næringsmiddelgodkjent silikonslange som gjev frå seg noko til det som vert pumpa igjennom. 

Det er  to metodar som vert brukt til å laga næringsmiddelgodkjent/fda silikonslange:    platina herda og peroksyd herda

platina herda.  Her brukar ein platina salt for å herda polymeren (siloxane). Herding skjer ved romtemperatur.  Einaste biproduktet er etanol = sprit.

peroksyd herda:  Her  brukar ein organisk peroksyd saman med polymeren og etter at slangen er ekstrudert vert den varma opp.  Oppvarminga gjer at silikon vert laga og det er nokre biprodukt som er peroksyd og ketoner - som fordampar i prosessen. 

Ingen av desse avgjev noko lukt a la det som hageslange luktar.

Når slange luktar så er det fordi det er brukt kjemikalier i produksjon som ikkje er bundne til stoffa i slangen slik at dei går over i den væska ein pumpar gjennom slangen.  Dette er vanleg ved PVC.  PVC inneheldt ymse vi ikkje vil ha i oss og heldigvis luktar det. 

Bedre føre var en etter snar når det gjelde og eksprimentere med helsa og PVC ;)


Drit i helsa....tenk heller på ølet som kan bli ødelagt :-D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Sant nok det ;)
 
Denne slangen Mattias S linker til hos olbrygging.no ser for meg ut som en Armert pvc slange som er næringsmiddelgodkjent  opp til 60*C  og er for vann og lette kjemikalier slik som denne http://slangeportalen.no/product.html/armert-pvc-slange.
Er det noen som forresten har hørt om ACS?
Så frem til det kommer noe mer dokumentasjon på slangen olbrygging.no selger så ville jeg ikke brukt den slangen, siden det nå er to  som har opplevd vond lukt av slangen når de kjører varmt vann igjennom.

Hvilke slange bruker dere andre til og pumpe varm vørter? Noen anbefalinger?
 
Jeg skal høre med Per Inge i morgen og høre hva han mener om saken  :yes: Kommer med status så fort jeg har pratet med han :ilike:
 
Dette er et problem Per Inge aldri har vært borti eller hørt om med denne pumpa/slangene. De har solgt hundrevis av den uten å ha fått klager på dette før nå.

Slangene er (I følge nettsiden også) næringsmiddelgodkjent, så det skal ikke være farlig å bruke de. Han rådet meg til å kjøre gjennom varmt vann, kjøle dette ned for så å smake på vannet og se om det setter smak.

Pumpa skal også tåle Starsan og eller zalo, bare for å kjøre gjennom noe annet enn bare vann som kanskje kan ta med seg noe lukt/smak.

Jeg var velkommen til å komme å bytte slangene om jeg ville det.
 
Tilbake
Topp