Hallstein prøver seg på sterkøl v.2, Frokoststout!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Jeg prøvde å brygge sterkøl for en stund siden, som faila ganske hardt, pga for høy OG, og for lite humle, menmen, det ble øl det også.

Så da prøver jeg meg igjen da. Denne gang med en useriøs amerikansk Morraøl.

Tenkte jeg skulle få til en skikkelig drøy stout med en crapload med smak. Har lest litt på amerikanske forum etter inspirasjon, og kaffe, havregryn og sjokolade virket som ett must.
Denne ble brygget i dag, og vørteren smakte himmelsk. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, og håpe at ølet smaker like godt! :D

Skauna Nanobryggeri's Frokoststout

Stil : Imperial Stout
Før kok volum: 24.00 l
Etter kok volum: 22.50 l
Mengde vørter: 21.50 l
Preboil SG: 1.065 SG
OG: 1.075 SG
Beregnet FG: 1.021 SG
Expected ABV: 7.3 %
Expected IBU: 50.4 IBU (Tinseth)
Farge :  99.6 EBC
Effektivitet/Utbytte: 80.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 18 degC

Malt

Maris Otter 4.300 kg
Havregryn   640 g
Weyermann Sjokolademalt 520 g
Roasted Barley 340 g
German Carafa III 255 g
Mørk Karamell/Crystalmalt 200 g
Extract - Light Dried Malt Extract 500 g

Humle

US Nugget 12.0 % 35 g 60 Min
US Willamette 5.6 % 30 g 30 Min
US Willamette 5.6 % 30 g Flameout

Andre Tilsetninger

55g Kaffe (Blå Java, Coop, "Kjenn Forskjellen") i Pose (Flameout)
55g Kakaonibs (fra Life, dette er knuste kakaobønner) i Pose (Flameout)
70g Mørk 70% kokesjokolade (i små biter) i Pose (Flameout)

Andre Notater

Ølen skal Primes med 6g sukker per liter øl i en presskanne med 70g Kaffe og 1 Liter kokende vann. (Blå Java, Coop, "Kjenn Forskjellen")

Gjær

Safale-05 ved 18 grader i 2 uker, deretter 2 uker på flaske før konsum.

Jeg har ikke tilsatt noe sukker nei...
testa SG i dag, og den hadde kommet seg ned til 1.030 og gjæringen har dabbet noe av.

Håper at den gir seg på rundt 1.020-1.022.

Smakte faktisk fortreffelig allerede ut fra gjæringsdunken i dag, denne tror jeg faktisk blir himmelsk! :D

Flameout er når man slår av koken og begynner å kjøle.

Ja, det går fint å bruke sjokolade, man må bruke en sjokolade med lavt fettinnhold :)

Ølet er på flasker, og det luktet HIMMELSK da jeg flasket det. Tok meg en liten smak på ølet, og det er virkelig helt sykt. Dette ølet kan nok hende at kommer vekk... FORT.

Gjorde en liten blunder da, jeg beregnet 20 liter øl, og brukte altså 120g primesukker... Da jeg blandet sukkerlaken med ølet, så jeg etterpå at det bare var 16 liter øl, og 6 liter trub/gjærrester. Jeje, sånn kan det gå. Blir futt i denne stouten iallefall....

aw man, denne ølla trengte ikke lagring akkurat, DRITGOD på flaske allerede nå, etter 2 uker på gjæringskar og 10 dager på flasker.

Den kan beskrives som en heftig stout, med MASSE smak, dominert av kaffe, en TYDELIG sjokoladesmak, kakao, karamell, noe og brentsmak, men ikke for beskt, da jeg brukte carafa istedet for sortmalt. Ølet har også en smooth munnfølelse en slik øl skal ha. (Sikkert pga. mengdene med havregryn) Minner svært mye om Beer Geek Breakfast. Tror nesten ikke jeg ville kjent forskjellen i en blindtest.
Kan absolutt skrive under på at denne ølla ble en suksess. Nå er det bare den enkle biten igjen, å drikke opp alt! :D De 2 kassene jeg fikk til, får nok ikke ett langt liv! :p

Jeg laget denne tråden etter jeg hadde brygget ølet.

OG skulle egentlig vært 1.081, men jeg traff på 1.075 istedet. Ble fornøyd uansett, det ble svært bra!

FG ble 1.025. Masse maltsødme i bakgrunnen, kjenner absolutt ikke alkoholen. Kun litt varme, absolutt ikkeno alkoholsmaker. Gjæret ferdig på ca. 6 dager med Safale-05 ved 17-18 grader.

55g Kaffe (Blå Java, Coop, "Kjenn Forskjellen") i Pose (Flameout)
55g Kakaonibs (fra Life, dette er knuste kakaobønner) i Pose (Flameout)
70g Mørk 70% kokesjokolade (i små biter) i Pose (Flameout)

Hadde du dette i pose?

Jepp, hadde alt sammen i en humlepose. 70% sjokoladen forsvant (smeltet) selfølgelig, men kaffen og kakaonibsene holdt seg inni posen.

Hei,
Tenkte å lage en stout a la denne ganske snart og lurte på et par ting i forhold til din oppskrift:
- er det nødvendig å tilsette kaffe både ved flame-out og for priming? Leser at en del kald-presser kaffe i et døgn i kjøleskap og tilsetter før flasking/fating med godt hell. Vil tro det er tilstrekkelig å kun tilsette da, men å da bruke mere kaffe?
- lignende som over, men er det nødvendig å bruke både sjokolade og kakaonibs? De gir vel begge "sjokolade" smak. Leser også at det er nokså vanlig å tilsette kakaonibs direkte i karet for "tørrhumling" etter ca, ei uke gjæring.
- har heller aldri brukt havregryn før, men gjorde du noe med disse, eller tilsatte du Bjørns havregryn direkte i mesken. Er det vanlig å bruke såpass mye?

Ellers tenker jeg det meste som i oppsettet ditt, men da å endre på kaffe og sjokoloade/kakaonibs tilsetningene.

Tror nok ikke det er noe problem å kutte ut kakaonibs, så lenge du bruker noe som gir sjokoladesmak.

Jeg tror kanskje jeg overdrev kaffebruken noe. Når den har stått seg litt nå, er det ganske heftig kaffesmak på denne ølen.
Du kan sikkert bare prime med kaffe... Men det jeg gjorde var å gi kaffen ett oppkok med primesukkret, da jeg var noe usikker på hvor renslig det er.

Jeg bestilte havregryn fra petit (de jeg handler malt fra), da det var noe billigere enn bjørns havregryn, men bjørns havregryn fungerer det også! rett i mesken uten kok ja! Har ganske mye å si for munnfølelsen for ett slikt øl. Mengden er akkurat passe.

Lykke til !

Brukte du kaffebønner eller ferdig malt kaffe? Kunne tenkt meg å prøve denne, men da med hele bønner fra Kaffebrenneriet.

Brukte ferdigmalt kaffe... Coop "smak forskjellen" Blå Java.

Har ikke peiling åssen kaffebønner vil oppføre seg eller gi smak.

Tenkte mere på å kutte ut sjokoloaden enn kakonibsene.
Kutter nok også ut kaffen ved flame out.
Tror jeg vil flytte kakaonibs tilsetting til ei uke ut i gjæring, og så tilsette kaldpressa kaffe med litt vann for å ha i ved flasking.
Koker sukkerlake i tillegg for priminga for å ha kokt sukkeret.

Spent på å prøve denne :)

Jepp, det vil nok funke kjempefint. går sikkert fint å kutte ut sjokoladen ja, man får ganske mye sjokoladesmak fra sjokolademalten uansett.

Lykke til ! :)

Tilbake
Topp