Lite karbonert sterkøl på flaske med DME og WLP007, jakter på løsning!

Hei!

Vi har nå karbonert et sterkøl på nesten 10% nå i 3 uker. Testet en flaske i kveld og antar at den ikke er ferdig karbonert.  :jaha:

Oppskrift fra beercalc: SE COMMENTS også!

Style: Imperial Stout Brewer: Tarjei Tollefsen

Statistics
Volume: 46 liters
OG: 1095
FG: 1023
Alcohol: 9.4 % by vol.
Colour: 93 EBC (Black)
Bitterness: 71 IBU
BU/GU: 0.74

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 10000 g
Wheat Malt 3 EBC 1000 g
Crystal Malt 135 135 EBC 400 g
Roasted Barley 1500 EBC 300 g
Black Malt 1200 EBC 1400 EBC 500 g
Chocolate Malt 800 EBC 500 g
Flaked Oats 4 EBC 1000 g
Dry Light Extract 8 EBC 3000 g

Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 30 minutes, 85 minute flysparge.

Hops
Northern Brewer 8.9% alpha 150 g 60 minutes
Styrian Golding 5.5% alpha 100 g 15 minutes
Fuggle 4.98% alpha 100 g 15 minutes
Cascade 7.0% alpha 200 g 5 minutes

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Fermented at 18 degrees C for 4 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Lagered at 20 degrees C for 23 days.

Comments:

NM 10 SSP1 - Royal Imperial Stout Modified

DME was not added to boil with hops, boiled in 3 liters water and added after first fermentation, IBU will be higher utilized than indicated by beercalc due to lower boil gravity. Approx IBU= 90-100 Tinseth.

13.7 kg mash-in at 75DGRC 35L strikewater.

35L 82 DGRC spargewater. (Not enough water. Will increase sparge water to 45L to avoid temperature drop at end of sparge next time)

Spargewater SG 1.018 after flysparge.

No starter, 9 tubes WLP007...

No O2, fermentor shaken for 40s every 30 minutes for 6 hrs, taking care of that beergut!

SG 1.030 after 3 days, 3 kg DME boiled in 3 liters of water and added.

SG 1.024 after 7 days, James Bond is killing it!

FG 1.023 after 18 days, bottled with 7g Light DME/L.

After 23 days of karbonating in 0.5L bottles at 20DGRC, there is not much CO2. Taste has improved and hops is more incorporated.




Bakgrunn for mesketemp på 66 grader var at vi ikke har O2 eller starter, og ville ha den til å gjære mest mulig ut. Good call/Bad call?
Bakgrunn for gjærvalg var det samme.
Bakgrunn for å tilsette DME under gjæring og ikke til koking var også den samme.

Ølet ble flasket for 23 dager siden med 7.2G/L DME og er ennå ikke godt karbonert. Ved flasking rotet jeg bittelitt i gjærkaka for å få litt gjær med i omstikkingskaret. Har ikke vekta tilgjengelig så jeg har ikke fått målt om DME er gjæret ut og SG er tilbake på 1.023 enda. Vil gjøre dette når jeg har vekta igjen, men jeg antar at SG er høyere nå en ved flasking grunnet rester av DME som ikke er gjæret ut under karbonering.

Spørsmålene er:
1. Kan 007 være utslitt? Vi benyttet 9 kanistere, uten starter til 40 liter. Dunkene ble ristet i 40sek, hver time i 6 timer.
2. Dersom gjæra er utslitt, kan jeg da tilsette 1 korn brewferm tørrgjær jeg har liggende til hver flaske og korke på nytt?
3. Dersom jeg velger å gjøre dette og gjæra var utslitt i gjæringskaret. Vil jeg da risikere at det er mer gjærbart sukker en det jeg tilsatte ved flasking igjen? Altså at tørrgjæra greier å gjære ut den DME jeg flasket med, pluss at den gjærer videre på rester av gjærbart sukker fra vørteren som 007 ikke greide å gjære ut, med potensielle stridsmidler i stuen som resultat?
4.Vil økning av temperaturen under karbonering nå hjelpe på?
5. Er det andre tiltak jeg kan gjøre?

Jeg har tid til RDWHAHB i en uke til. Deretter er jeg på reise frem til høsten, derfor poster jeg problemstillingen nå slik at jeg kan utnytte det lille handlingsrom i tid jeg har.

Jeg kan forøvrig legge til at vi har benyttet oss av 007s tjenester tidliger, dog på langt svakere øl, og har også hatt utfordringer med karbonering da. Enkelte ganger tar det bare litt ekstra tid, noen ganger karbonerer den ikke skikkelig.
 

Vedlegg

  • ImpStout.jpg
    ImpStout.jpg
    43,8 KB · Sett: 256
Har gjort noen brygg på 007 og synes den er treig til å karbonere. Siste tok nok 4 uker å få skikkelig karbonert på ett brygg på ca 6,3%. Jeg hadde nok muligens for lite o2 i starteren, ristet bare ved tilsetting. Jeg ville ventet en uke til minst og ev økt tempen litt.
 
Jeg har opplevd at det har gått tregt med karbonering av div. øl, også med WLP007. Det jeg har gjort, er å vende litt forsiktig på flaskene slik at bunnfall har blitt virvlet opp igjen.
Det har alltid fikset biffen, uansett hvilke gjær jeg har brukt, Siste gang jeg brukte WLP007, var det veldig lite bunnfall, men likevel ble det fin karbonering vha. den metoden.
Gjerne har det vært vel kjølig der jeg har hatt flaskene til karbonering, og da har gjæren bunnfelt før karboneringen var ferdig.
 
Takk, begge to!
Har alltid tenkt at dersom ølet ikke var karbonert etter 2-3 uker, så hadde James Bond forlatt åstedet.... Da blir det daglig vending i en uke, til jeg reiser på jobb. Dersom dette ikke fungerer får jeg prøve å tilsette tørrgjær til høsten. Føler meg rimelig sikker på at ølet var utgjæret ved flasking, det hadde stabil SG i en uke. Greit å alikevell prøve andre metoder først da det er litt kjipt å oppdage at ølet gjæret ned fra 1.023 til 1.0xx med ny gjær. Enda kjipere er det vel å oppdage det ved et flaskebombesmell som får selv det roligste sovehjerte til å innta skyttergravsstilling. :eek:
 
Du trenger ikke å vende dem hver dag. Øk temperaturen til drøyt 20 grader der flaskene står, og etter at flaskene har temperert seg, vend på dem en gang, og la de stå ei uke til, det vil nok gjøre biffen.
 
Willco!

Fikk vekta tilbake i dag, SG 1.025, det er vel den økningen i SG 7g/L DME vil gi slik at det er ikke mye DME som 007 har spist til nå.

Takk for tilbakemelding i alle fall :skitbra:
 
Tilbake
Topp